Uf, otázka je jednoduchá, ale asi se mi to bude blbě psát...
V podstatě máš pravdu
- nejzazším místem předání jsou (podle dohody) vertikální a horizontální hranice TMA (FL 145 je součástí TMA a nepřiděluje se jako cestovní)
Z důvodu plynulosti a ekonomiky provozu a zamezení zbytečné koordinace mezi stanovišti jsou dohodnuty postupy.
Základ je, že APP stoupá FL 140, ACC klesá FL 150, obě stanoviště mají povinnost po přeladění plynule uvolnit hladinu a pokračovat do svého prostoru, letadla musí být bezkonfliktní a jsou volná pro změnu FL v souladu s trajektorií letu a na točení vzhledem k známému provozu. Bodem předání je poloha A/C ("poloha radarového symbolu polohy"). Z toho důvodu předávají stanoviště A/C co nejdříve pro umožnění plynulého stoupání/klesání, nejpozději na hranicích TMA.
Takže pokud jako ACC nemám žádný konfliktní provoz klidně ladím éro od německých hranic, které právě opustilo FL 250 na APP, kde už si s ním mohou dělat co potřebují a vůbec mě nezajímá, kolik má FL nad LOMKI, stejně tak mohu dostat A/C ve FL 70 od APP kdesi v TMA.
Můžeme si A/C předávat na různých kurzech a v "nouzi nejvyšší" se navzájem žádáme o vyšší nebo nižší FL, např. na ACC je přelet ve FL 150 a musel bych složitě vektorovat, nebo čekat, tak slušně požádám APP: "dej mi nižší" a provoz podklesám a obráceně....dmv
No snad jsem to moc nezamotal, snažil jsem se to zjednodušit, příkladů je nekonečně mnoho....
Teď konečně odpověď na tvojí otázku
:
Rozhodující je podle mě bezkonfliktnost provozu. Éro je povoleno klesat do FL 150, má příletovou trať, je čisté (bezkonfliktí), nepotřebuji ho- ladím! Téměř (trochu citovka, ale to je na další článek) bez ohledu na FL a polohu
Asi tak, letu zdar Márfi.