Nojo. Jenze papez se z Bratislavy do Trnavy 737 premistovat nemohl, protoze tam neni zadne letiste. Takze pokud si dostal dvoj-informaci o preletu do Trnavy a plnych nadrzich, tak ta prvni cast neni vecne spravna a o te druhe muzeme jen spekulovat, nicmene ve svetle nepravdivosti te prvni casti to nevypada uplne nejlepe.
Ovsem technickou cast ti uz kompletne popsal Pavel. Vtip je v tom, ze letadlo narozdil od pozemnich druhu dopravy nepotrebuje adhezni hmotnost. Takze je postaveno tak lehke jak jen to je mozne.
Samozrejme ze konstrukter skonstruuje letadlo podle nejakych pozadavku a tyto pozadavky nam jako provozovatelu budou tvorit nejaka hmotnostni omezeni.
A velikou roli zde hraje fakt, ze letadla spotrebovavaji pri letu palivo v naprosto jinem pomeru nez treba prave automobily. Takova moje fabie bude mit uzitecne zatizeni okolo 500 kg a nadrz na palivo o hmotnosti tak mozna 30 kg.
A321 v charterove konfiguraci pojme 212 cestujicich a bagaz - dohromady cca 18500 kg. Pri letu ze Sharmu cestou spotrebuje tak 13.500 kg paliva a rekneme ze cca 3,5 tuny paliva bude mit po pristani jako rezervu (ta je povinna). A to se zdaleka nejedna o nejake dalkove letadlo, tam bude pomer toho paliva jeste uplne nekde jinde.
Takze pokud konstrukterovi rekneme, sestroj mi letadlo, ktere pojme 19000 kg nakladu a k tomu jeste 19000 tun paliva a uleti to 4 hodiny 45 minut a at je to co nejlehci, on se pusti do prace.
Ted ma za ukol zkounstruovat treba nejaky nosnik, na kterem bude zaveseny podvozek. Muze ho udelat mohutny aby vydrzel vsechno, ale to by byl tezky. Takze si polozi nasledujici uvahu. Letadlo bude mit na vzlet vahu T=D+palivo(19000)+naklad(19000) a vi jaka zatizeni na takovy nosnik pusobi pri pojizdeni, stani a vzletu a nosnik vypocita. A dale pokracuje, ze letadlo bude mit na pristani vahu L=D+palivo(4000kg)+naklad(19000) a opet zna sily ktere na letadlo mohou pusobit pri pristani (az 2,5g - tedy hmotnost L vyvola stejne zatizeni jako L+L+L/2 kdyby letadlo jelo jen rovne) a nosnik vypocita. V nasem prikladu mu vyjde ten nosnik tezsi pro pristani tak ho naprojektuje. Kdyby ale vzal vahu na vzlet a tu vynasobil 2,5g pro pristani, byl by nosnik jeste mohutnejsi ale zbytecne.
Analogicky pro brzdy, nejaka brzda (schopnost zachytit energii) staci aby letadlo pri pristavaci rychlosti ubrzdila na hmotnosti L. Jenze taky potrebujeme letadlo zastavit pri rozjezdu v pripade zavady pred vzletem. Tady bude rychlost vyssi a hmotnost taky, takze pouzijeme tuhle tezsi a vykonnejsi brzdu aby nam utlumila energii E=1/2*m*v^2.
Ukol pro bystreho ctenare:
Vypocti rozdil v energii utlumene pri pristani nebo prerusenem vzletu letounu A321. Vt = 165 uzlu, T=86000kg. Vl=143 uzlu, L=74300 kg. K vysledku nalezni vhodny priklad z kazdodenniho zivota, o jak velkou energii se jedna. a) ekvivalentni brzdeni bezneho automobilu, b) pad bremene z vysky vcetne vhodneho typu bremene (nikoliv jen vyska padu a vaha), c) Ekvivalentni hodnota vznikla dokonalym spalovanim alespon dvou druhu potravin.
Nejzajimavejsi odpoved ziskava original samolepku Airbus Industrie A320-CSA.
Takze letadlo mame vypoctene, hotove ale podle nejakych pravidel, hmotnosti. Jak jsme uz rekli, tyto hmotnosti pro nas pri provozu predstavuji maximalni mozne limity. A takovych hmotnosti je potom nekolik, typicky:
Max. hmotnost plneho letounu bez paliva
- zohlednuje miru zatizeni korenove casti kridla jak nazemi tak ve vzduchu.
Max. celkova hmotnost
-zohlednuje zatizeni pri pojizdeni
Max. vzletova hmotnost
-zohlednuje jednak dobrzdeni na draze v pripade zavady a zaroven schopnost letadla dokoncit vzlet po vysazeni jednoho motoru.
Max. pristavaci hmotnost
-zohlednuje schopnost letadla snaset pristavaci razy. A narazy
Takze abych se vratil k te 321 z Sejku do Prahy.
TOW - 87500 kg z toho 18500 naklad a 17000 palivo - max je 89000
LW - 74000 kg z toho 18500 naklad a 3500 palivo - max je 75500
Pokud bych letel jen 20 minut (preskok Brno-Ostrava), tak potom
TOW - 75000 kg z toho 18500 naklad a 4500 palivo
LW - 74000 kg z toho 18500 naklad a 3500 palivo.
A ted dostanu za ukol vzit plne nadrze z Brna a pristat v Ostrave za 20 minut (spotreba vyse uvedena 1 tuna). Tak to musim zacit od konce.
LW = 75500. Do tohodle cisla se mi musi vejit hmotnost prazdneho letadla s posadkou a hmotnost plnych nadrzi s odcerpanym palivem na 20 minut letu. Treba to ani nevyjde. V nasem pripade ano, a dokonce zbyde jeste neco malo na naklad.
Otazka cislo dve:
Kolik? Kapacita nadrzi 18700, spotreba na spousteni a pojizdeni 200 kg
FD.