cztech píše:Ja konkretne si myslim, ze citovany vynatek nejvystizneji odpovedel Sikkimovu otazku. A druhou reakci snad nemusim vysvetlovat.
Ja si to nemyslim a prave proto jsem na to reagoval. Nemyslim si to, protoze to v tom prispevku neni uvedeno presne. Relevantni cast je az ta posledni veta, ze uspora paliva primontovanim wingletu na B777 je zanedbatelna. Reagoval jsem tedy na to, co predchazelo te posledni vete, protoze to nepresne, primo zavadejici. V nasledujicich reakcich jsem to snad jasne vysvetlil, kdyztak to jeste shrnu: pouziti pocitace nezaruci aerodynamickou jemnost kridla, na to je potreba zkuseny konstrukter. Amici jsou dost konzervativni (nechci psat primo zaostali :) ve srovnani s Evropou, takze pro ne to je velika novinka, ze udelali cely letadlo na pocitaci, ale vubec to nema vliv na kvalitu toho letadla! To je ta zavadejici vec ohledne wingletu, to s tim nema vubec nic spolecneho. Skutecny duvod je ten, ze B777 ma oproti B747 vetsi stihlost kridla. To samo o sobe snizi indukovany odpor. Pak nasledne zamontovani wingletu uz nezpusobi zadne vyrazne snizeni indukovaneho odporu, takze se u B777 rozhodli winglety nemontovat. Nezapominej, ze winglet nejsou jen vyhody, ale take nevyhody: hmotnost, odpor od wingletu, odpor v jinych vazich letu nez je winglet optimalizovany, naklady na konstrukci, material, ...
cztech píše:Jirko, dejme tomu, ze do PRG prileti aerolinka s B747-400. V PRG si poskodi jeden winglet tak, ze se s nim neda letet ani na miste opravit. Co muzou udelat, aby mohli odletet domu (dejme tomu 10hod flight time) s cestujicimi a ETOPS?? Odmontovani wingletu trva cca 2-4hod.
A co delaji kdyz jim odejde motor? Sundani motoru trva cca 12h. Ta zminka o ETOPS je u B747 asi omylem ze :) U B747 by to byl spis EFOPS