Zrychlení

Garantem fóra je uživatel FlightDetent

Moderátor: FlightDetent

Zrychlení

Příspěvekod kober » 24. 11. 2006, 10:15

Nebojte, nebudu se ptát, za kolik má letadlo z 0-100 :)
Ale jako cesťáka mě zaujalo, že stejný typ letadla někdy při startu pocitově zrychluje více, někdy méně. Je to dané jenom tím, jak moc je letadlo naložené nebo se někdy "zrychlení" uměle omezuje (aby se ušetřilo palivo, motory nebo úplně něco jiného)?
kober
 
Příspěvky: 38
Registrován: 15. 11. 2006, 11:47

Příspěvekod PavelS » 24. 11. 2006, 14:44

Omezuje. Ale nevím, jestli právě tento rozdíl lze "cítit", spíše myslím, že rozdíl ve zrychlení je dán různým naložením ( lidma, palivem ... ).

Jinak na dobré dráze lze skutečně použít jakýsi "omezovač" tahu, který nedovolí překročení nastavené hodnoty, kvuli hlavně spotřebě a opotřebení i během startu, kdy jinak se předpokládá "plný knedlík".
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

Příspěvekod FlightDetent » 27. 11. 2006, 12:39

To je skutecne hodne subjektivni pocit, ale rozdil v akceleraci tam je. Vstupuje do toho hodne velicin a to zejmena delka a znecisteni VPD. Pokud mam drahu dlouhou a suchou, mohu akcelerovat pomaleji protoze se mam kde rozjizdet a pripadne brzdit. Pokud je draha kluzka a kratka tak si "omezovat" tah na vzlet nebudu abych dosahl potrebne rychlosti drive nez v predchozim pripade - vetsi akcelerace.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod kober » 27. 11. 2006, 16:03

Teď jsem se podíval na poměry hmotnosti prázdného letadla a MTOW a říkám si, že jsem to měl udělat předtím než jsem se zeptal :)
Na druhou stranu mě k tomu vyprovokoval právě případ letadla které vypadalo prázdně (tak polovina pasažérů, do carga a paliva samozřejmě nevidím) a akcelerovalo až překvapivě pomalu...
V každém případě díky.
kober
 
Příspěvky: 38
Registrován: 15. 11. 2006, 11:47

Příspěvekod JaM » 27. 11. 2006, 16:22

Ale ona tahle diskuse taky nebyla jalová - já si myslel, že většinou se akceleruje "co to dá"... mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod PavelD » 28. 11. 2006, 10:19

mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).


Máš na mysli obvyklou show Formule 1 x bojový letoun
pro platící diváky?

Myslím, že výsledky a průběh akceleraci si lze představit,
a to nejen u té stihačky a formule, ale také třeba u ATR/DHC8 a pod.
Přenos síly/točivého momentu bude vždy jiný a při začátku z 0 km/h lze vítěze dopředu vybrat v závislosti na délce porovnávané vzdálenosti.
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod JaM » 28. 11. 2006, 10:40

PavelD píše:Máš na mysli obvyklou show Formule 1 x bojový letoun
pro platící diváky?

Myslím, že výsledky a průběh akceleraci si lze představit,
a to nejen u té stihačky a formule, ale také třeba u ATR/DHC8 a pod.
Přenos síly/točivého momentu bude vždy jiný a při začátku z 0 km/h lze vítěze dopředu vybrat v závislosti na délce porovnávané vzdálenosti.


To zrovna ne - ale třeba BMW335i vs ATR42-500 na 400/1000m a 0-100/200km/h; pro NEPLATÍCÍ spottery, samozřejmě!!! :D
Spíš ten průběh (třeba graficky), protože auto bude mít na prvních pár metrech vždycky větší odpich z klidu. Ale kdo by se s tím nějak exaktně dělal, že...a kdo by to nějak exaktně platil... :D A mám na mysli dopravní letadla - stíhače apod. jsou trošku někde jinde... Ono by i srovnání jet/turboprop mohlo být zajímavý - počáteční zrychlení "rozzuřeného" ATR 42-500 po odbrždění mě docela přizdilo k sedačce...
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod PavelD » 28. 11. 2006, 11:37

Při závodech auto x letadlo jsou oba prostředky v podstatě prázdné. Domnívám se, že ATR bez pax. a rozumným množstvím paliva by předvádělo velice slušnou akceleraci.

V 1992 ( asi ) jsem byl na Aerosalonu, a předváděčka dvojice ATR 72/42 byla v podstatě skupinová akrobacie, a nebo co předvádějí Italové se Spartanem. To už se ale akcelerace dotýká jen okrajově.
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod kober » 28. 11. 2006, 12:43

JaM píše:Ale ona tahle diskuse taky nebyla jalová - já si myslel, že většinou se akceleruje "co to dá"... mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).

Myslím, že by se to dalo poměrně snadno spočítat, ne? :)
kober
 
Příspěvky: 38
Registrován: 15. 11. 2006, 11:47

Příspěvekod JaM » 28. 11. 2006, 13:18

kober píše:Myslím, že by se to dalo poměrně snadno spočítat, ne? :)



Go ahead... :idea:
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

brzdy před rozjezdem

Příspěvekod matus » 29. 11. 2006, 21:44

Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?
matus
 
Příspěvky: 1
Registrován: 29. 11. 2006, 21:07

Příspěvekod Michael » 30. 11. 2006, 8:02

To nevím, ale při normálních podmínkách je při počátečním zvyšování tahu odbrzděno, ani nebyl dokázán žádný znatelný vliv při použití brzd během počátečního roztáčení motorů.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Re: brzdy před rozjezdem

Příspěvekod PV » 30. 11. 2006, 12:09

matus píše:Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?


Udrzi. 8)
PV
 
Příspěvky: 100
Registrován: 14. 10. 2006, 20:30

Re: brzdy před rozjezdem

Příspěvekod kober » 30. 11. 2006, 16:12

matus píše:Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?

To jsou přece dvě různé věci - buď to brzdy udrží a pneumatiky to udrží, pak letadlo stojí. Nebo to brzdy udrží a pneumatiky neudrží a pak ty černé čáry (což si dost dobře nedokážu představit). No a pak že to brzdy neudrží a pak se letadlo samozřejmě pomalu rozjede.
Naposledy upravil kober dne 4. 12. 2006, 15:09, celkově upraveno 1
kober
 
Příspěvky: 38
Registrován: 15. 11. 2006, 11:47

Příspěvekod FlightDetent » 4. 12. 2006, 13:39

U nekterych letadel je to ale nedoporucene, nebo pripadne casove omezene.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Další

Zpět na Pilotování dopravních letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron