vres píše:1) Pochybuji že by stejný názor měli řídící díky kterým se kdysi srazila na rwy 31 na LKPR dvě letadla a nebo třeba ti kterým se na Tenerife srazily ty dvě B747 (vím - toto nebyla chyba ATCo). A toto jsou jen nejznámější případy které by se v současné době díky A-SMGCS (resp RIMCAS) pravděpodobně nestaly, protože by se o tom ATCo včas dozvěděl!
Velmi zajimava latka k zamysleni... situaci na RWY31 nechavam stranou, ti, kteri vedi co se skutecne odehravalo v tu dobu na TWR, nebo spis na schodech pod TWR, te muzou ujistit ze tam by fakt zadnej safety net nepomohl.
Prusvih na Tenerife je vec trosku z jineho soudku. Jak by asi reagoval takovej A-SMGSVDTSTRSC
ci jak se to jmenuje na to co se tam odehralo ??
Od zacatku uz to byl situace, ktera by mela byt takovym systemem vyhodnocena jako kolizni (dve letadla na RWY, jedno se pohybuje). Tedy 'poplach' uz je vyhlasen a ATC si je situace vedom, 'jo, to je v poho, ten stoji, ten za chvili zatoci, a toho pak necham odstartovat'. Ve chvili, kdy holandanovi ruplo v bedne a dal dal tam plny plyny, uz by vlastne nebyl zadnej jako 'vic poplach' na indikaci. Kdyby byl, musel by teda asi bejt zalozenej jeste i na rychlosti tech letadel, coz je to, co tu pise Nettka. JENZE. Jenze kde by byla ta limitni rychlost, pri ktery by to zaclo plasit? Kdyz bude moc mala, bude to rvat furt, a nebute to mit zadnej efekt (viz pohadka o chlapeckovi, ktery stale z legrace volal, ze hori... kdyz pak opravdu horelo....) Kdyz bude moc velka, bude uz pozde.
Podle zaznamu, od te chvile kdy to KLM orostoval, do srazky uplynulo cca 25 - 30 vterin? Za jak dlouho muze mit nalozene jumbo takovou rychlost, aby se dalo vyhodnotit, ze zahajil t/o roll, ze jenom nepojizdi ? 3-5 vterin ?? Tedy 20 vterin pred srazkou by se spustil poplach. Jumbo furt jede. ATC 'Ty vole co dela ten holandan, no to snad ne, kam k***a jede?!?!?' Jumbo furt zrychluje. ATC chce rict 'neco ve smyslu STOP YMYDYJETLY', jenze se nedostane na frekvenci, protoze pravem obavajici se Clipper zrovna zaklicoval a rika 'And we're still taxiing down the runway, the clipper one seven three six.' Jumbo se stale vice blizi k V1. Konecne ATC muze rict KLM, at prerusi vzlet kvuli letadlu na draze. KLM brzdi, nejprv vahave, je presvedcen prece ze dostal povoleni ke vzletu, tak co sakra zas maj, pak uz vidi v mlze ten modrej napis PAN AM a tak se do tech brzd konecne opre.
.....
Co myslite, stihnul by to ??? Obavam se, ze jedina zmena by byla, ze by to do nej nacpal primo ze strany, misto zvrchu, vysledek by ale byl stejnej.
Tim rozhodne nechci rict, ze by takoveto systemy nebyly uzitecne, jen podotykam, ze cela vec rozhodne neni cernobila, rozhodne to neni tak ze nekdo analyzuje par situaci, a na zaklade jich naprogramuje system, kterej to vsechno zachrani. Ani omylem.
vres píše:2) Že by oblastnící také vypínali STCA apod? Vždyť od toho tam jsou oni a ne nějaký hloupý systém.
No, to je presne ono. Genialne naprogramovane STCA se zavadelo do provozu asi 6 let, mozna jeste dele. Ten system byl tak, jak ho nekdo vymyslel, naprosto nepouzitelny v provozu. Po asi milionu uprav a tech 6ti letech ruznych jednani, hadek a vyhrozovani se ho podarilo zavest, ale stejne byl v takovem stavu, kdy rizeni provozu spise komplikoval, nez aby zachranoval. Po nekolika dalsich upravach se ted konecne da rict, ze je to skutecne uzitecne, ale to nikoliv z duvodu, ze by to byl skvelej a genialni system, ale z duvodu, ze se podarilo ho dovest do takoveho stavu, kdy sice neni idealni, stale jsou situace kdy je na obtiz, ale konecne prinos a uzitecnost toho systemu vyvazi negativa, ktery ma.