DHL versus Baškirk

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

DHL versus Baškirk

Příspěvekod warman » 30. 1. 2007, 20:33

Ahoj, jako naprostý laik, co se atc týká se chci zeptat...
zrovna koukám na ČT1 na tu katastrofu nad Švýcarskem, jak se tam srazil Tu154 Baškirských Aerolinií a Boeing DHL...co se týká z pohledu pilotů už jsem rozbor slyšel, ale zajímalo by mě, jak moc je "normální" aby jeden dispečer měl na starosti dvě obrazovky najednou?

Protože na začátku celýho dokumentu bylo uvedeno, že dispečer měl na starosti najednou dvě obrazovky, když si druhej šel odpočinout. Krom toho prováděli technici údržbu na radaru a vypojili telefonní síť.

Díky...
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod Zed » 31. 1. 2007, 10:35

Ahoj.....nemám důvod pochybovat o míře objektivity vyšetřování, na jejichž základě byl dokument natočen, a upřímně řečeno, taky mě vyděsil fakt, že kolega řídil provoz současně na dvou pozicích....., tedy způsobem, že se šoupal na židli z jednoho sektoru ke druhému.....u nás je běžný, a upozorňuji SCHVÁLENÝ postup ten, který nám umožňuje systém, na kterém pracujeme, a to tzv. slučování sektorů. Vedoucí směny rozhodne, že na určitou sumu pohybů, která je předem známá, stačí místo X řídících jen X -1. Sektor momentálně přebytečného řídícího se pak jednoduchýn úkonem sloučí s druhým a jejich frekvence se propojí retransmitory. Tak jeden řídící působí na dvou sektorech a dvou frekvencích současně, ale jen na JEDNÉ pozici....a je to legální a bezpečné......Co se týče způsobu provádění údržby a jejího rozsahu, překvapuje mě, že to neměli nijak zálohované, což je u nás běžná praxe, a že to byli Švýcaři.....aby se řídící nemohl, byť v noci, uprostřed Evropy někam dovolat......připadá mi to trochu turecké........Zdravím Zed.
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod marfik » 31. 1. 2007, 11:08

Zed píše:......Co se týče způsobu provádění údržby a jejího rozsahu, překvapuje mě, že to neměli nijak zálohované, což je u nás běžná praxe, a že to byli Švýcaři.....aby se řídící nemohl, byť v noci, uprostřed Evropy někam dovolat......připadá mi to trochu turecké........Zdravím Zed.


Se zálohováním je to zajímavé, zhruba před 6 lety se na TB zkoušelo přepínání jednotlivých sítí, v noci a "jen na chvilku", s tím, že se vypne "A", přepne se na "B" a jako záloha bude "C".
Bylo to super! "A" byla vypnuta, "B" "nějak" nenaskočila a "C" "nějak" nebyla připravena, takže zhaslo vše, kromě nouzového osvětlení, ale šly frekvence a telefony, takže s tím tureckem bych byl opatrnější :-) výpadek trval asi 20min...

Jinak souhlasím, že normální to není...
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod Zed » 31. 1. 2007, 14:26

marfik....tak to jsem rád, že jsem nebyl v práci.......mimochodem, neřekl jsem, že u nás nemůže být nic tureckého, jen k těm Švýcarům mi to prostě nesedí....
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod marfik » 31. 1. 2007, 16:49

Zed: máš pravdu, ale jejich slavný Swissair už je taky v ...., asi už to holt není, co bývalo, v tom krásném Švýcarsku :wink:
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod warman » 31. 1. 2007, 18:32

Díky za odpovědi...

jenom k těm telefonům tam bylo řečeno, že přišli stejní technici, co předtím prováděli údržbu radaru, s tím, že vypojí telefonní linku a přepojí ji na záložní systém.

A když jsme u toho... kdo za to podle vás tedy může?
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod Switch » 31. 1. 2007, 20:05

A není nějak ošetřeno (např. v předpisech), že pokud se vypojí hlavní telefonní linka, řídící si předtím zkontroluje funkčnost záložní? Přijde mi to tak logické, ale nevím, jak je to technicky vyřešeno. Zda se např. záložní neaktivuje až po deaktivaci primární :?
Uživatelský avatar
Switch
 
Příspěvky: 40
Registrován: 15. 10. 2006, 16:03

Příspěvekod Muž na křídle » 31. 1. 2007, 21:23

warman píše:A když jsme u toho... kdo za to podle vás tedy může?

To je velice jednoduche. Spolkove urady celou zalezitost peclive vysetrily a vydaly nekolikasetstrankovou zaverecnou zpravu. V te zprave bylo presne popsano, kdo vsechno udelal chybu, a jaky chain of events vedl az ke srazce tech letadel. Nevidim jediny rozumny duvod k nesmyslnym spekulacim a zbytecnym dohadum, kdo za to vlastne mohl, kdyz to vsechno uz bylo vysetreno a popsano.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod warman » 31. 1. 2007, 22:01

OK, zprávu jsem četl, sice ne úplně celou a extrémně do podrobna, ale tak zajímal mi názor, co se mohlo a nemohlo...i když...je to asi až moc jasný...
díky
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod Fabo » 1. 2. 2007, 20:14

Nikto za to nemohol definitivne, kazdy mal na tom tu svoju "trosku" - hoci mozno z jeho pohladu robil to najlepsie co sa dalo (Baškir T154 piloti klesali podľa ATC, podľa ich vtedajších predpisov mal ATC prednosť pred TCAS), DHL 757 piloti klesali zase podla TCASu - podľa ich predpisov mal TCAS prednosť. Oštrené ICAO vyhláškou to bolo až po tejto nehode. TCAS má teraz vždy prednosť.
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod pjp » 1. 2. 2007, 20:23

U letadel neni az tak nutne urcit jednoznacneho vinika, tresty se rozdavaji i za pouhou "spoluucast". Ostatne v kazdem vysetrovani LMU se zjistuji hlavni duvody proc a spolupusobici a pak se podle toho nadeluje.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde


Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron