Výška letadla před přistáním

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Výška letadla před přistáním

Příspěvekod Dan » 17. 1. 2009, 16:27

Víte prosím jak vysoko je letadlo při standardním přiblížení 70 km před prahem dráhy ? Díky
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod FlightDetent » 20. 1. 2009, 12:15

Nejsem RLP, ale u proudovych dopravaku idealne 12000 ft / 4000 m nad urovni letiste. Pokud je letadlo niz, bude se k letisti plizit na motorech, misto aby klouzalo a tedy zbytecne palit palivo. Pokud bude zretelne vys, tak to zase nevychazi na pristani.

Ovsem takove to standardni konecne priblizeni ILS se lita ze vzdalenosti mezi 22 a 9 kilometry, vetsinou tak z 16 ti. Standardni profil sestupoveho paprsku je 3 % neboli 52 vyskovych m na 1000 delkovych, takze si to muzes vypocitat.

V tebou udane vzdalenosti jeste zadny signal neni, a tak je mozne - dokonce bych rekl vetsinou nevyhnutelne - neletet primo, ale jeste delat nejake zatacky dle pokynu nebo postupu RLP, aby se mohla letaldla z ruznych smeru spravne seradit a zaroven vykrizovat s odletavajicimi nebo provozem okolnich letist. K tomu patri samozrejme i pozadavky na udrzovani, nebo rychlejsi vyklesavani vysky, takze mnou uvedene idealni cislo je vetsinou pouze utopii.

Jestli te zajima, jak jsou vysoko letadla nekde u tebe nad barakem, tak napis kde, to se da docela odhadnout..
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Dan » 20. 1. 2009, 21:30

FlightDetent píše:Jestli te zajima, jak jsou vysoko letadla nekde u tebe nad barakem, tak napis kde, to se da docela odhadnout..

Dik, Kacov (na Sazave) u Zruce nad Sazavou...
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod JaM » 21. 1. 2009, 4:07

Koukám, že Kácov je kousek severně VORu VLM, který je u Trhového Štěpánova.
Tam létají přílety na dráhu 24, jsou-li zkráceny přímo na IAF RASIM.
Létají-li po příletové trati, potom budou jižně Kácova, přímo přes VLM.

Letová hladina tam může být v rozmezí cca 80 až 200, tj. 2.4 až 6 kilometrů.
Záleží, jak se pilot "tlačí dolu" nebo jak ho klesají ŘLP podle provozní potřeby.
Například vrtuláče (ATRky) klidně letí ve fl 200 až na úroveň VLM a tam teprve klesají - to když to dovolí provozní situace a dostanou "when ready" povolení ke klesání.
Zato proudový letadla jsou tam níže, protože "z kopce" se jim hůř brzdí, než vrtulím, a navíc kvůli vyšší rychlosti potřebují větší vzdálenost na klesání.
Obvykle tam mají tak FL 100 - 150.

Létá-li se dráha 31, letadla jsou níže (obvykle FL 60 až 120) a především létají přímo přes VLM, protože je to v ose dráhy.

Tolik z pohledu ŘLP, možná ža pilot bude mít názor jiný, ale dobere se s největší pravděpodobností ke stejným číslům.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod FlightDetent » 22. 1. 2009, 8:54

Me to vychazi asi takto, na nejcasteji pouzivanou drahu 24. Kacov mam dobre, ta prvni tecka nad dalnici D11 odpovida IAF RASIM, dal jsem to dal jen hodne od oka.

78 kilometru je asi 42 NM, takze pro prvni odhad optimalniho profilu klesani mezi 4600 m (42 NM >> 4200 m + výška letiště), a 4200 m (42 NM * 3 >> 12600 ft + vyska letiste = 13800 ft převedeno na metry). Prvni vypocet je spis agresivnejsi, druhy s drobnou rezervou, na 319-20-21 funguje velice dobre. 737 by nemely by vyrazne jine.

Vypocet vzdy zalezi od delky letu do pristani a rychlosti, kterou od nas RLP muzou vyzadovat. Nakreslena cara neodpovida standardnimu smerovani pro Ruzynskou drahu 24, ktere vede z Vlasimi primo na letiste, za pruhonicemi se staci a podel Jizni spojky vede na ten bod na D11 takovym esickem. Nicmene, pro letadla priletavajici od Vidne nebo od Bratislavy, s vyjimkou casu provoznich spicek, dostavame velice casto zkratku, tak jak jsem nakreslil.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Dan » 22. 1. 2009, 21:16

JaM/FD: Dekuji !
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod FlightDetent » 24. 1. 2009, 15:22

Ja diky adminovi, ze me citlive upozornil na nepritomnost mnou odkazovane grafiky. Zapomel jsem totiz dodelat link !
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod admin » 24. 1. 2009, 17:40

admin citlivě děkuje :-)
admin
Site Admin
 
Příspěvky: 115
Registrován: 13. 10. 2006, 18:13

Příspěvekod hh » 31. 1. 2009, 1:28

Asi tady ještě nepadlo, že předávací hladina mezi ACC (oblast) a Approach je FL 150, což je záhodno, aby bylo nad VLM nebo VOZ. Ze severu je to HOLAN, ze západu BODAL
hh
hh
 
Příspěvky: 19
Registrován: 14. 10. 2006, 20:33
Bydliště: Praha 6

opravička

Příspěvekod marfik » 31. 1. 2009, 10:04

Letadla se ze západu předávají na bodě LOMKI a od JZ na DOBEN.
BODAL je mezi Brnem a Vlašimí, zeměpisně Polná- (známe z dějepisu, že?!) a tak se i kdysi jmenoval předchůdce tohoto bodu :D

FL 150 nemusí být přesně na bodu ACC předává A/C v klesání, takže letadlo může být výš/níž...
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod FlightDetent » 2. 2. 2009, 17:54

Ok, je jasne, ze profily muzou byt relativne odlisne, ale co je pro vas rozhodujuici pro predani, poloha nebo vyska? Anebo si smim tipnout, ze jde o vstup do TMA?
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod marfik » 2. 2. 2009, 22:57

Uf, otázka je jednoduchá, ale asi se mi to bude blbě psát...
V podstatě máš pravdu 8)- nejzazším místem předání jsou (podle dohody) vertikální a horizontální hranice TMA (FL 145 je součástí TMA a nepřiděluje se jako cestovní)
Z důvodu plynulosti a ekonomiky provozu a zamezení zbytečné koordinace mezi stanovišti jsou dohodnuty postupy.
Základ je, že APP stoupá FL 140, ACC klesá FL 150, obě stanoviště mají povinnost po přeladění plynule uvolnit hladinu a pokračovat do svého prostoru, letadla musí být bezkonfliktní a jsou volná pro změnu FL v souladu s trajektorií letu a na točení vzhledem k známému provozu. Bodem předání je poloha A/C ("poloha radarového symbolu polohy"). Z toho důvodu předávají stanoviště A/C co nejdříve pro umožnění plynulého stoupání/klesání, nejpozději na hranicích TMA.
Takže pokud jako ACC nemám žádný konfliktní provoz klidně ladím éro od německých hranic, které právě opustilo FL 250 na APP, kde už si s ním mohou dělat co potřebují a vůbec mě nezajímá, kolik má FL nad LOMKI, stejně tak mohu dostat A/C ve FL 70 od APP kdesi v TMA.
Můžeme si A/C předávat na různých kurzech a v "nouzi nejvyšší" se navzájem žádáme o vyšší nebo nižší FL, např. na ACC je přelet ve FL 150 a musel bych složitě vektorovat, nebo čekat, tak slušně požádám APP: "dej mi nižší" a provoz podklesám a obráceně....dmv ;-)
No snad jsem to moc nezamotal, snažil jsem se to zjednodušit, příkladů je nekonečně mnoho....
Teď konečně odpověď na tvojí otázku :D :
Rozhodující je podle mě bezkonfliktnost provozu. Éro je povoleno klesat do FL 150, má příletovou trať, je čisté (bezkonfliktí), nepotřebuji ho- ladím! Téměř (trochu citovka, ale to je na další článek) bez ohledu na FL a polohu :-)
Asi tak, letu zdar Márfi.
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod lapajda » 6. 2. 2009, 12:37

Mohu v této souvislosti dotaz, kdy se zapíná v kabině "připoutejte se" a zda se čeká v nějaké FL na zprávu od CC že jsou všichni na svých místech a připoutáni a jak se případně řeší osoba trčící na WC?
Též by mne zajímalo kdy se za normálního provozu tento nápis vypíná po startu.
Děkuji předem.
lapajda
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18. 10. 2006, 17:28

Příspěvekod FlightDetent » 6. 2. 2009, 14:50

Marfik: Dikes.
-----
lapajda: Zalezi od pravidel konkretni spolecnosti a postupu podle kterych se pracuje. U narodniho dopravce se signalizace FSB vypina v FL100 a zapina pri zahajeni klesani, priblizne 25 min pred dosednutim, a je to signal k priprave kabiny cetujicich na pristani. Pri proklesavani FL100 pilotni posadka vyhlasuje prislusnym kodem vstup do faze "sterile cockpit", coz s tebou uvedenou otazkou nesouvisi. At uz vyse nebo nize hlasi vedoouci CC pilotum "cabin ready for arrival" - tedy bezpecne zajisteni prostoru cestujicich. Pokud to neni, na pristani se nejde. Pokud je vse dle planu, tak na konecnem priblizeni vyhlasujeme "CC ARR POS, please", coz ma byt ultimativum pro PP se posadit a pripoutat.

FD.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

doplnění

Příspěvekod marfik » 21. 7. 2010, 8:50

Jak jste si možná všimli na frekvenci (nebo v mapách) trochu se nám to změnilo, takže výše popsané už tak zcela neplatí.

TMA bylo zvýšeno na FL 165 a byly upraveny i horizontální hranice a tratě.
Nejzásadnější změna se ovšem děje při předávání provozu.

APP stoupá propy do FL 140 a jety do FL 160 (udržuje rozstupy do FL 150, ACC musí opustit 160, 140 může držet na hranice TMA, pokud opustí přebírá zodpovědnost)

ACC klesá propy FL 150, jety FL 170 a mezi stejnými kategoriemi vytváří sled min. 5NM (APP musí opustit 170) max. rychlost při vstupu do TMA, uplatňuje-li se speed control 280Kts, jinak "as published"

Při tzv. přímém přiblížení ( VLM na RWY 31, 13/24 GOLOP, 06 LOMKI) se klesá 110/130 na 24/13 přes GOLOP je ještě podmínka GOLOP FL 130 or below

Ostatní zůstává stejné/podobné...

Letu zdar!
Márfri
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron