Nettka píše:Chtela bych se zeptat, jak se s elektronickymi stripy v ACC Praha pracuje - jen treba velmi kratce a obecne. Vyse uvedene je detailni, takze nevim, jake funkce ELS se vlastne na ACC Praha vyuzivaji a jake funkce ELS, byt nevyuzivane v ACC Praha, umoznuji. Dekuji
Elektronicke stripy slouzi jako nahrada stripu papirovych. Slouzi tedy k prezentaci
a) udaju letoveho planu urciteho letu
b) udaju o stavu/obsahu koordinace urciteho letu s dalsimi stanovisti RLP, tedy mezi jednotlivymi sektory ACC Praha, APP's ceskych letist, APP Vidne a vsem ACC sousednich zemi bezprostredne sousedicich s prostorem odpovednosti ACC Praha
prislusnemu tymu ridicich letoveho provozu.
Papirove stripy slouzily vyhradne pro vizualni prezentaci vyse uvedenych udaju. Elektronicke stripy po nich tuto ulohu prebraly, s urcitym vylepsenim plynoucim z jejich 'elektronickosti'. Tj. v dobe papirovych stripu jakakoliv zmena udaju FPL nebo koordinace se sice do stripu zapsala tuzkou, ale odtud by se nijak nedostala dal, (ledazeby si to nekdo prisel precist
). Ridici tedy meli k dispozici elektronicky system, do ktereho museli data v pripade zmeny rucne zadavat. System uz se pak postaral o to, aby se zmena dostala vsem, kteri o ni museli vedet. Toto vse bylo omezeno urcitymi casovymi parametry, po jejichz splneni uz zadna zmena nesla udelat (casove parametry dane napriklad tim, kdy letadlo nejpozdeji pred hranici muze zmenit treba FL bez predchozi koordinace, nebo i tim, v jakem predstihu dochazi k odesilani dat platneho letoveho planu dalsimu stredisku RLP). V tomto pripade bylo nutne vyridit zmenu udaju telefonicky.
Nyni v dobe elektronickych stripu vse vyse uvedene stale plati, s jedinym rozdilem. ELS jsou propojeny s tim systemem starajicim se o rozesilani a distribuci dat. Takze, ridici pri nutnem zasahu do techto dat pouzije bud stejny postup jako drive, tedy opravi to 'v systemu', s tim ze to nemusi uz pak nikam psat, protoze v ELS se to objevi samo, nebo (jako by drive napsal tuzkou na strip) zmeni udaje v ELS, a ELS uz sam rekne 'systemu' co kde a jak opravit.
Postup pri 'nestihnuti' tech casovych parametru je stejny, tedy vzit sluchatko do ruky a telefonovat.
Protoze na papirovy stripy si ridici mohli psat ruzny veci, hlavne kreslit sprosty obrazky,
, ELS maji moznost zapamatovat si ke kazdemu letadlu urcite veci, ktere si do nich ridici vlozi. Bohuzel, taro funkce neni zrovna pouzitelna, neb z duvodu prehlednosti zobrazeni je nutne otevrit dalsi okno, ktere se po zadani techto udaju zase zavre. Na ELS je tedy indikovano, ze neco je nekde napsano, ale neni videt na prvni pohled co, takze tato funkce neni vubec vyuzivana, (taky ty obrazky se tam nedaj kreslit). Misto toho je na kazdym sektoru tlustej blok a nekolik propisek, a podstatne veci si ridici stale pisou na papir.
Na tomto miste je nutne podotknout, ze tato data v ELS NEJSOU nikam odesilana, slouzi pouze pro zobrazeni na tom sektoru, kde byla zadana, takze i kdyby se tam neco zadavalo, nikdo jinej nez ten ridici kterej to tam napsal, se to nedovi... je to neco jako takovej ten zlutej nalepovaci papiek. Neni proto mozne pouzit tuto funkci pro zadavani zmen letovych povoleni, jak tu nekteri tvrdi.
Nicmene, pracuje se na tom, aby alespon letova hladina zadana ridicim byla nejak rozumne zobrazena a rozumne distribuovana, protoze zadavani CFL (cleared flight level) je do jiste miry klicove pro zlepseni funkce STCA (short term conflict alert) a pro zavedeni MTCA (medium term conflict alert). Neni to vsak tak snadne, jak by se mohlo zdat, povoleni letadlu vydava radarovy ridici(Executive controller), tedy on by mel toto povoleni zanest do prislusne kolonky ELS. Jenze s ELS pracuje primarne Planning controller, takze by se prali o mys. PC ale taky toto povoleni zadavat nemuze, protoze kdyz neco telefonicky koordinuje, tezko muze slyset co zrovna EC rika letadlu.
Jako vychodisko se jevi tedy zadavani CFL primo radarovym ridicim, ktery to ale bude nejakym zpusobem delat primo ve svem radarovem zobrazeni, pravdepodobne se do tzv. labelu u kazdeho letadla prida jeste treti radek, kde se to bude delat a v ELS se tato zmena nejak zobrazi. Je potreba vyzkouset, jak se zmeni prehlednost radaroveho zobrazeni pridanim dalsiho radku ke kazdemu labelu, jakym zpusobem bude CFL prezentovana bud na ELS nebo nekde jinde, kde vsude je vhodne ji videt, jak se zmeni prehlednost toho, kde to zrovna bude videt, jak rychle je radarovy ridici schopen tyto zmeny provadet, jaky to bude mit skutecny vliv na dalsi funkce vsech systemu... atd atd atd atd... proto zatim ta funkce neni implementovana a ani ji neni mozne pouzivat.