Přistání s plnými nádržemi

Garantem fóra je uživatel FlightDetent

Moderátor: FlightDetent

Přistání s plnými nádržemi

Příspěvekod PavelD » 24. 10. 2006, 13:20

Takže přenáším dotaz do sólo fóra, a přeji mu tímto dlouhou životnost :D

Dělají nějaká opatření pro přistání letadel velikosti 737/320 s nádržemi plnými paliva?

Někde jsem četl, že Papež musí mít vždy nádrže " po hrdlo " a na letu z Bratislavy do Trnavy toho moc nespálili...
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Re: Přistání s plnými nádržemi

Příspěvekod Pavel » 24. 10. 2006, 15:52

PavelD píše:Takže přenáším dotaz do sólo fóra, a přeji mu tímto dlouhou životnost :D

Dělají nějaká opatření pro přistání letadel velikosti 737/320 s nádržemi plnými paliva?

Někde jsem četl, že Papež musí mít vždy nádrže " po hrdlo " a na letu z Bratislavy do Trnavy toho moc nespálili...


limitující faktor není ani tak,množství paliva ale celková váha, takže můžeš klidně na palubě mít jenom posádku a plný nádrže a ještě jsi bohatě pod maximální přistávací vahou, takže je všechno v naprostý pohodě
Pavel
Pavel
 
Příspěvky: 101
Registrován: 13. 10. 2006, 19:46

Příspěvekod FlightDetent » 9. 11. 2006, 9:43

Další věc která možná potřebuje upřesnění, je s čím tedy do Trnavy letěl. Trnavské letiště je u obce Boleráz a má pouze travnatou VPD. :?:
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod PavelD » 9. 11. 2006, 10:16

Omlouvám se

Z informace, že Papež se přemísťoval z Bratislavy do Trnavy bulíkem jsem si vybral pouze to co mne zajímá, a to je že při každém letu musí mít letadlo plné nádrže.
Jsem sobec, protože mne zajímá jen ta technická stánka věci a je mi je ukradený kde v té Trnavě přistál.
Sypu si popel na hlavu a příště se pokusím doplnit i ty informace,
o kterých si myslím, že s mým dotazem nesouvisí - bude-li to možné.
OK ?

PS:
Zapomněl jsem, zda na bulíku byla malůvka Adriany a nebo ne.
Zejména pro některé přispěvatele je tato informace zcela zásadní.
Ty ovšem mezi ně nepatříš, to samozdřejmně vím a není to mířeno
proti Tobě
:-) :-) :-)
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod FlightDetent » 9. 11. 2006, 11:28

Nojo. Jenze papez se z Bratislavy do Trnavy 737 premistovat nemohl, protoze tam neni zadne letiste. Takze pokud si dostal dvoj-informaci o preletu do Trnavy a plnych nadrzich, tak ta prvni cast neni vecne spravna a o te druhe muzeme jen spekulovat, nicmene ve svetle nepravdivosti te prvni casti to nevypada uplne nejlepe.

Ovsem technickou cast ti uz kompletne popsal Pavel. Vtip je v tom, ze letadlo narozdil od pozemnich druhu dopravy nepotrebuje adhezni hmotnost. Takze je postaveno tak lehke jak jen to je mozne.

Samozrejme ze konstrukter skonstruuje letadlo podle nejakych pozadavku a tyto pozadavky nam jako provozovatelu budou tvorit nejaka hmotnostni omezeni.

A velikou roli zde hraje fakt, ze letadla spotrebovavaji pri letu palivo v naprosto jinem pomeru nez treba prave automobily. Takova moje fabie bude mit uzitecne zatizeni okolo 500 kg a nadrz na palivo o hmotnosti tak mozna 30 kg.

A321 v charterove konfiguraci pojme 212 cestujicich a bagaz - dohromady cca 18500 kg. Pri letu ze Sharmu cestou spotrebuje tak 13.500 kg paliva a rekneme ze cca 3,5 tuny paliva bude mit po pristani jako rezervu (ta je povinna). A to se zdaleka nejedna o nejake dalkove letadlo, tam bude pomer toho paliva jeste uplne nekde jinde.

Takze pokud konstrukterovi rekneme, sestroj mi letadlo, ktere pojme 19000 kg nakladu a k tomu jeste 19000 tun paliva a uleti to 4 hodiny 45 minut a at je to co nejlehci, on se pusti do prace.

Ted ma za ukol zkounstruovat treba nejaky nosnik, na kterem bude zaveseny podvozek. Muze ho udelat mohutny aby vydrzel vsechno, ale to by byl tezky. Takze si polozi nasledujici uvahu. Letadlo bude mit na vzlet vahu T=D+palivo(19000)+naklad(19000) a vi jaka zatizeni na takovy nosnik pusobi pri pojizdeni, stani a vzletu a nosnik vypocita. A dale pokracuje, ze letadlo bude mit na pristani vahu L=D+palivo(4000kg)+naklad(19000) a opet zna sily ktere na letadlo mohou pusobit pri pristani (az 2,5g - tedy hmotnost L vyvola stejne zatizeni jako L+L+L/2 kdyby letadlo jelo jen rovne) a nosnik vypocita. V nasem prikladu mu vyjde ten nosnik tezsi pro pristani tak ho naprojektuje. Kdyby ale vzal vahu na vzlet a tu vynasobil 2,5g pro pristani, byl by nosnik jeste mohutnejsi ale zbytecne.

Analogicky pro brzdy, nejaka brzda (schopnost zachytit energii) staci aby letadlo pri pristavaci rychlosti ubrzdila na hmotnosti L. Jenze taky potrebujeme letadlo zastavit pri rozjezdu v pripade zavady pred vzletem. Tady bude rychlost vyssi a hmotnost taky, takze pouzijeme tuhle tezsi a vykonnejsi brzdu aby nam utlumila energii E=1/2*m*v^2.

Ukol pro bystreho ctenare: Vypocti rozdil v energii utlumene pri pristani nebo prerusenem vzletu letounu A321. Vt = 165 uzlu, T=86000kg. Vl=143 uzlu, L=74300 kg. K vysledku nalezni vhodny priklad z kazdodenniho zivota, o jak velkou energii se jedna. a) ekvivalentni brzdeni bezneho automobilu, b) pad bremene z vysky vcetne vhodneho typu bremene (nikoliv jen vyska padu a vaha), c) Ekvivalentni hodnota vznikla dokonalym spalovanim alespon dvou druhu potravin.

Nejzajimavejsi odpoved ziskava original samolepku Airbus Industrie A320-CSA.

Takze letadlo mame vypoctene, hotove ale podle nejakych pravidel, hmotnosti. Jak jsme uz rekli, tyto hmotnosti pro nas pri provozu predstavuji maximalni mozne limity. A takovych hmotnosti je potom nekolik, typicky:

Max. hmotnost plneho letounu bez paliva
- zohlednuje miru zatizeni korenove casti kridla jak nazemi tak ve vzduchu.
Max. celkova hmotnost
-zohlednuje zatizeni pri pojizdeni
Max. vzletova hmotnost
-zohlednuje jednak dobrzdeni na draze v pripade zavady a zaroven schopnost letadla dokoncit vzlet po vysazeni jednoho motoru.
Max. pristavaci hmotnost
-zohlednuje schopnost letadla snaset pristavaci razy. A narazy :lol:

Takze abych se vratil k te 321 z Sejku do Prahy.

TOW - 87500 kg z toho 18500 naklad a 17000 palivo - max je 89000
LW - 74000 kg z toho 18500 naklad a 3500 palivo - max je 75500

Pokud bych letel jen 20 minut (preskok Brno-Ostrava), tak potom
TOW - 75000 kg z toho 18500 naklad a 4500 palivo
LW - 74000 kg z toho 18500 naklad a 3500 palivo.

A ted dostanu za ukol vzit plne nadrze z Brna a pristat v Ostrave za 20 minut (spotreba vyse uvedena 1 tuna). Tak to musim zacit od konce.

LW = 75500. Do tohodle cisla se mi musi vejit hmotnost prazdneho letadla s posadkou a hmotnost plnych nadrzi s odcerpanym palivem na 20 minut letu. Treba to ani nevyjde. V nasem pripade ano, a dokonce zbyde jeste neco malo na naklad.

Otazka cislo dve:Kolik? Kapacita nadrzi 18700, spotreba na spousteni a pojizdeni 200 kg

FD.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

wow!

Příspěvekod Aldaa » 9. 11. 2006, 12:20

:shock: tak to je tedy odpověď!!! :D jsem laik a budu si to muset ještě několikrát přečíst abych to přesně pochopil (ta samolepka mi ale stejně nehrozí), ale každopádně se jedná o výbornej příspěvek. Díky. :D
Aldaa
 
Příspěvky: 18
Registrován: 19. 10. 2006, 19:28
Bydliště: Praha 5

Příspěvekod FlightDetent » 9. 11. 2006, 12:24

To je skoda, formulovane je to zamerne radoby slozite, ale to prave ma byt ponaucenim z takove otazky. Jinak je tam vsechno co potrebujes. Staci jenom dosadit..... Je to tak na devatou tridu a body budu udelovat podle umeleckeho dojmu. Nebot technicky to vyjde vsem stejne. :D
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod eif » 9. 11. 2006, 12:50

enerýže na RTO je téměř o polovinu větší a já nestíhám číst další části, škodááá, zas bude někdo rychlejší :-)
eif
 
Příspěvky: 249
Registrován: 14. 10. 2006, 20:20

Příspěvekod Aldaa » 9. 11. 2006, 15:22

FlightDetent píše:To je skoda, formulovane je to zamerne radoby slozite, ale to prave ma byt ponaucenim z takove otazky. Jinak je tam vsechno co potrebujes. Staci jenom dosadit..... Je to tak na devatou tridu a body budu udelovat podle umeleckeho dojmu. Nebot technicky to vyjde vsem stejne. :D


:( do devítky jsem chodil, ale tohle jsme nebrali :lol: hold někdo musí být blbej, aby mohli vyniknout ti chytří :?
Aldaa
 
Příspěvky: 18
Registrován: 19. 10. 2006, 19:28
Bydliště: Praha 5

Příspěvekod Pavel » 9. 11. 2006, 16:54

Aldaa píše:
FlightDetent píše:To je skoda, formulovane je to zamerne radoby slozite, ale to prave ma byt ponaucenim z takove otazky. Jinak je tam vsechno co potrebujes. Staci jenom dosadit..... Je to tak na devatou tridu a body budu udelovat podle umeleckeho dojmu. Nebot technicky to vyjde vsem stejne. :D


:( do devítky jsem chodil, ale tohle jsme nebrali :lol: hold někdo musí být blbej, aby mohli vyniknout ti chytří :?


není potřeba se hned urážet, naopak tleskám FD,že se snaží detailně vysvětlit jak to vlastně je..... :wink:
Pavel
Pavel
 
Příspěvky: 101
Registrován: 13. 10. 2006, 19:46

Příspěvekod FlightDetent » 9. 11. 2006, 16:55

Tak si asi musel chybet tak v sedmy, polohova a kineticka energie.... :roll: R.e.s.p.e.c.t!
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod skater » 9. 11. 2006, 17:08

Počítat se mi to nechce, ale díky za srozumitelné vysvětlení....jen tak dál.
skater
 
Příspěvky: 4
Registrován: 18. 10. 2006, 15:58

Příspěvekod Aldaa » 9. 11. 2006, 18:39

Pavel píše:
Aldaa píše:
FlightDetent píše:To je skoda, formulovane je to zamerne radoby slozite, ale to prave ma byt ponaucenim z takove otazky. Jinak je tam vsechno co potrebujes. Staci jenom dosadit..... Je to tak na devatou tridu a body budu udelovat podle umeleckeho dojmu. Nebot technicky to vyjde vsem stejne. :D


:( do devítky jsem chodil, ale tohle jsme nebrali :lol: hold někdo musí být blbej, aby mohli vyniknout ti chytří :?


není potřeba se hned urážet, naopak tleskám FD,že se snaží detailně vysvětlit jak to vlastně je..... :wink:


tak to mě mrzí, že to vyznělo jako že jsem se urazil. Naopak, bylo to myšleno s nadsázkou a humorem. :lol:
A jak jsem uvedl v předchozím příspěvku, jsem za tohle detailní vysvětlení rád. :wink:
Aldaa
 
Příspěvky: 18
Registrován: 19. 10. 2006, 19:28
Bydliště: Praha 5

Příspěvekod eif » 9. 11. 2006, 19:53

6. kromě univerzální odpovědi 42 ;-)
eif
 
Příspěvky: 249
Registrován: 14. 10. 2006, 20:20

Příspěvekod Pavel » 9. 11. 2006, 19:57

eif píše:6. kromě univerzální odpovědi 42 ;-)


??
Pavel
Pavel
 
Příspěvky: 101
Registrován: 13. 10. 2006, 19:46

Další

Zpět na Pilotování dopravních letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron