Jak se stát řídícím letového provozu?

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Jak se stát řídícím letového provozu?

Příspěvekod aerosa » 9. 1. 2007, 21:54

Jsem akorát ve věku, kdy řeším co dál. A mým snem je stát se řídícím LP. Na "poutavých" stránkách ŘLP Čr jsem dozvěděl požadavky...ze znalosti angličtiny strach nemám. Spíš bych se chtěl zeptat, v čem na sobě zapracovat, aby měl člověk vyšší šanci být vybrán. Další věc, která mě lechce zaráží, je věkové zvýhodnění...upřednostňování středoškoláků. Chápu, že řlp má zájem, aby lidé, kterým je uhrazen kurz, byli co nejdéle v pracovním poměru. Chystám se na studium na Dopravní fakultě CVUT obor letecká doprava a následně řlp. Má smysl se zkoušet dostat " do Jenče" dříve než po dokončení VŠ, nebo je lepší to vyzkoušet hned po střední škole?
díky za moudré rady moudrých lidí:)
aerosa
 
Příspěvky: 7
Registrován: 8. 1. 2007, 17:35

Re: Jak se stát řídícím letového provozu?

Příspěvekod Muž na křídle » 9. 1. 2007, 22:34

Ono na tech strankach RLP je v podstate vsechno, co potrebujes vedet. Opravdu jediny, na co se muzes nejakym zpusobem pripravit je anglictina. Dulezity je ujasnit si, stejne jako u kazdy jiny prace, proc to chces delat a co od toho ocekavas.:wink:
Co se tyce toho veku, je jista sance, ze se to v dohledne dobe zmeni.
A ohledne vysoke skoly... to zalezi na vkusu kazdeho soudruha. Muj nazor je takovej, ze vysoka skola se muze hodit. Napriklad v pripade, ze jednou clovek zestarne, konecne dostane rozum, zjisti ze nechce sedet u radaru az do smrti a rozhodne se zivit se konecne poctivou praci... to pak je holt lepsi s vysokou skolou.
Na druhou stranu je jasne, ze spousta lidi bude pred cca 5 lety bidy, svrabu a nestovic na nejake vysoke skole radsi preferovat pozitiva a socialni jistoty zamestnani u RLP CR s.p. 8)
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

ŘLP

Příspěvekod Tony » 9. 4. 2007, 8:19

Ahoj.
Jsem ve stejné situaci jako aerosa. Rozhodl jsem se pro studiu na ČVUT FD a rád bych se dostal na Leteckou dopravu. VŠ (snad) dokončím ve 25, ale pro přijetí ve výběrovém řízení mají jako podmínku max. věk 26 let. Co když během jednoho roku nevypíše ŘLP výběrové řízení ? Mohu se nějak připravit na ŘLP ?
Tony
 
Příspěvky: 1
Registrován: 7. 4. 2007, 13:58

věk

Příspěvekod marfik » 9. 4. 2007, 10:40

Zdar,
na řlp se nijak připravit nemůžeš- jedině zvládnout dost dobře anglinu, jinak se na to buď hodíš nebo ne, což se omezeně pozná při výběru, ale hlavně během výcviku. Mám pro tebe dobrou zprávu, připravuje se prodloužení věku až do 30 let, ale nevím, odkdy to bude platit, tuším, že brzy :-).
Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...
chtěl bych jen upozornit, že kurz na řlp není vš a i přesto, že některé zkoušky lze opakovat nejde jen o to zkoušku "mít", ale znalosti dále používat v praxi a správně je aplikovat. Možná se vám to zdá normální, ale divili byste se kolik lidí z vš právě na tomhle "vyhoří" a končí.
Nicméně nechci nikoho strašit, takže vám přeji mnoho úspěchů!!!
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod JaM » 10. 4. 2007, 9:44

Koukám, že tu horní věkovou hranici vypustili.
Ještě někdy v lednu tam bylo 30 let, vloni 26.

http://www.rlp.cz/generate_page.php3?page_id=642

http://www.rlp.cz/docs/Letak_rlp_v4.pdf
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Re: věk

Příspěvekod Yenix » 29. 4. 2007, 8:04

marfik píše:Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...


No, ono ani na APP to není žádná sláva. Kolik jich tam zbylo? Jeden?
J.
Yenix
 
Příspěvky: 2
Registrován: 25. 4. 2007, 20:39

Re: věk

Příspěvekod Muž na křídle » 1. 5. 2007, 18:01

Yenix píše:
marfik píše:Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...


No, ono ani na APP to není žádná sláva. Kolik jich tam zbylo? Jeden?
J.


Yo, z predposledniho kurzu jeden, 4 byli vyhozeni pro neschopnost.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod david.e » 27. 5. 2007, 14:14

cau,
tak kluci, jsem na tom uplne stejne jako vy :) na vysku pujdu nejspis take na Leteckou Dopravu na CVUT, a kdy se prihlasit na vyberko opravdu nevim, jelikoz se smi delat FEAST jen 1x za zivot tak by byla skoda ho promarnit v nevyspelem veku kdyz o par let pozdeji by me treba vzali, btw: myslite si ze s postupujicim vekem, konkretne rozdil v 19 po ukonceni stredni a 23 po ukonceni vysky mam vetsi moznost k uspechu ?
david.e
 
Příspěvky: 16
Registrován: 27. 5. 2007, 13:58

Příspěvekod FlightDetent » 31. 5. 2007, 9:18

Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Muž na křídle » 31. 5. 2007, 13:43

FlightDetent píše:Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?


Tak behem vyberoveho rizeni dojde k rozdeleni lidi na skupiny ACC a APP+TWR. Od toho se pak odviji jejich vycvik.

Po ukonceni vycviku a ziskani licence ATCO s dolozkou na ACC nebo APP+TWR je jeji drzitel opravnen slouzit na techto stanovistich bez omezeni, coz v pripade ACC znamena vsechny sektory ACC Praha, a v pripade APP+TWR to znamena arrival, departure, director, ruzyne info, a tower, ground, delivery.

Nejsou tedy zadna omezeni, jako ze by TWR mohl slouzit nekdo az po x letech co delal GND, jestli to bylo predmetem dotazu.

Jedina vyjimkou jsou myslim stanoviste Praha Info na ACC a Delivery na TWR, kterazto jsou stanoviste neridici, muzou tedy na nich pracovat i ti, kteri uz nemaji platnou kvalifikaci ATCO (proste ti, kteri jsou moc stary na rizeni letadel, ale jeste moc mlady do duchodu :) ).
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

postřehy odjinud

Příspěvekod marfik » 1. 6. 2007, 7:54

FlightDetent píše:Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?


Jen pro zajímavost, na Kypru je to tak, že se začíná na TWR výcvik na LCLK, pak praxe na LCPH, po určité době zpět na LCLK, pak práce na APP a pak teprve ACC. Podle informací od kyperského ATCO tento systém převzali kdysi z UK.
Výsledkem je nedostatek na ACC a nemožnost/ neochota systém změnit- čekatelé na ACC se nechtějí nechat přeskočit (peníze, jak jinak :-) ) tedy, alespoň před rokem, kdy mi to říkal, tomu tak bylo :-)
Ještě ke "kastování" - je zajímavé, že všude, kde jsou ACC a APP v jednom sále (viděl jsem Varšavu, Mnichov, Vídeň) je mezi jejich prostory vždy! vytvořena dodatečná umělá bariéra- přenosný paravan (Varšava), stolky, nejvzdálenější roh od vchodu (Mnichov), skříňky s osobními věcmi (Vídeň)
trochu najivně jsem doufal, že mi se tomu v Jenči vyhneme...
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Příspěvekod FlightDetent » 1. 6. 2007, 13:31

Spis podle jakeho klice se rozdeli mezi TWR+ a ACC, a zdali je jedno predstupnem k druhemu nebo nikoliv.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Muž na křídle » 1. 6. 2007, 18:18

FlightDetent píše:Spis podle jakeho klice se rozdeli mezi TWR+ a ACC,

Behem posledni faze vyberoveho rizeni si muze kazdy rict, co by delal radsi. Vyberova komise se pak rozhoduje na zaklade personalnich potreb a dojmu, ktery v nich uchazec zanecha. Pri tom muze a nemusi prihlednout k preferenci uchazece. Vysledkem je parta lidi, kteri maji uz v podstate na dalsich 40 let urceno, co budou delat.

a zdali je jedno predstupnem k druhemu nebo nikoliv.


Z vyse uvedeneho vyplyva, ze neni.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Fabo » 2. 6. 2007, 19:21

Muž na křídle píše:Vysledkem je parta lidi, kteri maji uz v podstate na dalsich 40 let urceno, co budou delat.



Mozem sa proti tomu pripadne odvolat?
Uživatelský avatar
Fabo
 
Příspěvky: 66
Registrován: 18. 11. 2006, 14:37
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod marfik » 3. 6. 2007, 9:09

Myslím, že ne, ale můžeš to zkusit :D .
Moje osm let stará zkušenost : Před závěrečným pohovorem nás zbylo 12, brali 4 na app a 6 na acc, jak se později ukázalo, všichni, kteří šli na app/twr, tam měli známého... Všichni to udělali, my na acc jsme to dodělali 2! (Nicméně ještě horší výsledek byl objeden kurz, kdy to z 8 dodělali 2.)
Jsem tedy oblastník a neměnil bych (ok, věž je věž, ale stejně bych neměnil :wink: )
marfik
 
Příspěvky: 41
Registrován: 8. 1. 2007, 15:54
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron