Stránka 1 z 5

Jak se stát řídícím letového provozu?

PříspěvekNapsal: 9. 1. 2007, 21:54
od aerosa
Jsem akorát ve věku, kdy řeším co dál. A mým snem je stát se řídícím LP. Na "poutavých" stránkách ŘLP Čr jsem dozvěděl požadavky...ze znalosti angličtiny strach nemám. Spíš bych se chtěl zeptat, v čem na sobě zapracovat, aby měl člověk vyšší šanci být vybrán. Další věc, která mě lechce zaráží, je věkové zvýhodnění...upřednostňování středoškoláků. Chápu, že řlp má zájem, aby lidé, kterým je uhrazen kurz, byli co nejdéle v pracovním poměru. Chystám se na studium na Dopravní fakultě CVUT obor letecká doprava a následně řlp. Má smysl se zkoušet dostat " do Jenče" dříve než po dokončení VŠ, nebo je lepší to vyzkoušet hned po střední škole?
díky za moudré rady moudrých lidí:)

Re: Jak se stát řídícím letového provozu?

PříspěvekNapsal: 9. 1. 2007, 22:34
od Muž na křídle
Ono na tech strankach RLP je v podstate vsechno, co potrebujes vedet. Opravdu jediny, na co se muzes nejakym zpusobem pripravit je anglictina. Dulezity je ujasnit si, stejne jako u kazdy jiny prace, proc to chces delat a co od toho ocekavas.:wink:
Co se tyce toho veku, je jista sance, ze se to v dohledne dobe zmeni.
A ohledne vysoke skoly... to zalezi na vkusu kazdeho soudruha. Muj nazor je takovej, ze vysoka skola se muze hodit. Napriklad v pripade, ze jednou clovek zestarne, konecne dostane rozum, zjisti ze nechce sedet u radaru az do smrti a rozhodne se zivit se konecne poctivou praci... to pak je holt lepsi s vysokou skolou.
Na druhou stranu je jasne, ze spousta lidi bude pred cca 5 lety bidy, svrabu a nestovic na nejake vysoke skole radsi preferovat pozitiva a socialni jistoty zamestnani u RLP CR s.p. 8)

ŘLP

PříspěvekNapsal: 9. 4. 2007, 8:19
od Tony
Ahoj.
Jsem ve stejné situaci jako aerosa. Rozhodl jsem se pro studiu na ČVUT FD a rád bych se dostal na Leteckou dopravu. VŠ (snad) dokončím ve 25, ale pro přijetí ve výběrovém řízení mají jako podmínku max. věk 26 let. Co když během jednoho roku nevypíše ŘLP výběrové řízení ? Mohu se nějak připravit na ŘLP ?

věk

PříspěvekNapsal: 9. 4. 2007, 10:40
od marfik
Zdar,
na řlp se nijak připravit nemůžeš- jedině zvládnout dost dobře anglinu, jinak se na to buď hodíš nebo ne, což se omezeně pozná při výběru, ale hlavně během výcviku. Mám pro tebe dobrou zprávu, připravuje se prodloužení věku až do 30 let, ale nevím, odkdy to bude platit, tuším, že brzy :-).
Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...
chtěl bych jen upozornit, že kurz na řlp není vš a i přesto, že některé zkoušky lze opakovat nejde jen o to zkoušku "mít", ale znalosti dále používat v praxi a správně je aplikovat. Možná se vám to zdá normální, ale divili byste se kolik lidí z vš právě na tomhle "vyhoří" a končí.
Nicméně nechci nikoho strašit, takže vám přeji mnoho úspěchů!!!

PříspěvekNapsal: 10. 4. 2007, 9:44
od JaM
Koukám, že tu horní věkovou hranici vypustili.
Ještě někdy v lednu tam bylo 30 let, vloni 26.

http://www.rlp.cz/generate_page.php3?page_id=642

http://www.rlp.cz/docs/Letak_rlp_v4.pdf

Re: věk

PříspěvekNapsal: 29. 4. 2007, 8:04
od Yenix
marfik píše:Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...


No, ono ani na APP to není žádná sláva. Kolik jich tam zbylo? Jeden?
J.

Re: věk

PříspěvekNapsal: 1. 5. 2007, 18:01
od Muž na křídle
Yenix píše:
marfik píše:Navíc myslím, že výběrová řízení budou teď každý rok- lidí je stále málo a navíc úspěšnost posledních kurzů (acc) je žalostná...


No, ono ani na APP to není žádná sláva. Kolik jich tam zbylo? Jeden?
J.


Yo, z predposledniho kurzu jeden, 4 byli vyhozeni pro neschopnost.

PříspěvekNapsal: 27. 5. 2007, 14:14
od david.e
cau,
tak kluci, jsem na tom uplne stejne jako vy :) na vysku pujdu nejspis take na Leteckou Dopravu na CVUT, a kdy se prihlasit na vyberko opravdu nevim, jelikoz se smi delat FEAST jen 1x za zivot tak by byla skoda ho promarnit v nevyspelem veku kdyz o par let pozdeji by me treba vzali, btw: myslite si ze s postupujicim vekem, konkretne rozdil v 19 po ukonceni stredni a 23 po ukonceni vysky mam vetsi moznost k uspechu ?

PříspěvekNapsal: 31. 5. 2007, 9:18
od FlightDetent
Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?

PříspěvekNapsal: 31. 5. 2007, 13:43
od Muž na křídle
FlightDetent píše:Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?


Tak behem vyberoveho rizeni dojde k rozdeleni lidi na skupiny ACC a APP+TWR. Od toho se pak odviji jejich vycvik.

Po ukonceni vycviku a ziskani licence ATCO s dolozkou na ACC nebo APP+TWR je jeji drzitel opravnen slouzit na techto stanovistich bez omezeni, coz v pripade ACC znamena vsechny sektory ACC Praha, a v pripade APP+TWR to znamena arrival, departure, director, ruzyne info, a tower, ground, delivery.

Nejsou tedy zadna omezeni, jako ze by TWR mohl slouzit nekdo az po x letech co delal GND, jestli to bylo predmetem dotazu.

Jedina vyjimkou jsou myslim stanoviste Praha Info na ACC a Delivery na TWR, kterazto jsou stanoviste neridici, muzou tedy na nich pracovat i ti, kteri uz nemaji platnou kvalifikaci ATCO (proste ti, kteri jsou moc stary na rizeni letadel, ale jeste moc mlady do duchodu :) ).

postřehy odjinud

PříspěvekNapsal: 1. 6. 2007, 7:54
od marfik
FlightDetent píše:Jake je profesni poradi jednotlivych kvalifikaci ATCO? Teda, jestli se to tak nejak vubec da seradit. Myslim GMC, TWR, APP, ACC, UACC, radar ?


Jen pro zajímavost, na Kypru je to tak, že se začíná na TWR výcvik na LCLK, pak praxe na LCPH, po určité době zpět na LCLK, pak práce na APP a pak teprve ACC. Podle informací od kyperského ATCO tento systém převzali kdysi z UK.
Výsledkem je nedostatek na ACC a nemožnost/ neochota systém změnit- čekatelé na ACC se nechtějí nechat přeskočit (peníze, jak jinak :-) ) tedy, alespoň před rokem, kdy mi to říkal, tomu tak bylo :-)
Ještě ke "kastování" - je zajímavé, že všude, kde jsou ACC a APP v jednom sále (viděl jsem Varšavu, Mnichov, Vídeň) je mezi jejich prostory vždy! vytvořena dodatečná umělá bariéra- přenosný paravan (Varšava), stolky, nejvzdálenější roh od vchodu (Mnichov), skříňky s osobními věcmi (Vídeň)
trochu najivně jsem doufal, že mi se tomu v Jenči vyhneme...

PříspěvekNapsal: 1. 6. 2007, 13:31
od FlightDetent
Spis podle jakeho klice se rozdeli mezi TWR+ a ACC, a zdali je jedno predstupnem k druhemu nebo nikoliv.

PříspěvekNapsal: 1. 6. 2007, 18:18
od Muž na křídle
FlightDetent píše:Spis podle jakeho klice se rozdeli mezi TWR+ a ACC,

Behem posledni faze vyberoveho rizeni si muze kazdy rict, co by delal radsi. Vyberova komise se pak rozhoduje na zaklade personalnich potreb a dojmu, ktery v nich uchazec zanecha. Pri tom muze a nemusi prihlednout k preferenci uchazece. Vysledkem je parta lidi, kteri maji uz v podstate na dalsich 40 let urceno, co budou delat.

a zdali je jedno predstupnem k druhemu nebo nikoliv.


Z vyse uvedeneho vyplyva, ze neni.

PříspěvekNapsal: 2. 6. 2007, 19:21
od Fabo
Muž na křídle píše:Vysledkem je parta lidi, kteri maji uz v podstate na dalsich 40 let urceno, co budou delat.



Mozem sa proti tomu pripadne odvolat?

PříspěvekNapsal: 3. 6. 2007, 9:09
od marfik
Myslím, že ne, ale můžeš to zkusit :D .
Moje osm let stará zkušenost : Před závěrečným pohovorem nás zbylo 12, brali 4 na app a 6 na acc, jak se později ukázalo, všichni, kteří šli na app/twr, tam měli známého... Všichni to udělali, my na acc jsme to dodělali 2! (Nicméně ještě horší výsledek byl objeden kurz, kdy to z 8 dodělali 2.)
Jsem tedy oblastník a neměnil bych (ok, věž je věž, ale stejně bych neměnil :wink: )