Moderátoři: hh, Muž na křídle
Martin Kotek píše: Co se děje od vzlétnutí letadla z Ruzyně nebo přeletu letadla ,který se dostane do našeho vzdušného prostoru na území ČR až po překročení našeho vzdušného prostoru ?
PavelS píše:U pojmu "řízení" je třeba si uvědomit, že ATC letadlo neřídí (to dělá vždy pilot), ani "nenavigují" ( pilot musí vždy sám vědět, kam a kudy letět) ale vesměs mají za úkol zajistit, aby se letadlo na své trati nesrazilo s jiným provozem. to je hlavní úloha řídících. Takže letadlo nedostává obvykle instrukce leťťte doprava/leťet doleva, nýbrž jen povoluje například stoupání do určité výšky/hladiny - podle toho, zda je tam volno a je jistota, že letadlo se nepotká během stoupání/klesání s jiným letadlem. Řídící přitom předpokládá, že že letadlo letí přesně po trati, kterou uvedlo ve svém letovém plánu - ten má pro každé letadlo v systému před sebou.
Při přechodu od jednoho řídícího na druhého si letadlo řídící "předávají", tj. jeden předá letadlo dalšímu v systému řízení a po potvrzení, že si ho následující ATC "vezme", zavolá pilotovi po radiu ať zavolá další nového ATC na té a té frekvenci. Když se odlétající nebo přelétající letadlo přiblíží k hranicím a pak ho ten řídící, v jehož sektoru letadlo zrovna je, předá do ciziny ( tj. podle nějaké úmluvy si letadlo "prohodí" na obrazovce radaru s kolegou za hranicí a pak zavolají pilotovi, ať se naladí na frekvenci zahraničního řídícího.
Martin Kotek píše: Jak je to právně ošetřený ,když se nedej bože něco ve vzduchu stane je okamžitě odpovědnost na řídících?
Ještě mám dotaz jak se přenáší rádiový kontakt z radaru Písek v Brdech do Jenče a nejen z Písku ?
Kolik radaru se nachází v ČR jak jsou propojeny ŘLP Jeneč .Jak vůbec funguje celý sistém .Je nějaký centrální počítač ,který vše vyhodnocuje?
Kolik letadel přeletí nad naší republikou za jeden rok? Jak se počítá poplatek za přelet? Jaké jsou ceny, kolik stojí přelet jedné B747.
Jak spolupracuje středisko ŘLP s meterologickou stanicí , po jaké době se vyhodnocuje vývoj počasí ?
Martin Kotek píše:Znamená to tedy jestli to chápu dobře ,že celý přehled o leteckém provozu nad ČR zajištují dva radary PÍSEK v Brdech a ten v Brně jejich signál jde do Jenče ,kde mají centrální počítač ,který vše spracovává?
Vím,že radary se dělí na sekundární a primární. Co je za radar ve Vožici ,Vlašim ,Rakovník.
Letící letadlo je vlastně naváděno na pozemní primární nebo sekundární radar a pokračuje vlastně z jednoho bodu do druhého je to tak ?
Řídící nejen, že kontroluje rozestup mezi letadly, ale navádí letadla i na tyhle pozemní radary nebo odpovídače nevím jak to popsat? Nebo se pilot sám v letadle navádí na tyhle radarové body?
Jak vlastně funguje pozemní sít sekundárních možná i primárních radaru?
Můžeš mi prosím stručně a srozumitelně vysvětlit princip navigace letu ?
Jak funguje takzvaný odpovídač sekundárního radaru? Vždy slyším v rádiu ,že řídící říká posádce letadla číselný kod ,který si musí naladit po jak dlouhé době se tenhle kod přenastavuje čím se to řídí ? Martin
Martin Kotek píše: Kolik letadel přeletí nad naší republikou za jeden rok? Jak se počítá poplatek za přelet? Jaké jsou ceny, kolik stojí přelet jedné B747.
Zpět na Řízení letového provozu
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků