Holding point

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Holding point

Příspěvekod Nettka » 24. 11. 2006, 15:24

Zdravim forum planes a preji mu mnoho uzivatelu :D
Muj dotaz se tyka holding pointu na letisti. Jde o nasledujici situaci:
Je dana RWY09/27 vybavena ILS CATIII pres kterou je polozena TWY A. Na TWY A je jako na kazde spravne pojizdecce holding point CATI a holding point CATIII.
Jak ale rozlisim holding pointy na TWY A ktere jsou umisteny pri vstupu na RWY09/27 z jihu a jak ty ktere jsou umisteny pri vstupu na drahu ze severu? :roll:
Frazeologie rika " ... , taxi holding point CATI runway 27 via taxiway A", ale jake je obecne oznaceni techto holding pointu? Holding point CATI runway 27 on taxiway A mi totiz nerekne, jestli se jedna o holding point na jih od RWY nebo o holding point na sever od RWY :roll:
Tak snad jsem to popsala ne prilis slozite a za nazory dekuju :wink:
Uživatelský avatar
Nettka
 
Příspěvky: 25
Registrován: 24. 11. 2006, 15:03

Příspěvekod Fabo » 24. 11. 2006, 16:15

Je predpokladatelne ze ide o holding point zo smeru odkial prichadzas. Ostatne bez povolenia krizit resp. vstupit na drahu by si tam ajtak zastat musela.

btw. Osobne by ma zaujímalo prečo sú h/p dve, môže mi to niekto s povolanejších vysvetliť?
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod Muž na křídle » 24. 11. 2006, 16:33

Fabo píše:Osobne by ma zaujímalo prečo sú h/p dve, môže mi to niekto s povolanejších vysvetliť?


Myslis proc je jinej h/p na CAT II/III nez ten normalni?
Vysilac smerovyho paprsku ILS je za koncem drahy, a pracuje na takovejch frekvencich, ktery jsou zrovna docela nachylny na ruseni, a ten paprsek kterej letadlu ukazuje smer na drahu se hrozne rad ruzne vlni, ohyba a zataci, a to obzvlaste kolem ruznych prekazek, z toho uplne nejradsi kolem obrovskyho kovovyho jumba stojiciho tesne vedle drahy... 8)
Takze v pripade snizene viditelnosti, kdy pilot drahu vetsinu casu vubec nevidi a musi spolehat pouze na ILS, nechavaji se letadla cekat na holding pointech pro CAT II/III, ktery jsou dal od drahy a moznost ruseni vysilace LLZ je tedy nizsi.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Nettka » 24. 11. 2006, 16:44

Fabo píše:Je predpokladatelne ze ide o holding point zo smeru odkial prichadzas. Ostatne bez povolenia krizit resp. vstupit na drahu by si tam ajtak zastat musela.

Ano, pokud se jedna o konkretni situaci, kdy letadlo pojizdi v nasem pripade na holding point CATI na taxiway A je jasne, o ktery se jedna, protoze to vyplyva z umisteni letadla: bud vstupuje na drahu z jihu anebo ze severu. Pokud se ale bavis obecne o holding pointu CATI na taxiway A, neni prave jasne, zda je to ten severni anebo jizni. Jde mi o to, jak to slovne rozlisit.
Fabo píše:btw. Osobne by ma zaujímalo prečo sú h/p dve, môže mi to niekto s povolanejších vysvetliť?

Ptas se, proc mame holding point CATI a CATIII? Zjednodusene:
Holding point CATI (ve vzdalenosti 90m od osy drahy) se pouziva za standardnich meteorologickych podminek
Holding point CATIII (ve vzdalenosti 150m od osy drahy) se pouziva za snizenych podminek dohlednosti (LVP = low visibility procedures)
Pokud ses ptal na neco jineho, vice to specifikuj :wink:
Uživatelský avatar
Nettka
 
Příspěvky: 25
Registrován: 24. 11. 2006, 15:03

Příspěvekod Fabo » 24. 11. 2006, 17:04

Ďakujem aj Mužovi na krídle aj Nettke za vysvetlenie. O používaní podľa dohľadnosti som tušil, a Muž na krídle my vysvetlil aj dôvod :)

Ohľadne rozlíšenia h/p, myslím že asi nijak.
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod Zed » 25. 11. 2006, 10:03

Nettka..... nejsem příznivcem nejasných a nejednoznačných výkladů, zejména v řlp, ale myslím si, že rozlišování hp před a za dráhou (abstrahujíce od CAT ), by byl jeden z těch zbytečných detailů, ve kterých se může utopit to, co má být jasné a stručné - tj. letové povolení.......Fabo to napsal jasně - prostě se blížíš k dráze s jasnou instrukcí zastavit na hp. V daném momentě hp před dráhou je to, čemu se říká "clearence limit".....tedy pokračování na hp za dráhou - z pohledu pilota - znamená dvě hrubá pochybení: 1. nezastavení v bodě, ke kterému je vydáno povolení, 2. runway incursion......takže, pilot by musel být dostatečně šílený, aby si povolení interpretoval jako zastavení na hp za dráhou s ocasem v dráze, kterou, nota bene, nemá povolení křižovat.
......takže, myslím si - po zralém uvážení a letité praxi v oboru - že takhle do mrtě aplikovaná přesnost je zbytečná.
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod Nettka » 25. 11. 2006, 10:33

Myslim, ze jsme se spatne pochopili.
Zed píše:".....tedy pokračování na hp za dráhou

Ty hp jsou pro vstup na drahu, nevidim duvod, proc by na nich nekdo mel zastavovat v pripade, ze prejizdi drahu (jsou "jednosmerne"), ale to je jina vec.

Vubec mi nejde o to, jak oznacit tyto hp v bezne frazeologii, tedy v realnem provoze. Na to jsou predpisy a jsou jednoznacne :wink:
Momentalne delam statisticke vyhodnoceni, ktere se zabyva prejetim hp bez povoleni a jde mi jen o to, jak tyto hp rozlisit. Proste jestli napsat hp CATI na TWY A pri vstupu na drahu ze severu a hp CATI na TWY A pri vstupu z jihu. Treba v pripade letiste CDG maji tyto hp svoje vlastni oznaceni (smesice cisel a pismen), ktere se pri bezne frazeologii nepouziva.
Ted me ale napadlo zcela jednoduche a jednoznacne reseni: proste udat souradnice tech hp :D Takze dekuji tomuto foru, ze me k teto myslence privedlo :wink:
Uživatelský avatar
Nettka
 
Příspěvky: 25
Registrován: 24. 11. 2006, 15:03

Příspěvekod Zed » 25. 11. 2006, 11:01

Nettka......přínos takhle označovaných hp vidím jen v rovině nějaké provozní normy letiště....např.aby elektrikáři věděli, v které stoppříčce mají rozbitou žárovku....jinak - s veškerou úctou k Tvému výzkumu - opravdu myslíš, že označení hp souřadnicemi ovlivní počet neoprávněných vstupů na dráhu........?
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod Fabo » 25. 11. 2006, 12:24

Sotva :)

btw. ohľadne križovania dráhy - toto tiež podlieha povoleniu, predstav si situáciu, že by lietadlo tesne po pristáti trebárs na dráhu 19 v KE (v českých letiskách sa moc nevyznám, preto tento príklad) narazilo do lietadla križujúceho dráhu, ktoré nepotrebuje zastaviť, veď len križuje z A na J.

Ak si myslela na nepotrebnosť zastaviť na H/p na J, máš samozrejme pravdu.
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod Michael » 25. 11. 2006, 14:03

Zed píše:opravdu myslíš, že označení hp souřadnicemi ovlivní počet neoprávněných vstupů na dráhu........?

Já to pochopil jako interní označení h/p při vyhodnocování statistiky.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod Zed » 25. 11. 2006, 16:43

Osiris.......v tom případě si každý, kdo se zabývá tvorbou podobných statistik může vytvořit naprosto autonomní označení čehokoliv, nejen hp.....třeba Nettka je může pojmenovat podle svých koček, má-li nějaké, nikomu a ničemu to neublíží, a hodnota statistiky tím nikterak neutrpí......pak mi ovšem uniká smysl celé téhle debaty.....
.....jinak, vyšetřování valné většiny neoprávněných vstupů na dráhu označila jako příčinu nepozornost, přeslechy a hlavně používání nestandartní frazeologie, jakož i rozdíl mezi ICAO a US frázemi......viz instrukce "hold your position",na kterou již mnoho amerických pilotů odpovědělo " roger, into position", což je US ekvivalent pro "vstupte na dráhu".....výsledek je nasnadě.....
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod Fabo » 25. 11. 2006, 20:15

Zed píše:.....jinak, vyšetřování valné většiny neoprávněných vstupů na dráhu označila jako příčinu nepozornost, přeslechy a hlavně používání nestandartní frazeologie, jakož i rozdíl mezi ICAO a US frázemi......viz instrukce "hold your position",na kterou již mnoho amerických pilotů odpovědělo " roger, into position", což je US ekvivalent pro "vstupte na dráhu".....výsledek je nasnadě.....


To je tiež dôvod prečo sa dnes namiesto staršieho holding position používa holding point. Taxi into position and hold v americkej frazeo je ekvivalentné európskemu line-up.
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod Nettka » 26. 11. 2006, 2:06

Zed píše: - opravdu myslíš, že označení hp souřadnicemi ovlivní počet neoprávněných vstupů na dráhu........?
Samotne oznaceni tomu jiste nezabrani. Celkovy vyzkum by mel vest k nadefinovani algoritmu, na jejichz zaklade by ridici letoveho provozu byli upozorneni jeste pred neopravnenym prejetim hp obrazovou nebo zvukovou signalizaci. V zaveru by tedy doslo ke snizeni neopravnenych vstupu na drahu 8).
Zed píše: - třeba Nettka je může pojmenovat podle svých koček, má-li nějaké
Tak to buhuzel zadne nemam.
Zed píše: predstav si situáciu, že by lietadlo tesne po pristáti trebárs na dráhu 19 v KE
Jake letiste myslis? Oznaceni KE mi nic nerika :(
Uživatelský avatar
Nettka
 
Příspěvky: 25
Registrován: 24. 11. 2006, 15:03

Příspěvekod Muž na křídle » 26. 11. 2006, 10:48

Nettka píše:Celkovy vyzkum by mel vest k nadefinovani algoritmu, na jejichz zaklade by ridici letoveho provozu byli upozorneni jeste pred neopravnenym prejetim hp obrazovou nebo zvukovou signalizaci.

Zajimava myslenka, ale troufam si rict, ze v letadle, ktere ma instrukci zastavit na HP, a prave se k nemu po pojizdecce vahave blizi, vedi pouze a jen ti dva soudruzi vepredu, jestli skutecne zastavej nebo ne... nedokazu si predstavit algoritmus, ktery by odhalil, nad cim zrovna premysli pilot letadla bliziciho se k holding pointu, a v pripade rozhodnuti pilota nezastavovat by nejakym zpusobem varoval RLP ?? Muzes to nejak rozvest ?
BTW videlas jak funguje to co je ted na TWR v LKPR ? Tam je to varovani ridiciho zalozeny na definici nejakeho ochranneho prostoru kolem RWY, detekci obsazeni RWY letadlem, detekci naruseni toho ochranneho prostoru jinym letadlem nebo vozidlem, atd.... Zed ti to urcite rad popise presneji... :wink:
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Michael » 26. 11. 2006, 10:52

Nejspíš Košice
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Další

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron