ŘLP - přiblížení na dráhu

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

ŘLP - přiblížení na dráhu

Příspěvekod Pražák » 14. 9. 2007, 19:36

Vážení páni moderátoři.
Obracím se na Vás s prosbou o vysvětlení problematiky přibližování na dráhu 31. Bydlím v Praze 4 – Kamýk v těsné blízkosti koridoru neboli přímky mezi Meteo stanicí Libuš, radiomajákem Jinonice a dráhou 31. Za normálních okolností většina strojů přistává po této přímce. Myslím tím dobrou viditelnost. Ale stane se, že najednou jedno, dvě letadla za sebou neletí po této přímce, ale od Meteo věže letí poněkud vlevo od této přímky a přelétávají Modřany takřka kolmo přes Vltavu na Slivenec. Nechce se mi věřit, že v tomto prostoru pak udělají kličku vpravo a vlevo, aby se dostali na dráhu 31. Další stroje pak opět přibližovaly po té přímce. Domnívám se (možná mylně), že by mohly ty dva přistávat na dráhu 06. Jenomže tento popisovaný efekt se projevoval i v srpnu, kdy byla dráha 06/24 uzavřena, takže jsem z toho byl docela zmatený. Sledoval jsem i stav, kdy z prostoru poblíž Meteo věže nalétávaly všechny stroje skoro rovnoběžně s přímkou, ale stovky metrů vlevo od ní. Tam je mi jasné, že se na zbývajícím úseku mohly dostat na tu přímku k 31. Ale proč neletěli rovnou po přímce? Zajímavé bylo, že se postupně každý další stroj přibližoval k té přímce a během 10 až 15 minut už zase všechny přibližovaly po přímce.
Vím, že si přibližování řídí radarista podle dané situace a že někdy nechá na pilotovi, jak bude přibližovat, ale to snad jen při malém provozu z daného směru. Jenže já uvádím případy, kdy přibližuje jedno letadlo za druhým a pak si říkám kam se tam asi všechna ta letadla srovnají.
Denně chodím pod tímto koridorem s pejskem na procházku a tak mi tyto „anomálie“ neuniknou a v mých 66 letech mě trápí nevědomost, jak to opravdu je a proč.
Děkuji za trpělivost - Pražák
Pražák
 
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 9. 2007, 22:42
Bydliště: Kamýk

Příspěvekod Fabo » 14. 9. 2007, 22:03

Sice niesom pražák, a z RLP už vôbec nie, ale dovolím si hodiť do pľacu teórie:

Jedna možnosť je, že tí niektorí vyosení použili iné priblíženie ako tí v ose, či už vizuál oproti ILS, alebo VOR/DME oproti NDB alebo kombinácie... Netuším aké priblíženia sú publikovné na 31 tak ma prosím nekameňujte :)


Ďalšou možnosťou by mohlo byť vektorovanie pomimo kvôli rozostupom, napr. kým letelo lietadlo mimo osi, po osi ho predbehlo iné, rýchlejšie lietadlo za ktoré sa ono pomalšie zaradilo. Po chvíli už zase leteli rovnako rýchle lietadlá, tak sa všetci držali v osi...
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod lukas » 15. 9. 2007, 11:15

Sice se to tezko predstavuje a vysvetluje, ale muze to byt dano vicero faktory.

1) dobre pocasi - piloti letaji vizualne, tudiz nesleduji danou "primku" - ve velkem provozu spatne aplikovatelne
2) prave z duvodu velkeho provozu mohou tyto letadla tu primku protinat a to nasledovne: pred nim je letadlo vuci druhemu prilis blizko, tudiz se navede skrz localizer (myslena primka - LLZ), aby predchazejici letadlo mu trosku uletelo. Jelikoz Kamyk je na nejake 10-12majli pokud se nepletu od letiste, je toto vice nez pravdepodobne. Proste z duvodu spicky ridici nechava letadla prolitavat skrz LLZ, aby to vsechno zvladl. Ono to mozna nepripadne, ale ono chvili trva, nez pilot zatoci (standardne toci 3stupne za sekundu, coz je pri 90stupnich 30vterin...), takze staci ho nechat prolitnout LLZ jenom o kousek, par vterin a razem je tam rozestup, jaky je potreba.
3) letadla vlevo, vpravo budou nejspise letadla priletavajici ze zapadu a severu. Jenoduse receno. Letadla priletavajici pres "majak" Vlasim jsou jiz temer usazeni, tudiz jsou na LLZ daleko dopredu, kdezto letadla ze zapadu a severu se priblizi paralelne po ose a ridici je musi nejak navektorovat, tudiz je otoci a pod uhlem maximalne 30stupnu k LLZ povoli priblizeni. Jelikoz bod konecneho priblizeni (FAF) je na cca 9majli, maji to letadla od tve pozice jeste kus k tomuto bodu a tudiz mohou letet mirne vpravo resp. vlevo od LLZ. Taky se muze stat, ze je ATC povoli z nizsi vysky a tudiz je muze vektorovat az za FAF a tobe se bude zdat ze leti paralelne od LLZ atd. Tento postup priblizeni z nizsi vysky (aneb jak je definovano v pribliziovacich mapach) je pro drahu 31/13 zakazan. Ale obcas se k nemu prikroci, protoze ve spickach se to obcas stane - nepredvidatelna situace, tudiz ATC nez aby to letadlo vytahl ze sekvence radeji povoli z nizsi vysky. Ono pokud Letiste Praha (LEPRA) bude stale delat opravy drahy i v lete, prevazne uzavre hlavni drahu na tri tydny, kdyz na jinych letistich jsou schopni to udelat pres noc, tak se ani s nicim pocitat neda. Paralelni draha neni ani tak potreba, kdyby se trosku provoz roztahal po cely den. Stejne uz neni kapacita na stojankach, ale to je jina kapitola :-D

Doufam, ze jsem to jakstak vysvetlil a ze to chapes. Nejsem z Prahy, takze jsem si ty polohy musel hledat na mapach a hadal jsem a hledal reseni tveho dotazu ;-)
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

ŘLP přiblížení na dráhu 31

Příspěvekod Pražák » 19. 9. 2007, 18:52

Chtěl bych poděkovat za odpověď na můj dotaz, jak autorovi "lukas", tak "Fabo". Už jsem to jednou poslal, ale neobjevilo se tady. Chyba bude asi mezi PC a křeslem. Hledal jsem význam těch užívaných zkratek,ale nenašel jsem mezi nimi EGG, ATR, ULL, IATCC a jaký je význam výrazu "lety EL AL". Případnou info prosím česky a děkuji.
Pražák
 
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 9. 2007, 22:42
Bydliště: Kamýk

Re: ŘLP přiblížení na dráhu 31

Příspěvekod Muž na křídle » 19. 9. 2007, 22:57

Pražák píše:Chtěl bych poděkovat za odpověď na můj dotaz, jak autorovi "lukas", tak "Fabo". Už jsem to jednou poslal, ale neobjevilo se tady. Chyba bude asi mezi PC a křeslem. Hledal jsem význam těch užívaných zkratek,ale nenašel jsem mezi nimi EGG, ATR, ULL, IATCC a jaký je význam výrazu "lety EL AL". Případnou info prosím česky a děkuji.


U zkratek nekdy zalezi na kontextu, muze to znamenat vic i naprosto odlisnych veci....
EGG by mohlo byt radionavigacni zarizeni v Nemecku, jmenujici se Eggenfelden.
ATR je treba typ letadla. viz http://www.planes.cz/cs/photo/1018937/
ULL je ultralehke letadlo
IATCC... to vlastne nikdo presne nevi, puvodne to snad udajne melo znamenat Integrovane stredisko rizeni letoveho provozu
El Al je letecka spolecnost. viz http://www.planes.cz/cs/photo/1016335/
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Pražák » 20. 9. 2007, 12:48

Děkuji pěkně za odpověď
Pražák
 
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 9. 2007, 22:42
Bydliště: Kamýk

Re: ŘLP přiblížení na dráhu 31

Příspěvekod JaM » 1. 10. 2007, 14:04

Muž na křídle píše:U zkratek nekdy zalezi na kontextu, muze to znamenat vic i naprosto odlisnych veci....
EGG by mohlo byt radionavigacni zarizeni v Nemecku, jmenujici se Eggenfelden.
ATR je treba typ letadla. viz http://www.planes.cz/cs/photo/1018937/
ULL je ultralehke letadlo
IATCC... to vlastne nikdo presne nevi, puvodne to snad udajne melo znamenat Integrovane stredisko rizeni letoveho provozu
El Al je letecka spolecnost. viz http://www.planes.cz/cs/photo/1016335/

:D Ironie?
IATCC = Integrated Air Traffic Control Centre - nebo Center, fakt nevím. :? :lol:
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)


Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron