Elektronické stripy

Garanty fóra jsou uživatelé Muž na křídle a hh

Moderátoři: hh, Muž na křídle

Elektronické stripy

Příspěvekod vres » 9. 12. 2006, 21:04

Oki, když už je bohužel předešlý thread od Muže Na Křídle zamknutý,...

protoze napriklad treba na ACC Praha se elektronicke stripy pouzivaji uz snad rok, a ZADNE povoleni se do nich NIKDY nezadavalo.


Promiň, to ale není pravda - v Praze elektronické stripy jsou a povolení (mimo jiné) se do nich zadávají běžně - například když EC změní natrvalo cestovní hladinu, PC buď přes (záleží na jeho libovůli) IDP nebo ELS (el.stripy) zadá toto povolení do systému, aby se zobrazilo dalším sektorům.

Zapisování všech změn let. povolení se neděje kvůli metodice práce na ACC, která se odklání od zapisování povolení vůbec někam. Nicméně ELS to umožňuje a dá se toho využívat třeba při výpadku radaru.
vres
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2006, 17:22

Re: Elektronické stripy

Příspěvekod Muž na křídle » 10. 12. 2006, 1:23

vres píše:
protoze napriklad treba na ACC Praha se elektronicke stripy pouzivaji uz snad rok, a ZADNE povoleni se do nich NIKDY nezadavalo.


Promiň, to ale není pravda - v Praze elektronické stripy jsou a povolení (mimo jiné) se do nich zadávají běžně - například když EC změní natrvalo cestovní hladinu, PC buď přes (záleží na jeho libovůli) IDP nebo ELS (el.stripy) zadá toto povolení do systému, aby se zobrazilo dalším sektorům.

Zapisování všech změn let. povolení se neděje kvůli metodice práce na ACC, která se odklání od zapisování povolení vůbec někam. Nicméně ELS to umožňuje a dá se toho využívat třeba při výpadku radaru.


No... pojdme to uvest na pravou miru. Budu to brat jako ze se ptas, a tva slova 'to neni pravda' velkoryse prehlidnu. Tedy jeste jednou. Do elektronickych stripu se NIKDY ZADNA POVOLENI nezadavala a nezadavaji. Ta cinnost, kterou dela PC, nijak nesouvisi s povolenim vydanym letadlu. Opravdu ne. Delam to dnes a denne a dal bych za to ruku do ohne. To, o cem tady mluvis, je oprava udaju letoveho planu, coz je zaprve neco zcela jineho, zadruhe nijak to s aktualnim povolenim vydanym letadlu nijak nesouvisi a zatreti to nema nic spolecnyho s elektronickejma stripama. Tahle funkce je v provozu jiz nekolik let, a neni nikterak vazana na ELS. Pouze od zavedeni ELS je mozne tuto opravu delat i pomoci ELS, ale porad to nema vubec lautr nic spolecneho s povolenim, ktere letadlu vyda radarovy ridici po frekvenci. Prijd se nekdy podivat, jak to vlastne funguje... :wink:
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod JaM » 10. 12. 2006, 13:07

Já z něj asi umřu!!! :-D :-D

Ale vzdávám se jakýchkoli dalších komentářů tohoto osoby, neboť jsem jen kurzista-teoretik a tudíž o tom povinně vím úplné hovno, jak by mne mnozí uargumentovali. Nicméně pokud vres na ACC opravdu někdy příjde vám to vysvětlit, dej mi, prosím, vědět. Předem ti za to DÍKY. Elitář JaM
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod admin » 10. 12. 2006, 13:54

JaM píše:Já z něj asi umřu!!! :-D :-D

Ale vzdávám se jakýchkoli dalších komentářů tohoto osoby, neboť jsem jen kurzista-teoretik a tudíž o tom povinně vím úplné hovno, jak by mne mnozí uargumentovali. Nicméně pokud vres na ACC opravdu někdy příjde vám to vysvětlit, dej mi, prosím, vědět. Předem ti za to DÍKY. Elitář JaM


Měl bych prosbu, jak jsem již byl psal v provozním foru. Zatímco MnK píše asi ještě pod dojmem dosavadních diskusí, aspoň to prokládá neoddiskutovatelnými či diskutovatelnými fakty.

Já bych ale fakt byl docela rád, kdyby se podařilo ponechat odborná fora odborným dotazům a odpovědím, a veškerá osobní témata o tom, kdo co ví, neví, jakej je, není apod. důsledně odsunout do Off-topic (Neletecká témata), tedy pokud je vůbec nutné se jimi zabývat a pokud je vůbec nutné se jimi zabývat na foru planes.cz. Vím, že každej nejni klidnej jako želva, ale i takový tady máme a třeba já se snažím nenaštvávat a trochu se tím směrem pohnout. Všem stranám předem děkuju.

admin
admin
Site Admin
 
Příspěvky: 115
Registrován: 13. 10. 2006, 18:13

Příspěvekod Zed » 10. 12. 2006, 20:16

Mnk, JaM, Vres, Admin.......pro začátek bychom se mohli shodnout třeba na tom, že banány jsou chuti mdlé a kšandy v tanku neprůstřelné........taky si myslím, že to předchozí téma jsme vyčerpali, ne - li přečerpali.....
Zed
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17. 10. 2006, 7:25

Re: Elektronické stripy

Příspěvekod vres » 11. 12. 2006, 0:26

Muž na křídle píše:
No... pojdme to uvest na pravou miru. Budu to brat jako ze se ptas, a tva slova 'to neni pravda' velkoryse prehlidnu. Tedy jeste jednou. Do elektronickych stripu se NIKDY ZADNA POVOLENI nezadavala a nezadavaji. Ta cinnost, kterou dela PC, nijak nesouvisi s povolenim vydanym letadlu. Opravdu ne. Delam to dnes a denne a dal bych za to ruku do ohne. To, o cem tady mluvis, je oprava udaju letoveho planu, coz je zaprve neco zcela jineho, zadruhe nijak to s aktualnim povolenim vydanym letadlu nijak nesouvisi a zatreti to nema nic spolecnyho s elektronickejma stripama. Tahle funkce je v provozu jiz nekolik let, a neni nikterak vazana na ELS. Pouze od zavedeni ELS je mozne tuto opravu delat i pomoci ELS, ale porad to nema vubec lautr nic spolecneho s povolenim, ktere letadlu vyda radarovy ridici po frekvenci. Prijd se nekdy podivat, jak to vlastne funguje... :wink:


Ale však já jsem psal, že se to nevyužívá kvůli současné metodice práce na ACC.
Nicméně možnost zadávat letová povolení do ELS (změny FL, shorcuty,...) tu je.

Mrzí mě, že se snažím reagovat na vše co napíšeš, ale nedostává se mi odpovědi na to co napíšu já. Například - opravdu A-SMGCS včas nezaregistruje potencionální sblížení na rwy ke kterému dojde za 25-30s ? A opravdu by nezabránilo A-SMGCS a el. stripy s hlídáním konfliktních povolení srážce na rwy 31 LKPR?

vres

P.S. bohužel budu celý týden mimo net, takže nebudu moci reagovat.
vres
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2006, 17:22

Příspěvekod Nettka » 11. 12. 2006, 14:07

Chtela bych se zeptat, jak se s elektronickymi stripy v ACC Praha pracuje - jen treba velmi kratce a obecne. Vyse uvedene je detailni, takze nevim, jake funkce ELS se vlastne na ACC Praha vyuzivaji a jake funkce ELS, byt nevyuzivane v ACC Praha, umoznuji. Dekuji
Uživatelský avatar
Nettka
 
Příspěvky: 25
Registrován: 24. 11. 2006, 15:03

Re: Elektronické stripy

Příspěvekod Muž na křídle » 11. 12. 2006, 14:33

vres píše:Ale však já jsem psal, že se to nevyužívá kvůli současné metodice práce na ACC.

Ne. Predevsim jsi psal, cituji v Praze elektronické stripy jsou a povolení (mimo jiné) se do nich zadávají běžně

Nezadavaji. Jednou provzdy, nezadavaji.

vres píše:Nicméně možnost zadávat letová povolení do ELS (změny FL, shorcuty,...) tu je.


NENI. Fakt nevim, jak jeste vic bych to mel nejak zduraznit. Nezlob se, ale bud prosimte tak moc hodny, a nepis ze neco nejak JE, kdyz o tom systemu nic nevis a nikdy jsi ho nepouzival, je to zbytecne matouci. Ja prisaham, ze ta moznost tam NENI!!!
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod Muž na křídle » 11. 12. 2006, 15:35

Nettka píše:Chtela bych se zeptat, jak se s elektronickymi stripy v ACC Praha pracuje - jen treba velmi kratce a obecne. Vyse uvedene je detailni, takze nevim, jake funkce ELS se vlastne na ACC Praha vyuzivaji a jake funkce ELS, byt nevyuzivane v ACC Praha, umoznuji. Dekuji

Elektronicke stripy slouzi jako nahrada stripu papirovych. Slouzi tedy k prezentaci
a) udaju letoveho planu urciteho letu
b) udaju o stavu/obsahu koordinace urciteho letu s dalsimi stanovisti RLP, tedy mezi jednotlivymi sektory ACC Praha, APP's ceskych letist, APP Vidne a vsem ACC sousednich zemi bezprostredne sousedicich s prostorem odpovednosti ACC Praha

prislusnemu tymu ridicich letoveho provozu.

Papirove stripy slouzily vyhradne pro vizualni prezentaci vyse uvedenych udaju. Elektronicke stripy po nich tuto ulohu prebraly, s urcitym vylepsenim plynoucim z jejich 'elektronickosti'. Tj. v dobe papirovych stripu jakakoliv zmena udaju FPL nebo koordinace se sice do stripu zapsala tuzkou, ale odtud by se nijak nedostala dal, (ledazeby si to nekdo prisel precist 8) ). Ridici tedy meli k dispozici elektronicky system, do ktereho museli data v pripade zmeny rucne zadavat. System uz se pak postaral o to, aby se zmena dostala vsem, kteri o ni museli vedet. Toto vse bylo omezeno urcitymi casovymi parametry, po jejichz splneni uz zadna zmena nesla udelat (casove parametry dane napriklad tim, kdy letadlo nejpozdeji pred hranici muze zmenit treba FL bez predchozi koordinace, nebo i tim, v jakem predstihu dochazi k odesilani dat platneho letoveho planu dalsimu stredisku RLP). V tomto pripade bylo nutne vyridit zmenu udaju telefonicky.
Nyni v dobe elektronickych stripu vse vyse uvedene stale plati, s jedinym rozdilem. ELS jsou propojeny s tim systemem starajicim se o rozesilani a distribuci dat. Takze, ridici pri nutnem zasahu do techto dat pouzije bud stejny postup jako drive, tedy opravi to 'v systemu', s tim ze to nemusi uz pak nikam psat, protoze v ELS se to objevi samo, nebo (jako by drive napsal tuzkou na strip) zmeni udaje v ELS, a ELS uz sam rekne 'systemu' co kde a jak opravit.
Postup pri 'nestihnuti' tech casovych parametru je stejny, tedy vzit sluchatko do ruky a telefonovat.

Protoze na papirovy stripy si ridici mohli psat ruzny veci, hlavne kreslit sprosty obrazky, :wink: , ELS maji moznost zapamatovat si ke kazdemu letadlu urcite veci, ktere si do nich ridici vlozi. Bohuzel, taro funkce neni zrovna pouzitelna, neb z duvodu prehlednosti zobrazeni je nutne otevrit dalsi okno, ktere se po zadani techto udaju zase zavre. Na ELS je tedy indikovano, ze neco je nekde napsano, ale neni videt na prvni pohled co, takze tato funkce neni vubec vyuzivana, (taky ty obrazky se tam nedaj kreslit). Misto toho je na kazdym sektoru tlustej blok a nekolik propisek, a podstatne veci si ridici stale pisou na papir.
Na tomto miste je nutne podotknout, ze tato data v ELS NEJSOU nikam odesilana, slouzi pouze pro zobrazeni na tom sektoru, kde byla zadana, takze i kdyby se tam neco zadavalo, nikdo jinej nez ten ridici kterej to tam napsal, se to nedovi... je to neco jako takovej ten zlutej nalepovaci papiek. Neni proto mozne pouzit tuto funkci pro zadavani zmen letovych povoleni, jak tu nekteri tvrdi.

Nicmene, pracuje se na tom, aby alespon letova hladina zadana ridicim byla nejak rozumne zobrazena a rozumne distribuovana, protoze zadavani CFL (cleared flight level) je do jiste miry klicove pro zlepseni funkce STCA (short term conflict alert) a pro zavedeni MTCA (medium term conflict alert). Neni to vsak tak snadne, jak by se mohlo zdat, povoleni letadlu vydava radarovy ridici(Executive controller), tedy on by mel toto povoleni zanest do prislusne kolonky ELS. Jenze s ELS pracuje primarne Planning controller, takze by se prali o mys. PC ale taky toto povoleni zadavat nemuze, protoze kdyz neco telefonicky koordinuje, tezko muze slyset co zrovna EC rika letadlu.
Jako vychodisko se jevi tedy zadavani CFL primo radarovym ridicim, ktery to ale bude nejakym zpusobem delat primo ve svem radarovem zobrazeni, pravdepodobne se do tzv. labelu u kazdeho letadla prida jeste treti radek, kde se to bude delat a v ELS se tato zmena nejak zobrazi. Je potreba vyzkouset, jak se zmeni prehlednost radaroveho zobrazeni pridanim dalsiho radku ke kazdemu labelu, jakym zpusobem bude CFL prezentovana bud na ELS nebo nekde jinde, kde vsude je vhodne ji videt, jak se zmeni prehlednost toho, kde to zrovna bude videt, jak rychle je radarovy ridici schopen tyto zmeny provadet, jaky to bude mit skutecny vliv na dalsi funkce vsech systemu... atd atd atd atd... proto zatim ta funkce neni implementovana a ani ji neni mozne pouzivat.
Muž na křídle
 
Příspěvky: 83
Registrován: 14. 10. 2006, 20:31

Příspěvekod pseudoMates » 24. 1. 2007, 21:38

Muž na křídle píše:Jako vychodisko se jevi tedy zadavani CFL primo radarovym ridicim, ktery to ale bude nejakym zpusobem delat primo ve svem radarovem zobrazeni, pravdepodobne se do tzv. labelu u kazdeho letadla prida jeste treti radek, kde se to bude delat a v ELS se tato zmena nejak zobrazi. Je potreba vyzkouset, jak se zmeni prehlednost radaroveho zobrazeni pridanim dalsiho radku ke kazdemu labelu, jakym zpusobem bude CFL prezentovana bud na ELS nebo nekde jinde, kde vsude je vhodne ji videt, jak se zmeni prehlednost toho, kde to zrovna bude videt, jak rychle je radarovy ridici schopen tyto zmeny provadet, jaky to bude mit skutecny vliv na dalsi funkce vsech systemu... atd atd atd atd... proto zatim ta funkce neni implementovana a ani ji neni mozne pouzivat.

V Bratislavě, co jsem viděl, tento systém už mají a měl jsem možnost si jej vyzkoušet na simu EC2000 tamtéž. Nejsem ATCo, takže to nemůžu posoudit, ale přijde mi to v hustém provozu dost limitující, resp. okrádající o čas.
Mates
pseudoMates
 
Příspěvky: 4
Registrován: 24. 1. 2007, 20:56


Zpět na Řízení letového provozu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron