Pravidlo ploch

Garanty fóra jsou uživatelé cztech, Pavel, petrp, PV, kteří mají rozsáhlé zkušenosti z práce s dopravními letadly všech velikostí a pracují ve společnostech v ČR i v zahraničí

Moderátoři: cztech, petrp, Pavel, PV

Pravidlo ploch

Příspěvekod PavelD » 1. 2. 2007, 11:20

V Němečkově atlase se v souvislosti s Convair C990 mluví o tom, že konstruktéři " porušili pravidlo ploch "

S přispěvatelem Sobíkem jsme něco našli

http://www.military.cz/usa/air/post_war/f8/f8.htm
http://www.aerospaceweb.org/question/ae ... 0104.shtml
http://history.nasa.gov/SP-4219/Chapter5.html

ale že bych byl doma rozhodně říci nemohu.

Měl by jste k tomu někdo něco ???

Díky.
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod pjp » 1. 2. 2007, 11:35

Jo, jednoduchou odpoved.
Je to pravidlo (vetsinou) platne pouze pro letouny pro vysoke rychlosti, kde se uz projevuje stlacitelnost vzduchu. To nutne nemusi byt stroj s Vmax > M !! Ale staci i ~ 0.75M, pripadne nizsi, zalezi na profilu a konfiguraci.
V tom druhem clanku je to pekne nakresleno o co konkretne jde. Principem je, aby narust/pokles pricna plochy kolme k nabihajicimu proudu po delce letadla - kridla + trup + nasavaci ustroji + vystupni + OP (ma i jmeno, ale nejak si nemuzu vzpomenout a celni plocha to neni, je treba to brat s hlediska proudeni, ne s hlediska koukani na letadlo), nemela zadne prudke skoky a aby byla max zaoblena. Duvodem jest prechodovy a jiny skodlivy odpor, ktery pri jevech stlacitelnosti vzduchu generuje lokalni razove vlny, ktere zase komplikuji obtekani stroje -> neriditelnost, nestabilita a pripadne nemoznost prostupu sonicke bariery.
Jinak, neni to az tak nutna podminka, jak by se mohla zda. Je i moznost pro M a rychlejsi proste tomu letadlu fakt, ze leti v teto oblasti zatajit. Divne ? Ani ne, staci na to jen vortex generator, ten udela prvni razovou vlnu a zbytek se veze v jejim stinu pri podzvukovem obtekani. Uz je to pomerne dlouho pouzivany podvod na "kyslik" u techto stroju.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod PavelD » 1. 2. 2007, 12:17

Tak to vypadá, že jsem to chápal dobře.

V této souvislosti jsem slyšel názor, že B747 právě velice pomáhá
ten " hrb " na hřbetě. Podle toho, co uvádíš na tom asi něco bude.
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod warman » 1. 2. 2007, 18:54

Ahoj, ještě bych přidal
http://selair.selkirk.bc.ca/aerodynamic ... efault.htm

ač je to tam hodně stručné, tak jsou tam docela povedené animace si myslím...

a trochu off topic...může mně někdo, prosím, poradit, jak se jmenuje vortex generator česky? Za nic si nemůžu vybavit správnej termín...díky ;-)
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod pjp » 1. 2. 2007, 20:20

Generator viru, teda za predpokladu ze jsem se v angl verzi neupsal, jak je obcas mojim nedobrym zvykem.
Co se tyce B747. tak nevim, da se o tom spekulovat pouze, prece jenom aerodynamicky projekt tohoto stroje jsem nevidel. Ale osobne bych spis ten hrb videl na zlepseni obtekani trupu + snizeni uplavu za nim a zmenseni vlivu na OP, ale to opravdu hadam. Ostatne u dopravaku nejak o dodrzovani tohoto pravidla nejak moc nevim, to tak rekneme u Tu - 96 a to je otazka, co to je za kategorii.
Vono se to nezda, ale ty dopravaci tu oblast stlacitelnosti prece jenom atakuji jen tak "zlehka", byt se tam jaksi motaji.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod warman » 1. 2. 2007, 23:14

Díky, generátor vírů jsem věděl, ale myslel jsem, že pro to existuje ještě nějakej rádoby českej ekvivalent...
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod pjp » 2. 2. 2007, 8:15

V tom pripade bych se sice nedivil, lec neni me znam ;-)
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod FlightDetent » 2. 2. 2007, 17:23

Ziju s divnou predstavou, ze stlacitelnost se projevuje (nutno brat ji v potaz) od cca M 0,6. Muze to nekdo vyvratit?
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod pjp » 2. 2. 2007, 17:26

Mam obavy ze ani potvrdit ... ;-)
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod jirka_s » 6. 2. 2007, 13:10

FlightDetent píše:Ziju s divnou predstavou, ze stlacitelnost se projevuje (nutno brat ji v potaz) od cca M 0,6. Muze to nekdo vyvratit?


Pro tvoji pribliznou predstavu si to muzes spocitat. Je to umerne hodnote 1/sqrt(1-M^2), takze pro M=0,6 to cini 1,25 takze 25%.
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod FlightDetent » 6. 2. 2007, 16:57

jirka_s píše:Pro tvoji pribliznou predstavu si to muzes spocitat. Je to umerne hodnote 1/sqrt(1-M^2), takze pro M=0,6 to cini 1,25 takze 25%.


No, dik. Ale ja to myslel vseobecne, "ze se projevuje". Co je tohle konkretne za hodnotu? Koukam totiz, ze pro M=1 to ma limitu v nekonecnu.

Obrázek
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod pjp » 6. 2. 2007, 17:17

Ja mam takove obavy, ze tenhle vzorec neresi stlacitelnost, ale tzv. dynamicky tlak v zavislosti na rychlosti pohybu telesa/proudeni. Ale jen mam za to, bo literatura kdesi v pr.. eee daleko.
To by pak i ta limita v M=1 vcelku odpovidala.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod jirka_s » 6. 2. 2007, 17:34

pjp píše:Ja mam takove obavy, ze tenhle vzorec neresi stlacitelnost, ale tzv. dynamicky tlak v zavislosti na rychlosti pohybu telesa/proudeni. Ale jen mam za to, bo literatura kdesi v pr.. eee daleko.
To by pak i ta limita v M=1 vcelku odpovidala.
Pavel


To jsem jen tak na rychlo hodil pro predstavu "koeficient" pro urceni soucinitele vztlaku Cp ve stlacitelne aerodynamice, ktery se urcuje z Cp pro nestlacitelne proudeni. Je to fakt jen pro predstavu. Uz vubec to nelze pouzit pro transsonicke proudeni (Machovo cislo kriticke) a uz vubec ne pro M=1 coz je videt z grafu FD. Ten vztah je pouzitelny cca pro M=0,8.
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Příspěvekod PV » 7. 2. 2007, 17:25

warman píše:Díky, generátor vírů jsem věděl, ale myslel jsem, že pro to existuje ještě nějakej rádoby českej ekvivalent...


Viřič :wink:
PV
 
Příspěvky: 100
Registrován: 14. 10. 2006, 20:30

Příspěvekod jirka_s » 8. 2. 2007, 5:24

pjp píše:Ja mam takove obavy, ze tenhle vzorec neresi stlacitelnost, ale tzv. dynamicky tlak v zavislosti na rychlosti pohybu telesa/proudeni. Ale jen mam za to, bo literatura kdesi v pr.. eee daleko.
To by pak i ta limita v M=1 vcelku odpovidala.
Pavel


Jsem z hlavy nevedel vzorecek, ktery jsi mel asi na mysli, takze se jedna o:

p=p0 (1+ (k-1)/2 M^2)^-(k/(k-1))

kde p je celkovy tlak, p0 staticky tlak, k=1,4 adiabaticka konstanta, M Machovo cislo.
dynamicky tlak je rozdil p-p0. Nekdo zna tenhle vzorecek jiz s dosazenym k:

p=p0 ( 1+ 0,2 M^2)^-3,5

v ATPL testech jsou podobne vzorecky dost zjednodusene pripadne jeste vic zaokrouhlene. Jinak pro zajimavost tenhle vzorecek pochazi z Bernoulliho rovnice, dosazenim M a rychlosti zvuku (rychlost zvuku zavisi na p a rho) se zbavite v a rho a zbude jen tlak a M:

1/2 v1^2 + p1/rho = 1/2 v2^2 + p2/rho --> 1/2 v1^2 + p0/rho = 0 + p/rho

PS: Ted jsem si vsimnul grafu od FD a na nem je vlastne hezky videt, ze stlacitelnost se v aerodynamice projevuje od M=0,4 a je platna prave do M=0,8 (pak uz neni prubeh linearni, navic se uz jedna o transsonicke proudeni a ten vztah prestava platit).
jirka_s
 
Příspěvky: 32
Registrován: 25. 12. 2006, 17:37
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Konstrukce, opravy, údržba dopravních letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron