Winglety

Garanty fóra jsou uživatelé cztech, Pavel, petrp, PV, kteří mají rozsáhlé zkušenosti z práce s dopravními letadly všech velikostí a pracují ve společnostech v ČR i v zahraničí

Moderátoři: cztech, petrp, Pavel, PV

Winglety

Příspěvekod Sikkim » 30. 5. 2007, 16:29

Tohle fórum bych chtěl nechat jen jako specializované fórum, věnující se otázkám, zkušenostem a postřehům okolo wingletů. Nedávno jsem tady na PLANES v novinkách zachytil zprávu, že AUSTRIAN AIRLINES bude od roku 2008 vybavovat svoje 767-ky winglety. Už jsem zhlédl i dost fotek owingletovaných 757, i 737-300 tady byla na Ruzyni, ale co 777? Chystá se jí také "výzdoba" křídel? Moc by jí to slušelo a dosti mně udivuje, že takový stroj ještě winglety nemá. Nebo se mýlím? Za odpovědi a příspěvky předem děkuji.
Sikkim
 
Příspěvky: 1
Registrován: 17. 10. 2006, 9:13
Bydliště: Kladno

Příspěvekod cztech » 31. 5. 2007, 6:04

Myslim, ze nasledujici to vystihuje dost presne.
The Boeing 777 is the first airplane to be completely designed by computers. The design of the wings were special in that it could do away with winglets and still perform just as well. Some think the winglets made airplanes look more sleek and impressive. In some planes like the Boeing 747-400 and Airbus 330/340, the winglets design help in fuel saving but this advantage is very negligible on the Boeing 777.
cztech
 
Příspěvky: 91
Registrován: 14. 10. 2006, 20:22
Bydliště: 37*23'58"N 122*05'50"W

Příspěvekod PV » 31. 5. 2007, 9:08

Křídlo u 777-300 má na konci takzvané raked wingtips - je to zvláštně tvarovaný konec křídla,který má za úkol to samé co winglet - omezení indukovaného odporu.
http://www.airliners.net/open.file/0893380/L/
http://www.airliners.net/open.file/1098892/L/
http://www.airliners.net/open.file/0897468/L/
http://www.airliners.net/open.file/0905253/L/
PV
 
Příspěvky: 100
Registrován: 14. 10. 2006, 20:30

Příspěvekod pjp » 31. 5. 2007, 16:19

No, rekneme, ze winglet neni jedinnym zpusobem snizeni indukovaneho odporu, existuji i jine.
A jako spravny podvratek napisu - viz. prislusna literatura ... ;-)
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod jirka_s » 12. 7. 2007, 8:11

pjp píše:No, rekneme, ze winglet neni jedinnym zpusobem snizeni indukovaneho odporu, existuji i jine.
A jako spravny podvratek napisu - viz. prislusna literatura ... ;-)
Pavel


Jeste by slo treba pritlouct na konec kridla velikou desku nebo zaridit, aby celou cestu letadlo letelo v tunelu - to by bylo idealni :)

Doporucuju precist
http://www.airliners.net/discussions/te ... in/109076/
hlavne casti, kde se zninuji o delce kridla, coz pak souvisi se stihlosti kridla a to uz pak ma blizko k vlastnostem wingletu.

protoze jak poslal cztech "The Boeing 777 is the first airplane to be completely designed by computers. .." uz tahle prvni veta naznacuje, ze ten kdo to napsal, tak asi o problematice toho moc nevi.

Jinak winglety nejsou jen prinos, maji taky zapory: jsou optimalizovany jen pro urcitou fazi letu, aerodynamicky odpor od wingletu, vetsi hmotnost a to i diky pak jinemu namahani kridla -> silnejsi konstrukce kridla. Tohle vsechno dohromady pak rozhodne, jestli se vubec vyplati winglety instalovat nebo ne. U B777 se rozhodli, ze winglety nepouziji.
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod cztech » 12. 7. 2007, 14:53

Jirko, tady si neco muzes precist od tech, kteri nemaji o veci ani paru :-)
http://www.boeing.com/commercial/777fam ... round.html
cztech
 
Příspěvky: 91
Registrován: 14. 10. 2006, 20:22
Bydliště: 37*23'58"N 122*05'50"W

Příspěvekod jirka_s » 12. 7. 2007, 21:49

cztech píše:Jirko, tady si neco muzes precist od tech, kteri nemaji o veci ani paru :-)
http://www.boeing.com/commercial/777fam ... round.html


Ja vim, ze to je celej Boeing, to neni nic noveho pod sluncem :)

Ted vazne, mas na mysli neco konkretniho z te stranky? Ja to myslel tak, ze jak pan kapitan uvedl souvislost pouziti pocitacu a nepouziti wingletu. Myslel jsem tedy autora toho citatu ne konstruktery. Pocitac je jen nastroj, sam o sobe neudela z kridla bezwingletovy zazrak. Je stale jeste potreba konstrukter a jeho zkusenosti. Pocet hodin letadla (modelu letadla) straveneho v aerodynamickem tunelu stale roste. Chci tim rict, ze vykon pocitacu roste, ale stale to nestaci ani na simulaci, natoz pak na vypocty ci optimalizaci - zkratka aby pocitac navrhnul kridlo. Navic winglet a jemu podobna zarizeni neni mozne nahradit superdobrym vypoctem kridla. Bud se tam da nejaka mechanicka zabrana (winglet) nebo se zvetsi stihlost kridla (typicke pro kluzaky), coz je svym zpusobem take mechanicka zabrana. Nebo se winglet obetuje a jen se zabrani pretekani vzduchu vhodne tvarovanym koncem kridla (hrana).
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod cztech » 13. 7. 2007, 5:32

Ja konkretne si myslim, ze citovany vynatek nejvystizneji odpovedel Sikkimovu otazku. A druhou reakci snad nemusim vysvetlovat.
Jirko, dejme tomu, ze do PRG prileti aerolinka s B747-400. V PRG si poskodi jeden winglet tak, ze se s nim neda letet ani na miste opravit. Co muzou udelat, aby mohli odletet domu (dejme tomu 10hod flight time) s cestujicimi a ETOPS?? Odmontovani wingletu trva cca 2-4hod.
cztech
 
Příspěvky: 91
Registrován: 14. 10. 2006, 20:22
Bydliště: 37*23'58"N 122*05'50"W

Příspěvekod PV » 13. 7. 2007, 10:12

cztech píše:Ja konkretne si myslim, ze citovany vynatek nejvystizneji odpovedel Sikkimovu otazku. A druhou reakci snad nemusim vysvetlovat.
Jirko, dejme tomu, ze do PRG prileti aerolinka s B747-400. V PRG si poskodi jeden winglet tak, ze se s nim neda letet ani na miste opravit. Co muzou udelat, aby mohli odletet domu (dejme tomu 10hod flight time) s cestujicimi a ETOPS?? Odmontovani wingletu trva cca 2-4hod.


Podle mě bez wingletu může jít letadlo akorát na technický přelet někam,kde to opraví,pokud není oprava možná přímo na místě.
PV
 
Příspěvky: 100
Registrován: 14. 10. 2006, 20:30

Příspěvekod jirka_s » 13. 7. 2007, 14:57

cztech píše:Ja konkretne si myslim, ze citovany vynatek nejvystizneji odpovedel Sikkimovu otazku. A druhou reakci snad nemusim vysvetlovat.


Ja si to nemyslim a prave proto jsem na to reagoval. Nemyslim si to, protoze to v tom prispevku neni uvedeno presne. Relevantni cast je az ta posledni veta, ze uspora paliva primontovanim wingletu na B777 je zanedbatelna. Reagoval jsem tedy na to, co predchazelo te posledni vete, protoze to nepresne, primo zavadejici. V nasledujicich reakcich jsem to snad jasne vysvetlil, kdyztak to jeste shrnu: pouziti pocitace nezaruci aerodynamickou jemnost kridla, na to je potreba zkuseny konstrukter. Amici jsou dost konzervativni (nechci psat primo zaostali :) ve srovnani s Evropou, takze pro ne to je velika novinka, ze udelali cely letadlo na pocitaci, ale vubec to nema vliv na kvalitu toho letadla! To je ta zavadejici vec ohledne wingletu, to s tim nema vubec nic spolecneho. Skutecny duvod je ten, ze B777 ma oproti B747 vetsi stihlost kridla. To samo o sobe snizi indukovany odpor. Pak nasledne zamontovani wingletu uz nezpusobi zadne vyrazne snizeni indukovaneho odporu, takze se u B777 rozhodli winglety nemontovat. Nezapominej, ze winglet nejsou jen vyhody, ale take nevyhody: hmotnost, odpor od wingletu, odpor v jinych vazich letu nez je winglet optimalizovany, naklady na konstrukci, material, ...

cztech píše:Jirko, dejme tomu, ze do PRG prileti aerolinka s B747-400. V PRG si poskodi jeden winglet tak, ze se s nim neda letet ani na miste opravit. Co muzou udelat, aby mohli odletet domu (dejme tomu 10hod flight time) s cestujicimi a ETOPS?? Odmontovani wingletu trva cca 2-4hod.


A co delaji kdyz jim odejde motor? Sundani motoru trva cca 12h. Ta zminka o ETOPS je u B747 asi omylem ze :) U B747 by to byl spis EFOPS
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod cztech » 13. 7. 2007, 17:18

Jirko, muzes odpovedet jednoduse na jednoduchou otazku? Aspon tak jako PV?
cztech
 
Příspěvky: 91
Registrován: 14. 10. 2006, 20:22
Bydliště: 37*23'58"N 122*05'50"W

Příspěvekod jirka_s » 13. 7. 2007, 17:54

cztech píše:Jirko, muzes odpovedet jednoduse na jednoduchou otazku? Aspon tak jako PV?


Muzu, ale uz to za me udelal PV. Nebo mas nejakou dalsi otazku? Nebo jestli to je jen "filozoficka" otazka jako reakce na to, jak jsem se rozepsal? Jak je videt, tak problematika wingletu neni jednoducha, takze na to nelze odpovedet jednou vetou. Pokud bych se vratil k puvodnimu otazce od Sikkima, tak jedonuse a strucne:

B777 nema winglety, protoze vetsi stihlost kridla dostatecne zamezi vzniku indukovanemu odporu. Doufam, ze je jasne, ze winglety jsou funkcni cast kridla a neni to ani nahodou ozdoba.

Strucneji to vazne nejde :)
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod pjp » 13. 7. 2007, 19:07

Panove, napsat o amicich ze jsou pozadu a ze je uspech, ze neco udelali komplet na pocitaci, no, pardon ale to opravdu nee. U amiku spis byl dost takovy zajimavy vyvoj v systemech v tomto smeru, aspon podle toho mala, co o tom vim. a to nemam na mysli pouze sw, ale i filozofii ukladani.
Ale tohle bych nechal na povolanejsich.
Co se tyce wingletu, jeho prinos neni az takovy z hlediska "fyziky" letu, aby se jeho jednostrana absence nedala ignorovat, proste to bude jaksi smatlat na jednu stranu, no.
Samozrejme, dulezite jest co pravi letova prirucka, jak uz tak nejak obvykle, ze ... ;-)
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod cztech » 14. 7. 2007, 2:17

Prima, ze jsme se dohodli.
A bodik dostava Pavel. I kdyz se to zda nelogicke, B747-400 muze bez jednoho wingletu letet s cestujicimi, i kdyz s malymi restrikcemi. (mam dojem, ze bez obou neni mozny ani technicky prelet).
cztech
 
Příspěvky: 91
Registrován: 14. 10. 2006, 20:22
Bydliště: 37*23'58"N 122*05'50"W

Příspěvekod jirka_s » 15. 7. 2007, 2:32

cztech píše:Prima, ze jsme se dohodli.
A bodik dostava Pavel. I kdyz se to zda nelogicke, B747-400 muze bez jednoho wingletu letet s cestujicimi, i kdyz s malymi restrikcemi. (mam dojem, ze bez obou neni mozny ani technicky prelet).


Jak se tu uz nekdy resilo, tak u B737 to je naopak: s jednim wingletem technicky prelet, bez obou i s cestujicima.

A proc ja nedostanu budika? Celou dobu se ti snazim vysvetlit, proc B777 nema winglety a nedostanu ani pul bodiku? No to je pekne nespravedlivy :(
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Konstrukce, opravy, údržba dopravních letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron