Frekvence v Upper Air Space

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Frekvence v Upper Air Space

Příspěvekod Stepan » 30. 10. 2006, 12:53

Ahoj,

jsem velkým fandou civilního letectví. Často doma poslouchám na rádiu ATC komunikaci mezi letadly a věží - tak nějak posedlý tím, co zajímavého je právě nad našimi hlavami a v kterém směru. Měl bych ale rád dotaz k upper air space a rozdílu mezi našimi národními frekvencemi 132,065/132,805/132,890/133,530 - domnívám se, ale jistý si nejsem, že např. 132,065 se od 133,530 liší podle letové hladiny v které se letadlo pohybuje. Existuje ale skutečně nějaké pravidlo, podle kterého se ty čtyři frekvence odlišují, nebo jde pouze o to, který řídící letového provozu má právě volnou kapacitu a jaká taková kapacita jednoho řídícího vůbec je?

Děkuji a moc všechny zdravím - "naslyš"

Štěpán
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod Muž na křídle » 1. 11. 2006, 10:11

Deleni frekvenci je jak geograficke, tak podle hladiny.
132.890 = severovychod od FL 290 do FL 350
132.065 = jihozapad od FL 290 do FL 350
132.805 = severovychod od FL 360 do FL 660
133.530= jihozapad od FL 360 do FL 360
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Stepan » 1. 11. 2006, 13:38

Děkuji za odpověď a pokud bych mohl ještě poprosit, rád bych věděl, zda-li by bylo možné na "planes.cz" uveřejnit nějaké fotky z obrazovek radarů s malým komentářem. Skutečně pár se jich již dříve objevilo, ale rád bych věděl, jak např. obrazovky jednotlivých řídících (tower, approach, departure, FL) skutečně vypadají v reálu - jestli má řídící např. možnost barevně si odlišit letadla ve své působnosti, nebo si odfiltrovat odlišné letové hladiny, aby neviděl vše od approach až po FL400, případně jak identifikuje na radaru, že se mu má to a to letadlo hlásit a urgovat kontakt, popř. že předchozí středisko řízení jej předalo na špatnou frekvenci a že mu tohle letadlo nepatří. Myslím si, že by takové obrázky byly zajímavé pro vícero z nás.

Děkuji

Štěpán
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod Muž na křídle » 1. 11. 2006, 15:00

System sam odlisuje barevne letadla podle toho, zda je ten konkretni ridici zrovna ridi, nebo je bude ridit za chvili ale zatim je ridi nekdo jiny v CR, nebo je bude ridit za chvili a zatim je neridi nikdo jiny v CR, nebo je nebude ridit ale ridi je nekdo jiny v CR, nebo je vubec nikdo v CR ridit nebude. Filtr zobrazeni letadel jde nastavit libovolne, s tim, ze pokud ma nejake letadlo vyse popsanou vlastnost 'konkretni ridici zrovna ridi, nebo je bude ridit za chvili ale zatim je ridi nekdo jiny v CR, nebo je bude ridit za chvili a zatim je neridi nikdo jiny v CR' 8) tak ale odfiltrovat nejde, je tedy videt skrz filtr i kdyz se nachazi zrovna ve FL ktera jeste konkretnimu ridicimu neprislusi.
Letadlo, ktere prechazi mezi frekvencemi z jednoho stanoviste na druhe v radaru oranzove blika, kdyz se prihlasi na nove frekvenci, blikat prestane. To vsak funguje pouze mezi stanovistemi v PRG, tj mezi jednotlivymi sektory oblastniho rizeni, priblizovaciho rizeni a vezi. S dalsimi letistemi v CR a se stredisky RLP v okolnich statech blikani neni mozne.

Co se tyce zverejneni fotek obrazovek na planes.cz, poradime se o tom, treba se pro ne casem nejake misto najde. :wink:
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Radarové zobrazení.

Příspěvekod JaM » 1. 11. 2006, 15:24

Radarové zobrazení APP / ACC je velmi podobné - liší se vlastně jenom tím, co je zobrazeno (TMA/sektory), příslušnými nabídkami v menu zobrazení a zobrazením výstupu primárního radaru na APP. Například ATZ neřízených letíšť v okolí TMA lze zobrazit pouze na displeji APP a na ACC nikoli, atd... Dále se na ACC liší systém zobrazení EC (executive controller) a PC (planning conroller), ale výsledný obraz je velice podobný. Na APP mají EC i PC zobrazení stejné (přičemž pozice PC je obsazována pouze na sektoru arrival). Bohužel fotkami ti neposloužím, neb nejsem majitelem žádného kvalitního fotoaparátu. Zkus se poptat Muže na křídle.

Co se týká sektorizace: APP má maximální konfiguraci ARRIVAL, DEPARTURE, DIRECTOR (pod FL75 - řadí letadla "do ILSu") a INFO (pro VFR lety z/do/přes CTR Ruzyně); na LKPR nalezneš TOWER, GROUND a DELIVERY (pokud jsem něco vynechal, MnK mě opraví - přecijen je "poněkud více" zkušený a já do "tajů TWR" ještě nepronikl)); a co se týče ACC, v současnosti je dvanáct teoretických sektorů z kombinací LOWER/MIDDLE/UPPER (dělí je FL285 a FL355) a NORTH/WEST/SOUTH/EAST. (Např, spodní západ tak má zkratku WL.) Maximální momentálně možné rozdělení je na sedm obsazených pozic: WL+NL+SEL, SWM+NEM, SWU+NEU. V novém IATCC v Jenči bude možné rozdělit UPPER na tzv HIGH a TOP (oddělené FL385), neboť výkony současných letadel rostou a cestovní hladina FL400 není pro takový Boeing 737NG (tj. verzí 600 až 900) nebo Airbus 330 ničím výjimečným, tudíž je tam víc a víc plno, a výhledově se počítá s možností až jedenácti obsazených sektorů (možná i více-nejsem si jist). Podstatnou informací ale je, že sektory se otevírají podle potřeby, takže např. od cca půlnoci do cca půl šesté ráno (místního času) je na ACC obsazena jenom jedna pozice slučující všechny sektory. Stejně tak APP Praha má v noci "vše v jednom."

Co se týče rozlišení letadel ve své/cizí působnosti: Letadla, která řídíš ve svém sektoru působnosti, jsou zobrazena bíle; letadla, která řídí jiný sektor ČR, ale přiletí "k tobě", jsou bílo-bleděmodrá; ta, jež řídí jiný sektor ČR a tebe se netýkají, jsou celá bleděmodrá; a ta, o nichž nejsou údaje o letu známy (tzv. nezkorelovaná), nebo jež byla "finišována" (tzn. nikdo z ACC/APP už je řídit nebude), jsou tmavěmodrá. Předání na následující sektor se děje elektronicky procedurou hand-off a hand-in (prostým kliknutím myší :) ) a cíl se na příslušném sektoru rozbliká (a současně bliká i tobě, abys věděl, žes něco "hendoval"). Platí to ale pouze v rámci ACC/APP/TWR Praha. "Cizinci" a ostatní letiště ČR používají jiné systémy a funguje s nimi jenom on-line výměna letových dat.

Zobrazované hladiny lze samozřejmě na monitoru filtrovat, ale nouzové squawky (kódy odpovídače SSR) a cíle bez funkčního modu C (tj. identifikace letové hladiny) se filtrem "propálí" kamkoliv.

Budu jen rád, když mě někdo lépe informovaný opraví/doplní, a myslím si, že nějaké fotky na PLANES by nebyly na škodu.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Dodatek.

Příspěvekod JaM » 1. 11. 2006, 16:23

Jenom bych doplnil, že časová souslednost přispěvku mého a MnK je náhoda. :) "Přilepil" svou odpověď během doby, kdy já smolil ten svůj elaborát.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Re: Dodatek.

Příspěvekod Switch » 1. 11. 2006, 20:15

JaM píše:Jenom bych doplnil, že časová souslednost přispěvku mého a MnK je náhoda. :) "Přilepil" svou odpověď během doby, kdy já smolil ten svůj elaborát.


Ale velice pěkný a poučný elaborát :idea: :)
Uživatelský avatar
Switch
 
Příspěvky: 40
Registrován: 15. 10. 2006, 16:03

Příspěvekod Zed » 3. 11. 2006, 7:52

JaM.....Tvůj elaborát je epochální....nechtěl bys jako vedlejšák provádět exkurze? Poslední dobou se nima roztrh pytel......
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod Stepan » 3. 11. 2006, 8:45

No fantazie. Děkuji moc a když uvidíte šílence s rádiem v ruce u plotu od Kněževsi, tak že je na frekvencích ŘLP :-)
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod Zed » 3. 11. 2006, 13:27

Stepan.....doufám, že nenosíš palestinský šátek. To by si tě mohla všimnout ochranka letiště, nebo místní Mosad.....
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

MOSAD (nebojaksetopíše)

Příspěvekod JaM » 3. 11. 2006, 15:25

Chlapi, abych nezpychl... Ohledně ochranky apod. na LKPR - tenhle článek: http://planes.cz/cs/na_cestach/86/ snad mluví za vše o zdejším přístupu k divákům&spotterům, ale to do tohohle tématu nepatří.
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Terorista

Příspěvekod Stepan » 6. 11. 2006, 15:13

Žádnou výbavu potřebnou na sestřelení letadla doma nemám, takže ani palestynský šátek k provokování ochranky nepotřebuji. Občas ale držím v ruce teleobjektiv, který v kombinaci s rádiem a trochou štěstí, kdy člověk slyší i nějakou tu úsměvnou informaci o tom kam který pilot odjíždí po návratu na dovolenou, případně jestli má letadlo momentálně technický přelet do Budapešti a pak nazpátek linkovým do Prahy, stačí ke štěstí až až :D
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Re: Terorista

Příspěvekod Ondra » 13. 11. 2006, 14:09

jinak kde se vysílá na jaké frekvenci se dá zjistit z Enroute charts ICAO, například na www.lktb.info v sekci Ke stažení to de stáhnout. Nejsou tam sice aktuální mapy (i ty se daj různě po netu sehnat), ale ty frekvence se moc nemění..
Ondra
 
Příspěvky: 58
Registrován: 17. 10. 2006, 16:21
Bydliště: Brno

Příspěvekod Ondra » 14. 12. 2006, 14:09

Muž na křídle píše:System sam odlisuje barevne letadla podle toho, zda je ten konkretni ridici zrovna ridi, nebo je bude ridit za chvili ale zatim je ridi nekdo jiny v CR, nebo je bude ridit za chvili a zatim je neridi nikdo jiny v CR, nebo je nebude ridit ale ridi je nekdo jiny v CR, nebo je vubec nikdo v CR ridit nebude. Filtr zobrazeni letadel jde nastavit libovolne, s tim, ze pokud ma nejake letadlo vyse popsanou vlastnost 'konkretni ridici zrovna ridi, nebo je bude ridit za chvili ale zatim je ridi nekdo jiny v CR, nebo je bude ridit za chvili a zatim je neridi nikdo jiny v CR' 8) tak ale odfiltrovat nejde, je tedy videt skrz filtr i kdyz se nachazi zrovna ve FL ktera jeste konkretnimu ridicimu neprislusi.


jak to ten systém pozná kdo kerý letadlo zrovna řídí ? to odtuší sám podle aktuální polohy nebo tam je nějakej čudlík jak se to tomu systému dává vědět nebo jak jako ?
Ondra
 
Příspěvky: 58
Registrován: 17. 10. 2006, 16:21
Bydliště: Brno

Příspěvekod JaM » 14. 12. 2006, 14:42

Ondra píše:jak to ten systém pozná kdo kerý letadlo zrovna řídí ? to odtuší sám podle aktuální polohy nebo tam je nějakej čudlík jak se to tomu systému dává vědět nebo jak jako ?


Zjednodušeně řečeno na základě letových dat. Ale nebere v potaz některé koordinační dohody - např že odlety z TMA Praha na východ se ladí na NEM (označení sektorů viz výše), ale systém je nabízí sektoru SEL. Např letadlo, na které příjde zpráva EST (estimate = předpoklad, výpočet) na bod ODOMO letová hladina 270, je tak automaticky přiřazeno na WL, přestože se objeví na monitoru zkorelované (tj. nikoli jen jako kód SSR, ale už jako volací znak) třeba ve FL 330, která by příslušela sektoru WM. No a v rámci CTA Praha se to přiřazení děje zmiňovanou procedurou HAND-OFF = "rozblikáním" a kam máš "blikat" systém opět vyčte z údajů FPL. Není to úplně přesné a už vůbec podrobné, doporučuju počkat, až se k tomu vyjádří MnK. :wink:
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Další

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron