OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod JaM » 28. 11. 2006, 9:11

Zajímalo by mě, jak se "řídí" letový provoz nad např. Atlantikem. Četl jsem, že letadlo dostane při opouštění radarového krytí přidělené machovo číslo, jež musí držet až do příletu do nové oblasti s radarovým krytím. Ale bylo to v poněkud starší knize http://planes.cz/cs/recenze/113/... Není mi jasné, jak se to řeší z hlediska výkonů letadel. To musí podobné typy být ve stejné hladině? Dle "papírových" údajů a toho, co obvykle vidím na radaru, A310 je pomalejší než A330 je pomalejší než 777 je pomalejší než L1011 (těch už moc nelítá) je pomalejší než 747... Mají snad Jumba vlastní letové cesty, neboť s Jumbem snad kromě TU154 "nic nezamachuješ"? Veškeré spekulace, které jsem na toto téma slyšel, se vesměs točily kolem machova čísla, ale to neřeší právě tu výkonnost letadel.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod Michael » 28. 11. 2006, 18:27

Svoji trať 747 určitě nemají. Rychlejší letadla prostě letí v jiné hladině. Navíc vetikální sparace je tam jen 1000 stop, tak se to tam dá lépe namačkat.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod JaM » 28. 11. 2006, 18:47

Osiris píše:Svoji trať 747 určitě nemají. Rychlejší letadla prostě letí v jiné hladině. Navíc vetikální sparace je tam jen 1000 stop, tak se to tam dá lépe namačkat.


Atlantik je RVSM airspace? No i kdyby, spekulací už jsem slyšel mnoho...
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod Michael » 28. 11. 2006, 22:01

Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod FlightDetent » 29. 11. 2006, 9:21

Prvni zavedeni RVSM na svete bylo v MNPS prostoru Severniho Atlantiku.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Re: OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod Muž na křídle » 29. 11. 2006, 18:13

JaM píše:Zajímalo by mě, jak se "řídí" letový provoz nad např. Atlantikem. Četl jsem, že letadlo dostane při opouštění radarového krytí přidělené machovo číslo, jež musí držet až do příletu do nové oblasti s radarovým krytím. Ale bylo to v poněkud starší knize http://planes.cz/cs/recenze/113/... Není mi jasné, jak se to řeší z hlediska výkonů letadel. To musí podobné typy být ve stejné hladině? Dle "papírových" údajů a toho, co obvykle vidím na radaru, A310 je pomalejší než A330 je pomalejší než 777 je pomalejší než L1011 (těch už moc nelítá) je pomalejší než 747... Mají snad Jumba vlastní letové cesty, neboť s Jumbem snad kromě TU154 "nic nezamachuješ"? Veškeré spekulace, které jsem na toto téma slyšel, se vesměs točily kolem machova čísla, ale to neřeší právě tu výkonnost letadel.


V podstate je to tak jak rikas, uplne normalni proceduralni rizeni, velice zjednoduseny tim, ze ty trate jsou v podstate paralelni, a naprosta vetsina letadel leti jednim smerem. Tj. udrzovani prideleneho Machova cisla a pridelene hladiny je klic k uspechu. :wink:

S tim 'nezamachujes' bych byl opatrnejsi. Zamachovat se da kde co. Obecne libovolne poradi 777 a 747 neni problem. Totez s pleckama jako A330 a A340. Horsi je to s kombinaci Airbusu a Boeingu, protoze velky Airbusy jsou proste uplne ukrutne pomaly. Ale ani to neni nemozny, protoze i kdyz minimalni Mach kdy se jeste jumbo udrzi ve vzduchu je porad vetsi nez nejvyssi moznej Mach A340, stale jeste do toho vstupuje spousta dalsich faktoru, odvazni piloti jsou ochotni vyuzivat celou obalku a letet Mach takovej, kterej jim zaruci FL po ktere touzi...Take vertikalni profil letu se u A a B dost lisi, Plne nalozene jumbo sice celkem svizne dostoupe do FL290, ale dalsi dve hodiny nebude chtit vys, kdezto plne nalozenej Airbus 340 sice zoufalou rychlosti, ale i pres to celkem v klidu dostoupe hned do FL330. No kdyz se nahodou nekde potkaj, zustanou v chvilku jinejch hladinach, a pomerne rychle se predletej, rozdil v dobe letu pres Atlantik dela tusim cca 20 minut ve prospech Jumba proti Airbusu.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Re: OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod JaM » 30. 11. 2006, 11:26

Muž na křídle píše:
S tim 'nezamachujes' bych byl opatrnejsi. Zamachovat se da kde co.


