Another day in the office.

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Příspěvekod FlightDetent » 16. 8. 2007, 11:20

Je to docela kopmlikovane, ale resitelne. V CSA mame motory CFM (jako AirFrance, Ali, Nouvelair, Aeroflot, Easy; BA maji V2500). Jenze tri z hlediska vykonu docel ruzna letadla A321, 320 a 319.

Odpoved "will try" je samosebou spatne. Co s tim, nahlas to, stezuj si. S ATC se delaji schuzky, ocividne potrebujem to dostat oficialne jako befel, ze tudy cesta nevede. Problem je, ze to nemam jak zjistit. FMS mi pise predikci 286 na RAPET, po dvou letech vim, ze tam budu mit tak 277 a tech trista ft dotahnu. Ale tak jak se meni pocty letadel z roku na rok (4/7/12) tak se meni i pocty pilotu a zrovna letos najare byla temer polovina cerstva po vycviku. A je prirozene, ze si davaji rezervu a jen casem zjisti, zdali byla nebo nebyla zbytecna a vam komplikuje situaci. A proste "maybe" neakceptuj. CL 280 to reach be Rapet - CL280 to reach by Rapet, we will try - confirm not able FL280 rapet? Zrovna v tomhle se da udelat jasno pomerne rychle a kazdy si propriste uvedomime, ze to je odpoved k nicemu.

A to se projevuje i v klesani. A319 s 70 lidmi z ODS bude mit vypoctenou rychlost TOD/FL100 266 kt, a 320 s 130 pax z KBP IAS295. Pokud je KBP zpozdeny, klidne si tam 320 kt dam, a ocekavam, ze pokud se to nehodi, tak se to vcas dozvim a nemam nejmensi problem to upravit. V AMS maji na NORKU omezeni STAR FL280 a rychlost mezi 280-300 kt a je to jasne jak facka. V Praze je SL2 cituji "maximum 210 kt +/- 10" coz je strasny logicky nesmysl. Sam vnimam, jakym zbesilym rozptylem profilu a rychlosti letame, ale budto si nas srovnate podle potreby, anebo budeme cekat dva roky nez se vykrystalizuje nejaky standard. A na jare budou dalsi 4 letadla tedy nejmene 40 novych pilotu.

Takze "DES FL150 Bodal1R RWY 31 DCT VLM no speed restrictions" si kazdy vylozi tak, ze muzeme letet jak chceme. Coz muze u A319 byt 265 na 35 DME OKL (FL100), potom 250 na KENOK a pak 195 na 12 OKL 170 na FAF. A za tri minuty poleti zpozdeny charter z Egypta a pro me bude zase logicke letet M,80/330 kt, FL 100 budu mit taky na 35 OKL, tam dam 275 na KENOK+5 doklesam 4000 a na 15 DME PG zacnu brzdit z 275 na 200 do G/S. Jiny kolega by me za to zfackoval doruda ze jsem hazarder a poleti 300 kt do FL 100, tu bude mit na 40 DME, bude vyzadovat klesani pod TMA a potom poleti 250/220. A ma pravdu. Prvni rok jsme letali s 321 skoro vic nez z 320 a tedka je to jednou za mesic a ona se skutecne chova trosku jinak, ale uz nemame moznost si osahat jak presne.

Protoze v AIP CR neni VLM @280 -300 kt a neni tam 28 OKL FL100 (080) or above @250 kt, tak si to asi budeme muset vykorespondovat po radiu.

2jakub: jak spravne predpokladas, letadla jsou totozna a maji stejne vykony. Ten pocit je ciste subjektivni.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Stepan » 16. 8. 2007, 14:56

Ahojda létající a řídící,

mohl bych jednu otázku do diskuze? Potkávají se řídící letového provozu a piloti nějakým oficiálním způsobem, kde by si mohli pravidelně vyříkávát své připomínky nebo jejich jedinou šancí na rozhovor jsou přidělené rádiové frekvence? Myslím třeba, jestli je řídícím letového provozu umožněno tu a tam letět s piloty a slyšet jejich případné připomínky rovnou za letu, či pilotům obráceně volný vstup do Jenče a možnost řící své názory rovnou z očí do očí? Vím, že řídící v rámci výcviku absolvují pilotní výcvik, ale to asi ještě nebude přesně to, co myslím tou osobní konfrontací reálných společných letů dohromady.

Díky a moc vás všechny zdravím

Štěpán
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod lukas » 16. 8. 2007, 15:44

Nebyl to pilotni vycvik, ale proste takove seznameni s letem na Hosine - nechapu proc zrovna tam, kdyz to mohlo byt klidne a levneji, ale to budou asi ty konexe :-D

Od letosku se tam uz nejezdi a chodi se na simulator CSA. Kdyby radeji misto tohoto draheho letani budoucim ATC zajistili treba jazykove kurzy v zahranici, urcite by to bylo vice perspektivni.

Jako ATC mas moznost letat v posadce za urcitych pravidel. Tedy prijdes do styku s pilotni praci atd. Ale musis si o to pozadat atd...

Piloti, pokud to vim spravne, volny pristup do Jence nemaji...
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod sirinx » 17. 8. 2007, 18:56

lukas píše:Nebyl to pilotni vycvik, ale proste takove seznameni s letem na Hosine - nechapu proc zrovna tam, kdyz to mohlo byt klidne a levneji, ale to budou asi ty konexe :-D

Od letosku se tam uz nejezdi a chodi se na simulator CSA. Kdyby radeji misto tohoto draheho letani budoucim ATC zajistili treba jazykove kurzy v zahranici, urcite by to bylo vice perspektivni.


Cena za "letani" (1.5h/person na Hosine, cca 2h ATR sim, 2h 737 sim plus jeste podruhe 737 - emergency situations) byla vypocitana na neco pres CZK 600k na zacka. Pripada mi to docela hodne, z hlediska pomeru cena/uzitna hodnota, ale ja tomu taky prd rozumim, ze :-)

Jinak ale "budouci ATC" (kez by! :-)) zvladaji anglictinu docela v pohode, to mi pripadaji akutnejsi jazykove nedostatky nekterych soucasnych ATCOs.
sirinx
 
Příspěvky: 9
Registrován: 13. 6. 2007, 15:18

Příspěvekod FlightDetent » 17. 8. 2007, 19:05

sirinx píše:[Cena za "letani" (1.5h/person na Hosine, cca 2h ATR sim, 2h 737 sim plus jeste podruhe 737 - emergency situations) byla vypocitana na neco pres CZK 600k na zacka.
To nejak nechapu. :?:
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod lukas » 17. 8. 2007, 19:43

Jinak ale "budouci ATC" (kez by! :-)) zvladaji anglictinu docela v pohode, to mi pripadaji akutnejsi jazykove nedostatky nekterych soucasnych ATCOs.


To uz je taky kapitola sama pro sebe, ale co si budeme povidat, k cemu potrebuje ATC znat predminuly cas v anglictine, ruzne podminkove vety, idiomy atd., kdyz mu staci zakladni znalost a schopnost domluvit se s pilotem. Myslim si, ze preferovat lidi do vycviku s perfektnimi znalostmi anglicitiny, jeste nejlepe s temer dokonalym prizvukem neni dobra cesta. Ve vycviku mu je anglictina stejne na dve veci a spise nez tohle by mel mit nejaky vztah k letani a rizeni, coz se o nekterych rici neda.
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod lukas » 17. 8. 2007, 19:45

To nejak nechapu.


Sirinx mysli, ze to letani, ktere ma budouci ATC jakstak seznamit s praci pilota je dost drahy, ale nekteri lidi u podniku z toho maji jeste velke penize a taky maji dobre kontakty...Ale to funguje stejne, at uz RLP, CSA a dalsi, proste pokud ma clovek kontakty, zije si dobre
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod Stepan » 17. 8. 2007, 19:45

Závidím všem, kteří ten kurz úspěšně absolvovali. Také bych se hrozně rád mezi ně zařadil. Nicméně, přestože nejsem s ohledem na své zaměstnání schopen soudit skutečnou hodnotu pilotního výcviku v rámci celé 2 leté přípravy a později pro budoucí potřeby ŘLP, jako letecký fanda bych řekl, že by budoucí řídící měli přeci jenom mít alespoň určitou představu o fyzickém řízení letadla, protože i když ne fyzicky jako piloti, reálně ho po obloze budou jednou vodit přeci jenom oni. Těžko tedy říci kolem těch pár týdnů ve skutečnosti stojí, ale ty 2 až tři roky stojí ŘLP určitě podstatně více než pár hodin v kokpitu, nebo ne?
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod Stepan » 17. 8. 2007, 19:56

lukas píše:
...... spise nez tohle by mel mit nejaky vztah k letani a rizeni, coz se o nekterych rici neda.


Škoda, že někde u testů není třeba pár obrázků z www.planes.cz s otázkami typu: "co je tohle za letadlo?". Vlastně je to zajímavé, ale nejvíc otázek k letectví má na uchazeče obávaný psycholog na ÚLZ.
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod lukas » 17. 8. 2007, 19:58

To Stepan:
no prave ze ten pilotni vycvik stoji dost a urcite by se to dalo sehnat daleko levneji. Ja nerikam, ze by nemeli vedet o cem to je, prave naopak by si to meli omakat, ale spise by meli mit diskuze s realnymi piloty, aby vubec pochopili charakteristiky a vykony letadel a necpali na simulatoru 747 rate 2000 a vice ve FL330...
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod lukas » 17. 8. 2007, 20:03

ale nejvíc otázek k letectví má na uchazeče obávaný psycholog na ÚLZ.


vazne? jak jsi na to prisel? On se vetsinou na letectvi nepta, ale pta se na tve slabosti, ktere se ukazali v tech testech :-D A proste odpoved ano mate pravdu, ja to chapu to jisti :-D
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod Stepan » 17. 8. 2007, 20:12

Vlastně to byla velice zajímavá a produktivní diskuze, kde mě mačkal od FL410 až dolů do polí, kde se válí po poli mrtví a to bez ohledu na to, že nad nima v letadle právě maminka rodí mimčo a vedle letadlu upadly oba motory :-D - ještě že to byla 747 :-)
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod lukas » 17. 8. 2007, 20:15

tak to byl asi zhulenej, ja kdyz byl u neho, tak se me akorat zeptal, co jsem delal v jednom testu, ze jsem ho zvoral, tak jsem mu rekl, ze si toho sem vedom a pak se mne zeptal, proc to chci delat a sel jsem :-D pohovor cca 5minut :-D
Naposledy upravil lukas dne 17. 8. 2007, 20:20, celkově upraveno 1
lukas
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24. 6. 2007, 11:44
Bydliště: Praha 7

Příspěvekod Stepan » 17. 8. 2007, 20:18

I muži mají své dny :-D Prostě si chtěl asi důkladněji popovídat
Stepan
 
Příspěvky: 29
Registrován: 30. 10. 2006, 12:38
Bydliště: Praha - Suchdol

Příspěvekod sirinx » 18. 8. 2007, 11:04

FlightDetent píše:To nejak nechapu.


Kdyz jsme na zacatku vycviku podepisovali pracovni smlouvu (na dobu urcitou :-/ :-), bylo mezi papiry, ktere jsme dostali, jakesi vyuctovani, podle ktereho cena vyse uvedeneho byla 600k+. To jsme jeste moc nevedeli, co nas ceka; ted, kdyz uz to mame za sebou, mi pripada, ze to bylo sice dobry, ale bud ne dost dobry za ty prachy, nebo to bylo proste drahy.
Ale tak uvedomuju si, ze mam bejt rada ze jsem rada, no... V pokracovacim vycviku uz maji lety v posadce, to vypada nejuzitecneji.


lukas píše:Ve vycviku mu je anglictina stejne na dve veci a spise nez tohle by mel mit nejaky vztah k letani a rizeni, coz se o nekterych rici neda.


On stejne skoro kazdej, kdo neni uplnej ignorant, ten vztah ziska... a uplni ignoranti snad skonci :-)

lukas píše:ale spise by meli mit diskuze s realnymi piloty, aby vubec pochopili charakteristiky a vykony letadel a necpali na simulatoru 747 rate 2000 a vice ve FL330...


Kdyz jsme u toho :-) Jaktoze na tom simulatoru jumbo, ktere dostalo "maintain high speed", ve FL330 leti M .79? To mi nepripada moc normalni, i kdyz tedka zadnou letovou obalku B747 nemuzu vygooglit..
sirinx
 
Příspěvky: 9
Registrován: 13. 6. 2007, 15:18

PředchozíDalší

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron