Stránka 1 z 2

Dotaz amatéra ŘLP a technická dokumentace

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 16:23
od wassil
Dobrý den,
rád bych odposlouchával frekveci mezi ŘLP a letadly, prosím poraďte jak na to ? Co si mám pořídit za přijímač (jestli se něco takového dá pořídít).
Či zda to někdo spájí.

dále pak bych se rád zeptal na nějakou knihu popisující pro nestudovaný let. techniky/piloty, technickou stavbu letedel připadně řízení může být i v angličtině.
Pro néjaký menśi dopravní letadla B737/A320 atd.
Děkuji za pomoc W.

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 17:03
od Lucky
neco bych mel :wink: Kdyztak se ozvy do mailu

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 17:43
od pjp
Hele a nechces neco o rizeni treba raketoplanu ? To je taky takove mensi dopravni letadlo ... ;-)
Nic, neber to vazne, osobne bych se mozna nejdriv prosel to co je zde - http://knihy.vacc-cz.org/, zas zaklady jsou stejne jak pro dopravak, tak i pro kluzak.
Co se tyce, tusim ze se to jmenuje skener frekvenci, tak se da najit pomerne dost veci, akorat je pak potreba vedet spravne frekvence a ty se se stestim daji najit s pomoci www.google.com nejen pro CZ oblast.
Jo a ty nejake skenery, treba - http://www.cbradio.cz/scanner/scan.php3. Staci si vybrat. Jinak prodejnu vybraneho typu urcite najdes zase opet pomoci www.google.com, pripadne muzes zkusit www.ebay.com, jestli tam nekdo neco pouzitelne neprodava, prece jenom neznam Tve moznosti. Jinak v CZ je snad www.aukro.cz neco podobneho.
Jo a jeste letecke pasma, pokud si pamatuji dobre, tak je to 110.00Mz - 136.00MHz, kde 110.00MHz - 118.00MHz je radionavigace, ale to neni dulezite. dulezite je z ohledem na soucastne zmeni a upravy, aby ten skener mel v leteckem pasmu 8.33kHz krok, starsi veci maji jen 25kHz, ale pripadne se da i s tim. Jinak je jeste nejake pasmo nekde okolo 400MHz a pak snad v GHz oblasti, ale ty si za a. nepamatuji a za b. nevim, ze by se v momentalne rutinne pouzivaly. Ale treba nekdo upresni.
Pavel

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 17:59
od Pavel
pjp píše:Hele a nechces neco o rizeni treba raketoplanu ? To je taky takove mensi dopravni letadlo ... ;-)
Nic, neber to vazne, osobne bych se mozna nejdriv prosel to co je zde - http://knihy.vacc-cz.org/, zas zaklady jsou stejne jak pro dopravak, tak i pro kluzak.
Co se tyce, tusim ze se to jmenuje skener frekvenci, tak se da najit pomerne dost veci, akorat je pak potreba vedet spravne frekvence a ty se se stestim daji najit s pomoci www.google.com nejen pro CZ oblast.
Jo a ty nejake skenery, treba - http://www.cbradio.cz/scanner/scan.php3. Staci si vybrat. Jinak prodejnu vybraneho typu urcite najdes zase opet pomoci www.google.com, pripadne muzes zkusit www.ebay.com, jestli tam nekdo neco pouzitelne neprodava, prece jenom neznam Tve moznosti. Jinak v CZ je snad www.aukro.cz neco podobneho.
Jo a jeste letecke pasma, pokud si pamatuji dobre, tak je to 110.00Mz - 136.00MHz, kde 110.00MHz - 118.00MHz je radionavigace, ale to neni dulezite. dulezite je z ohledem na soucastne zmeni a upravy, aby ten skener mel v leteckem pasmu 8.33kHz krok, starsi veci maji jen 25kHz, ale pripadne se da i s tim. Jinak je jeste nejake pasmo nekde okolo 400MHz a pak snad v GHz oblasti, ale ty si za a. nepamatuji a za b. nevim, ze by se v momentalne rutinne pouzivaly. Ale treba nekdo upresni.
Pavel


pokud jsem to dobře pochopil, tak shání technickou literaturu (manuály) jak je konstrukčně řízení třeba u 737 řešeno, a to zrovna třeba s kluzákem moc společného nemá........

Re: Dotaz amatéra ŘLP a technická dokumentace

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 18:01
od Pavel
wassil píše:Dobrý den,
rád bych odposlouchával frekveci mezi ŘLP a letadly, prosím poraďte jak na to ? Co si mám pořídit za přijímač (jestli se něco takového dá pořídít).
Či zda to někdo spájí.

dále pak bych se rád zeptal na nějakou knihu popisující pro nestudovaný let. techniky/piloty, technickou stavbu letedel připadně řízení může být i v angličtině.
Pro néjaký menśi dopravní letadla B737/A320 atd.
Děkuji za pomoc W.


něco najdeš i tady:
http://www.b737.org.uk/aircraftsystems.htm

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 18:14
od pjp
Dobre, ale taky napsal "... pro nestudovaný let. techniky/piloty, technickou stavbu letedel ... " - co si pod tim predstavit ? Vi aspon neco ? Nebo nic ? He ?
Jinak na stavbu letadel + systemy byli dobre scripta z VAAZ Brno, pokud to vemu obecne, ne prilis konkretne pro dany typ, vono zase se na tom moc vymyslet neda a takova L610, ATR a rada Boeing + AiB, teda pokud to nema "po drate", tak je principialne stejna. Neni duvod aby se to lisilo, jenze ty scripta, no, osobne je mam, ale nedam a jaksi je mam i par set kilometru daleko na skenovani, takze co pak ? Ostatne k cemu to chce ? Pro predstavu ? No, s "udrzboveho" manualu toho moc nepochopi, to spis na konkretni masine na dilne, pripadne kdyz mu to nekdo vysvetli, ale ciste manualovou cestu bych prilis moc nevidel jako realnou.
Ostatne dost veci vychazi z prislusnych stavebnich predpisu, ale to je jen "idea" co by to mohlo a obcas i melo, pokud teda neni studie, ktera ... ;-)
Takze asi tak.
Pavel

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 18:32
od Pavel
pjp píše:Dobre, ale taky napsal "... pro nestudovaný let. techniky/piloty, technickou stavbu letedel ... " - co si pod tim predstavit ? Vi aspon neco ? Nebo nic ? He ?
Jinak na stavbu letadel + systemy byli dobre scripta z VAAZ Brno, pokud to vemu obecne, ne prilis konkretne pro dany typ, vono zase se na tom moc vymyslet neda a takova L610, ATR a rada Boeing + AiB, teda pokud to nema "po drate", tak je principialne stejna. Neni duvod aby se to lisilo, jenze ty scripta, no, osobne je mam, ale nedam a jaksi je mam i par set kilometru daleko na skenovani, takze co pak ? Ostatne k cemu to chce ? Pro predstavu ? No, s "udrzboveho" manualu toho moc nepochopi, to spis na konkretni masine na dilne, pripadne kdyz mu to nekdo vysvetli, ale ciste manualovou cestu bych prilis moc nevidel jako realnou.
Ostatne dost veci vychazi z prislusnych stavebnich predpisu, ale to je jen "idea" co by to mohlo a obcas i melo, pokud teda neni studie, ktera ... ;-)
Takze asi tak.
Pavel


jsem taky nemyslel "ostrý" manuál, ale "training manual" a z toho i nestudovaný technik, ale třeba jen nadšenec,který se o letadla zajímá se mnoho zajímavého dozví....

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 18:43
od pjp
No, aspon ted vi, co ma chtit ;-)
A pokud se koukne i na ten zbytek, taky dobre, ne ? A treba se to bude hodit i nekomu dalsimu.
Jinak osobne, kdyz uz neco potkam, tak prave zpravidla jen ty "ostre" manualy, takze uroven "training" v tomto smeru posoudit nemuzu.
Pavel

PříspěvekNapsal: 31. 10. 2006, 18:48
od Pavel
pjp píše:No, aspon ted vi, co ma chtit ;-)
A pokud se koukne i na ten zbytek, taky dobre, ne ? A treba se to bude hodit i nekomu dalsimu.
Jinak osobne, kdyz uz neco potkam, tak prave zpravidla jen ty "ostre" manualy, takze uroven "training" v tomto smeru posoudit nemuzu.
Pavel


no já mám možnost potkávat jak ty tak i ty (za dobu mého působení u letadel několik typů,různých výrobců), takže vím jak ty manuály vypadají, a že ten "ostrý" mu mnoho neřekne

Dost dobrá hračka

PříspěvekNapsal: 1. 11. 2006, 7:58
od Stepan
Zkus tuhle hračku - není drahá a kontroluje i několik frekvencí najednou

http://www.allamat.cz/djx3.htm

PříspěvekNapsal: 3. 11. 2006, 9:30
od FlightDetent

Re: Dost dobrá hračka

PříspěvekNapsal: 14. 11. 2006, 11:56
od Ondra
Stepan píše:Zkus tuhle hračku - není drahá a kontroluje i několik frekvencí najednou

http://www.allamat.cz/djx3.htm


na to sem ovšem slyšel dost špatné reference..

PříspěvekNapsal: 14. 11. 2006, 16:21
od Stepan
Já momentálně tohle rádio používám a nemůžu si ho vynachválit a to jak po technické stránce, tak praktičnosti, kdy si ho můžu strčit do kapsy, nasadit sluchátka a vůbec mi nepřekáží na kole, při běhu, stepování u plotu letiště..... Co se týká frekvencí, tak v Praze z balkónu s orientací na západ chytím na prodlouženou anténu letadla až po Frankfurt. Pokud se někdy domluvíme, můžu ho někdy ukázat v reálu u letiště.

PříspěvekNapsal: 7. 12. 2006, 15:55
od Ondra
Stepan píše:Já momentálně tohle rádio používám a nemůžu si ho vynachválit a to jak po technické stránce, tak praktičnosti, kdy si ho můžu strčit do kapsy, nasadit sluchátka a vůbec mi nepřekáží na kole, při běhu, stepování u plotu letiště..... Co se týká frekvencí, tak v Praze z balkónu s orientací na západ chytím na prodlouženou anténu letadla až po Frankfurt. Pokud se někdy domluvíme, můžu ho někdy ukázat v reálu u letiště.


no já su z Brna tak to u toho plotu asi nepude, ale v obchodě kde sem kupoval svůj ICOM R-3 a R-5 mi řekli že u toho Alinca měli ze 3 prodaných kusů 3 reklamace.. tak asi máš štěstí na funkční kousek :)

PříspěvekNapsal: 7. 12. 2006, 22:18
od alda
Ondra píše:
Stepan píše:Já momentálně tohle rádio používám a nemůžu si ho vynachválit a to jak po technické stránce, tak praktičnosti, kdy si ho můžu strčit do kapsy, nasadit sluchátka a vůbec mi nepřekáží na kole, při běhu, stepování u plotu letiště..... Co se týká frekvencí, tak v Praze z balkónu s orientací na západ chytím na prodlouženou anténu letadla až po Frankfurt. Pokud se někdy domluvíme, můžu ho někdy ukázat v reálu u letiště.


no já su z Brna tak to u toho plotu asi nepude, ale v obchodě kde sem kupoval svůj ICOM R-3 a R-5 mi řekli že u toho Alinca měli ze 3 prodaných kusů 3 reklamace.. tak asi máš štěstí na funkční kousek :)


Musím dát Štěpánovi za pravdu, hlásím že nejsem odborník přes rádia, ale pouhý uživatel, který ho umí (někdy) zapnout a naladit a do rádia akorát smí hovořit. ALINCO DJ-X3, mám už 1/4 roku a zatím maximální spokojenost. Používáme ho i v aeroklubu na různé příposlechy při výcviku a někdy člověk nevyjde z údivu co (respektive z jaké dálky je slyšet vysílání). ALINCO nevyšlo ani tak špatně při porovnávání příjmu s RDST ICOM A 23, kterouž používáme jako ruční na stanovišti AFIS. Pokusy s jinou anténou jsme rovněž dělali a jak zde již bylo několikrát napsáno - úspěch se dostavil.
Další poznatek - výdrž tužkových baterií je velice dobrá. Shrnuto - podtrženo, myslím že za daný peníz, odpovídající hračka.
Podotýkám je to můj názor, nikomu jej nevnucuji, chtěl jsem jenom přispět do mlýna.... 8)