Aha. To mě překvapilo. Vycházel jsem z toho, co nás učili na LŠ a co mi odpověděli řídící při mých pobytech an ACC. A právě pouze tu 154 považovali za "Jumbozamachovatelnou". :) Takže v konečném důsledku vyplývá, že pro některá letadla je přelet oblastí bez radarového krytí leccos, jenom ne úsporný... A s tou A340, když už jsi ji zmínil - máš nějaké srovnání stoupavosti verze 200 a 300 VS 500 a 600, myslím z hlediska zkušeností? Zatím jsem si totiž všiml, že přes nás dlouho a pomalu (ALE OPRAVDU DLOUHO A POMALU :) ) dostoupává akorát DLH 724?5? - A343 EDDM-RJAA. Předem díky. A zpětně taky díky - na tomhle fóru se člověku otevřou nové obzory a je vyveden za starých omylů. :idea:
Naposledy upravil JaM dne 30. 11. 2006, 11:30, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod JaM » 30. 11. 2006, 11:30

FlightDetent píše:Prvni zavedeni RVSM na svete bylo v MNPS prostoru Severniho Atlantiku.


A tohle mě překvapilo ještě více, díky. Jinak tu sedím u nějaké MOZILLY či čeho a ta tuhle stránku https://pilotweb.nas.faa.gov/qryhtml/nat.html prostě otevřit nedovede. Tak zítra v práci. A docela se těším.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Re: OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod Muž na křídle » 30. 11. 2006, 12:54

JaM píše:
Muž na křídle píše:
S tim 'nezamachujes' bych byl opatrnejsi. Zamachovat se da kde co.


Aha. To mě překvapilo. Vycházel jsem z toho, co nás učili na LŠ a co mi odpověděli řídící při mých pobytech an ACC. A právě pouze tu 154 považovali za "Jumbozamachovatelnou". :) Takže v konečném důsledku vyplývá, že pro některá letadla je přelet oblastí bez radarového krytí leccos, jenom ne úsporný... A s tou A340, když už jsi ji zmínil - máš nějaké srovnání stoupavosti verze 200 a 300 VS 500 a 600, myslím z hlediska zkušeností? Zatím jsem si totiž všiml, že přes nás dlouho a pomalu (ALE OPRAVDU DLOUHO A POMALU :) ) dostoupává akorát DLH 724?5? - A343 EDDM-RJAA. Předem díky. A zpětně taky díky - na tomhle fóru se člověku otevřou nové obzory a je vyveden za starých omylů. :idea:


Tak to zas pozor, mluvil jsem o machovani letadel nad Atlantikem, kde je trosku jina situace, proceduralni rozestup je 10 minut, tedy cca 85 namornich mil, radarovy je 5 mil. V dusledku to muze znamenat napriklad to, ze muze byt podstatne rychlejsi letadlo vzadu, ale nez dozene to pred nim na 85 mil, dostanou se do prostoru s radarovym krytim... napriklad. Takze nejde o to, aby dve letadla letela presne stejne rychle, ale o to, aby upravila svoje rychlosti tak, ze po celou dobu zustane zachovan rozestup takovy, jaky je zrovna nutny. Navic jeste je to cele zjednodusene tim, ze tam plati trosku jina tabulka cestovnich hladin, laicky receno, proste pul dne se ve vsech hladinach lita do Ameriky, a druhy pul dne se zase ve vsech hladinach lita do Evropy. Takze pokud je nutna zmena FL, staci jen 1000ft.
Nad Evropou je to principielne trosku jinak, samozrejme se ve vetsine pripadu dava stejna rychlost vsem dotcenym, a to nekdy proste nejde... obzvlast kdyz pilot IranAiru v jejich posledni B-747 SP rekne, ze 'uz je to stary letadlo, tak mu uz tolik na krk neslapem, mame Mach 0.91'... tak tomu neuleti ani hrdina Sovetskeho svazu v rakete Tu154 :D

Co se tyce A340, tak to je proste beznadejny 'letadlo', verze 500 a 600 jsou na tom o neco lepe, ale porad to neni zadna slava. Krome jmenovane DLH z Mnichova do Tokya jsou to treba taky Austriani z Vidne do USA, a dalsi spolecnosti co litaj z Frankfurtu na vychod, ktery po vzletu z FRA nedokazou nastoupat cestovni hladinu pred Rakovnikem... :?
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Re: OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod JaM » 1. 12. 2006, 10:36

Muž na křídle píše:... obzvlast kdyz pilot IranAiru v jejich posledni B-747 SP rekne, ze 'uz je to stary letadlo, tak mu uz tolik na krk neslapem, mame Mach 0.91'... tak tomu neuleti ani hrdina Sovetskeho svazu v rakete Tu154 :D


Tak už hodně dlouho mě něco takhle nepobavilo. :D :D :D

Jejich EP-IAD ( http://www.airliners.net/open.file/1026748/L/ , http://www.airliners.net/open.file/1024296/L/ kdyby někdo nevěděl) patří mezi moje "letecké lásky", dokonce jsen si ho za nemalý peníz koupil od Herpy
http://www.herpa.de/collect/(am0jza45tfppu2apwe0u3f45)/detail.aspx?ProductID=511995&lang=en-GB&express=1&thumb=1 (kvůli té závorce v adrese to nelze zadat jako link celé),
ač není kdovíjak skvěle zpracován a má motory ze "čtyřkila". To jen tak mimochodem. :)

Když už jsme u té stoupavosti - při jednom z jenečských testování jsem pozoroval A343 DLH Mnichov-Narita a "Korejce z prahy" A333. Ten KAL vzlétl jen o cca deset minut později než DLH (tipuji to na zpoždění na německé straně :) ), stoupal do FL350, jíž dosáhl kdesi u TRZ cca o pět minut dříve, než dosáhla A343 DLH své FL330 kdesi u KOPITu (dostala tradiční DCT LDZ). Asi nejde o nic výjimečného (EDDM-RJAA je o něco delší trať než LKPR-RKSI, takže DLH měla víc paliva a určitě i cesťáků), ale já na to koukal jak blázen. To taky jen tak mimochodem. :idea: "Trošku" jsem odbočil od tématu.

Za atlantické osvícení každopádně moc děkuju - vrtá mi to hlavou už pěkně dlouho.

Mimochodem III. - pokud tento link https://pilotweb.nas.faa.gov/qryhtml/nat.html má ukazovat modré pozadí s nápisem "North Atlantic Tracks - Last updated at 2006/12/01 09:05 GMT
The following are active North Atlantic Tracks advisories issued by Shanwick Center (EGGX), Gander Center (CZQX), Boston Center (KZBW) and New York Center (KZNY). Any NOTAMs pertaining to these tracks (waypoint changes, procedures) will be found by searching the ARTCC NOTAMs under the appropriate ARTCCs, as identified above." - jako že asi Atlantik je modrý a létat se tam dá všude, tak se mi to tu zobrazuje správně... :?
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod Michael » 1. 12. 2006, 13:51

Měly by se tam zobrazit aktuální NATy včetně povolených FL, ale teď to nějak nefunguje :(
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Re: OCEÁNY A HIC SUNT LEONES

Příspěvekod Muž na křídle » 1. 12. 2006, 23:55

JaM píše:Když už jsme u té stoupavosti - při jednom z jenečských testování jsem pozoroval A343 DLH Mnichov-Narita a "Korejce z prahy" A333. Ten KAL vz................. Asi nejde o nic výjimečného.....ale ja na to koukal jak blázen.


Kamo, je otazka par vterin najit nekde na netu vysvetleni... 330tka ma mezi 220 a 230 tunama MTOW, a na to ma sice jenom dva motory, ale kazdej o tahu minimalne 300kN.
Kdezto 340tka ma MTOW mezi 260 a 270 tunama, a na to moturky z polskyho fiatku, kazdej cca 138kN, sice jsou 4, ale dohromady nedaj to, co ty dva na 330tce, a to musej uvezt tezsi letadlo... ono do toho vstupuje samozrejme vic parametru tech letadel, ale pro zakladni predstavu o tehle chloube francouzskeho socialismu tohle zjednodusene porovnani cisel myslim staci... :D
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Michael » 3. 12. 2006, 19:18

Ten můj link už funguje 8)
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41


Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron