Rozestupy na start

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Rozestupy na start

Příspěvekod Dan » 5. 7. 2007, 11:09

Jsou nejak casove ci vzdalenostne urcene rozestupy mezi letadly pri startu ? Vychazim ze zazitku z Mnichova, kdy odstartoval Canadair a ve chvili, kdy se odlepil, jiz dal nas pilot A320 "plny plyn" (sice byl jeste v zatacce na prah drahy, ale pak jiz se zrychlovanim pokracoval az k vzletu) ?
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod PavelS » 5. 7. 2007, 15:18

Obecně je to práh-práh ( jakože by neměly být dvě letadla současně na dráze).
Ovšem, hlavně u odletů, je možné povolit odlet následujícícího letadla, ještě než předchozí letadlo přeletí práh dráhy. Je to většinou vázáno na sdalší podmínky, obecně ale hlavně na odletovku obou letadel, aby se pak nepotkaly po vzletu, nebo se nemusela složitě řešit jejich separace. Takže pokud jste letěli na EGG a ten před váma na sever, tratě se liší prakticky hned po vzletu a není s tímto problém.
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

Příspěvekod warman » 5. 7. 2007, 20:19

A jakou v tom hraje roli turbulence v úplavu?
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod PavelS » 5. 7. 2007, 21:56

No, obecně takovou, že musí být dodržena, ale v tomhle případě žádnou, protože pokud jsem to přečetl správně, tak před ním byl Canadair (= prdlavka) a tudíž se WT neuplatní.
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

Příspěvekod warman » 6. 7. 2007, 10:06

OK, to je mi jasný, ale myslel jsem nějaký konkrétnější data kolik a po čem...Matně vzpomínám na nějaký 3 minuty, ale už si nepamatuju, kdy tomu tak bylo...ostatně tohle jsme procházeli moc zevrubně, tak ani nevím, jestli to je k tomu...díky za odpověď
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod PavelS » 6. 7. 2007, 11:24

Radarový rozstup pro splnění pravidel WakeeTurbulence je 4.0 - 6.0 NM podle kombinace hmotnosti jejich hmotnosti.

Tebou zmiňované 3 (2) minuty platí pro ne-radarové řízení.

Pokud se neuplatní - náš případ - jsou omezující obecné radarové rozstupy mezi letadly, které předpokládám v EDDM po vzletu 3nm horizontálně a 1000ft vertikálně. Nelze odpálit dvě letadla tak, aby se k sobě po vzletu přiblížila pod tuto vzdálenost.
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

rozestupy v PRG

Příspěvekod kuba.biker » 15. 7. 2007, 18:11

Nevím, zda to není jen zdání (a nebo tiché spotterské přání, aby toho do PRG létalo víc a víc), ale...mám pocit, že rozestupy mezi pohyby letadel na RWY jsou v PRG hrozně velké; často je na TWY šňůra pěti letadel, která stojí jen proto, že se kdesi v dáli nad Letňanami blíží nějaké ATRo. Let v ose dráhy v rámci přiblížení trvá tak 5-2 minuty; za tu dobu stihne vzlétnout jedno, pokud by to bylo hodně "na krev" tak i dvě letadla. Takhle dochází ke zbytečně dlouhým prodlevám, a efektivita využití RWY není stoprocentní. Kdyby to takhle praktikovali v LHR, či ve FRA, asi by to moc nešlo...Nevíte někdo, proč jsou řídící v PRG tak zbytečně úzkostliví? Nebo je to nějaký specifický český předpis???
Díky za info :)
kuba.biker
 
Příspěvky: 8
Registrován: 26. 5. 2007, 22:15

Příspěvekod PavelS » 15. 7. 2007, 22:37

S tímhle nemohu souhlasit a myslím, že ani ostatní nebudou souhlasit. Praha je ve špičce opravdu vytížena "co to jde" a Tvoje tvrzení , že "někde nad Letňany je nějaká ATRA " neobstojí (zakup scanner a poslouchej ten rachot).
Dál, Praha nejen že nemá žádný specifický český zdržovací předpis, ale naopak má "pohaněcí předpis" - ke stažení zde , coby "Tutorial".

LKPR je dnes myslím nejvíce vytíženým letištěm se Single RWY OPERATIONS na kontinentě. Mimochodem dělali jsme na VATSIMU slet s názvem "Runway to Hell" s cílem narvat co nejvíce pohybů na LKPR a dostali jsme se na 48/hodinu ( real 55) a jelo se to přesně podle reálu - víc zahustit to nejde :)
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

RWY v PRG versus LGW

Příspěvekod kuba.biker » 16. 7. 2007, 9:17

OK, tak sorry, asi to bylo fakt jen zdání :) ....ale když už jsem to nakousnul: jak je na tom PRG v porovnání s LGW??? To je tuším asi největší a nejvytíženějí letiště s jednou RWY na světě; takže je-li Ruzyně - jak říkáš - ve špičce na hranici možností, jak to proboha zvládají tam??? Nejsou tam snad tak přísné limity pro pohyby letadel v nočních hodinách a provoz se tedy rozloží do delšího časového úseku? Jak se to na tak vytíženém letišti řeší, je-li nutná údržba RWY???
Vím, trochu hodně otázek najednou, ale budu moc vděčný za jakékoliv poznatky ohledně této problematiky... :lol:
Díky
kuba.biker
 
Příspěvky: 8
Registrován: 26. 5. 2007, 22:15

Příspěvekod PavelS » 16. 7. 2007, 20:42

Na tohle Ti odpovím: musíš se zeptat v LGW . :)
PavelS
VACC CZ
PavelS
 
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 10. 2006, 22:12
Bydliště: LKKV

Příspěvekod lukas » 17. 7. 2007, 8:51

Par poznamek,
1) LKPR neni zase tolik vytizena jako by mohla byt - ve spickach sice ano, ale ty jsou 2 behem dne.
2) ATC delaji co mohou a taky vzlety zalezi na TEC (Tower executive controller) jak se citi a posle vzlet nebo ne, nekteri maji lepsi odhad, nekteri jsou vetsi "kaskaderi" atd. zalezi to na mnoha faktorech, i kdyz ridicim dnes pomaha hodne system, stale to neni dokonale.
3) To same plati o LKPR, draha 24 neni zrovna idealne resena a potrebovalo by to minimalne jeste jeden rychly vyjezd mezi C a D, protoze (i kdyz uz dnes moc ne, ale najdou se i taci) piloti brzdi co to da na C a pak to prejedou a zbytecne blokujou drahu.
4) Drahova kapacita se pomalu zvysuje ruznymi drobnymi upravami - vnitrnimi predpisy pro ATC, jak efektivneji zvladat provoz atd.
5) Ty cisla co se udavaji jako pohyby/hod jsou dany pouzivanim 24 jako hlavni drahy a tez drahy 13 pro odlety turbovrtulaku a dalsich - drahu 24 a 13 lze pouzivat soucasne bez nutnosti zajistovat nejakou separaci z duvodu turbulence.
6) Ano je pravda, ze Gatwick, Stansted atd. maji vyssi provoz a jsou schopni to uridit a je to tim, ze maji lepe resene letiste.
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod Zed » 28. 7. 2007, 8:46

Lukas.......že se do toho vkládám......Tvůj příspěvek považuju za velmi objektivní zhodnocení stavu a můžu říct, že pod všechny body bych se podepsal, včetně obecné charakteristiky kolegů v bodě 2......a k tomu jen poznámečka - důvod, proč vůbec reaguju.......ano, jsou kolegové opatrnější a jsou kolegové odvážnější (vidím jistou souvislost s datem narození), ale, a teď pošilhávám k bodu č.6, LKPR a jeho fyzická podstata, neumožňují řídícímu ten "komfort", jako výše zmíněný Gatwick, a tím nutí opatrného řídícího být opatrnější a "střelce" jít na minima rozstupů. Měl jsem tu možnost seznámit se s provozem na Gatwicku na vlastní oči pohledem z TWR a zjistil jsem, jak se dá v pohodě uřídit 50 kusů/1 dráha/1 hodina:
a) totožné provozní charakteristiky letadel co se týče rychlostí na přiblížení
b) 80% provozu kategorie turbulence v úplavu M, zbytek H. Turbopropy činí 3% provozu, při vzletu aplikovány early-turns.
c)žádné VFR, žádné Pajpříky a Cesničky, na které musíš v provozu dělat díru, jak na tři jumba a po přistání hledají dvě minuty exit.
d)dvě luxusní rychlá odbočení, první po 1300m, druhé tuším 1700m - přistávájící letadla po přeletu prahu jsou venku z dráhy do 30 vteřin
e)nikdo z pilotů si nedovolí nedodržovat rychlosti, což má za příčínu to, že letadla se snáší k zemi v kýžených rozstupech a po přistání se opravdu snaží o minimum time on the runway.....prostě, uvědomuje si, že je na nejfrekventovanějším kusu betonu v Evropě.
f)přibližovací stanoviště dělá sekvenci přesně podle požadavků TWR
g)neexistuje, aby se na dráze během dne vyskytovalo cokoli jiného, než letadla.....veškerá údržba a kontroly probíhají v noci.....žádní elektrikáři, žádné traktory......
......tak to bylo několik důvodů, proč to tam jde a tady ne. Tady se kouzlo plynulého provozu teprve objevuje.........
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod Zed » 28. 7. 2007, 9:09

kuba.biker......LHR a FRA jsou opravdu trochu jiná letiště....ať se nám to líbí, nebo ne. Letadla před startem nečekají jen na to, až jiné přistane. Dost často čekají na "slot" z důvodu řízení toku. Řídící, který má ATR nad Letňanama a neodstartuje, se v Praze nenachází........
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Příspěvekod lukas » 30. 7. 2007, 19:00

c)žádné VFR, žádné Pajpříky a Cesničky, na které musíš v provozu dělat díru, jak na tři jumba a po přistání hledají dvě minuty exit.


Nejsou nahodou pro VFR ted postupy na 31, ze zaroven muzou na 31 a jiny IFR na 24 s tim, ze nesmi prekrizit P?

g)neexistuje, aby se na dráze během dne vyskytovalo cokoli jiného, než letadla.....veškerá údržba a kontroly probíhají v noci.....žádní elektrikáři, žádné traktory......


Svata pravda, kde jinde na jinem mezinarodnim letisti si dovoli zavrit drahu na mesic? Na jinych jsou schopni udelat vsechno pres noc.

Proste nic neni dokonale a bude to jeste dlouho trvat, nez se to zlepsi k dokonalosti a muzeme jen doufat, ze tento stav nekdy prijde...
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod Zed » 1. 8. 2007, 7:44

lukas.......svatá pravda, Tebou zmiňovaný postup je opravdu jistým prolomením ledu ve smyslu tom, že ještě v před několika dny bylo nemyslitelné, a přímo svatokrádežné pomyšlení na to, že by při dráze v používání 06/24 přistál byť jen ULL na 31 jen proto, že dráhy se o 3 a čtvrt kilometru dál křižují.....tedy, zaplať Pán Bůh za ty dary.....ale tohle všechno je na h..... v momentě, kdy je jedna z drah zavřená, a to je pořád......
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Další

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron