Stránka 1 z 1

Náklady na provoz malého letadla

PříspěvekNapsal: 30. 11. 2006, 21:58
od Jenda
Zajímalo by mě, kolik jsou skutečné náklady na provoz letadla typu C152, C172 případně Z142. Mám tím na mysli a) fixní roční náklady (pojištění, roční prohlídky..) b) náklady odvislé od letové hodiny (benzín, olej, amortizace...) Lze to nějak přesně vyčíslit?

PříspěvekNapsal: 2. 12. 2006, 13:11
od Pavel

PříspěvekNapsal: 3. 12. 2006, 12:20
od alda
Co se týče skutečných nákladů na provoz, nejsou zrovna nejmenší. V první řadě záleží pro jaké účely by jsi chtěl letadlo používat, zda-li jen pro vlastní potřebu (soukromně), nebo komerčně (letecké práce). Vyčíslit to jde, ale nejsou to žádná radostná čísla :cry:

PříspěvekNapsal: 3. 12. 2006, 14:31
od Jenda
alda píše:Co se týče skutečných nákladů na provoz, nejsou zrovna nejmenší. V první řadě záleží pro jaké účely by jsi chtěl letadlo používat, zda-li jen pro vlastní potřebu (soukromně), nebo komerčně (letecké práce). Vyčíslit to jde, ale nejsou to žádná radostná čísla :cry:


Vzhledem k mé kvalifikaci (už snad brzy PPL) bych ho využíval zatím jen soukromě. Samozřejmě plány na zvyšování kvalifikce jsou velké...takže pokud by éro schopné leteckých prací nebylo o moc dražší a náklady na provoz byly srovnatelné, asi bych do toho šel. Ale je to věc počtů. Nevím přesně, které starší letadlo lze použít k leteckým pracem - jen jsem zaslechl, že je potřeba, aby mělo kompletní doloženou historii.

PříspěvekNapsal: 3. 12. 2006, 18:25
od alda
Jenda píše:
alda píše:Co se týče skutečných nákladů na provoz, nejsou zrovna nejmenší. V první řadě záleží pro jaké účely by jsi chtěl letadlo používat, zda-li jen pro vlastní potřebu (soukromně), nebo komerčně (letecké práce). Vyčíslit to jde, ale nejsou to žádná radostná čísla :cry:


Vzhledem k mé kvalifikaci (už snad brzy PPL) bych ho využíval zatím jen soukromě. Samozřejmě plány na zvyšování kvalifikce jsou velké...takže pokud by éro schopné leteckých prací nebylo o moc dražší a náklady na provoz byly srovnatelné, asi bych do toho šel. Ale je to věc počtů. Nevím přesně, které starší letadlo lze použít k leteckým pracem - jen jsem zaslechl, že je potřeba, aby mělo kompletní doloženou historii.


Odpovím Ti takto, pro provádění leteckých prací musíš mít min. kvalifikaci CPL. Letoun musí být certifikován (jako každý jiný) a musí s ním jít hlavně provádět činnost, kterou zamýšlíš (těžko by šlo se Z-142 žádat o povolení pro letecké práce v zemědělství). Proces získání oprávnění provádět Letecké práce je poměrně složitý, musíš na ÚCL doložit spoustu dokumentace směrnic a příruček. Vydání oprávnění stojí 5.000 Kč a je na 2 roky. Tato anabáze je vykoupena tím že můžeš s letadlem vydělávat (na obživu moc ne, spíš tak na jeho provoz). Dále máš levnější palivo, můžeš jej nakupovat bez SD (letecká činnost prováděná v kategorii L.P. je od této daně osvobozena).
Ostatní náklady jsou dále zhruba stejné: zákonné pojištění odpovědnosti musí mít každé letadlo (MTOW okolo 1 tuny je okolo 40.000 Kč/rok, hodně záleží na pojišťovně kterou si vybereš), u L.P. ještě musí být pojištěna sedadla pro cestující. Dále musíš počítat s náklady za hangárování (průměr je tak od 2.500 Kč/měsíc), přistávací poplatky (na mateřském letišti se většinou platí paušál na celý rok. Co se týče pravidelné údržby, musí být provedena každý rok min. "roční prohlídka", viz. předešlá odpověď. atd. atd. atd. Napsal jsem Ti to v kostce a trochu chaoticky, ale toto je debata na delší dobu a nechci tady psát zbytečný romány, nakonec na tuto problematiku Ti rádi odpoví na každém letišti.
Ať se Ti daří.

PříspěvekNapsal: 4. 12. 2006, 12:49
od Jenda
Díky za info. Takže se to pokusím zrekapitulovat, uvažuju letadlo
Cessna 152, nálet 250 hodin za rok:
Prohlídky - 50(11700Kč), 100(28400kč), 50(11700), 200(32800Kč), a roční (38500Kč) (stačí v tomto případě udělat po 250 hodinách roční,nebo musí být 50tka + roční?)
Pojištění: 40000Kč
Hangár: 25000Kč
Celkem: 188100Kč tj. 752,4Kč/hodina
Hodinové náklady:
Palivo: 25l/hodina * 31Kč= 775Kč
Olej: zanedbáme
To mi vychází dohromady cca 1500Kč/hodina.

Ještě bude potřeba asi připočítat cenu GO motoru a rozpočítat na letovou hodinu. To netuším, kolik to může být.... dalších 300Kč/hodina?

To by bylo dohromady 1800Kč/hodina.

Na co jsem ještě zapomněl?

PříspěvekNapsal: 5. 12. 2006, 1:25
od alda
Zdravím Tě,
myslím že si se dostal celkem do reálu co se týče provozních nákladů. Je třeba počítat ještě s ukládáním na rezervní fond do budoucna, tady záleží na tom jaká "babička" ta tvoje CESSNA bude, respektive co jí bude čekat v čase budoucím, s tím souvisí i uvedení do provozu v CZ pod OK, (předpokládám, že jí budeš kupovat za hranicemi). Nálet 250 h je celkem dost, budeš se muset pěkně ohánět, radši bych počítal se 100 h na rok. Co se týče technické údržby, tak tady moc nevím, mám zkušenosti pouze se ZLINama. Než se pevně rozhodneš sežeň radši někoho kdo přímo CESSNU provozuje, ať se dozvíš dopředu co Tě vlastně čeká...........
Ahoj