Nalévání ?něčeho? do motoru ještě než se zastaví?

Nalévání ?něčeho? do motoru ještě než se zastaví?

Příspěvekod happymaster23 » 20. 1. 2007, 14:53

Zdravím,

prvně chci říct, že s letectvím mám společné tak akorát to, že jsem párkrát letadlem letěl :D . Chci se ale na něco zeptat. Když jsem letěl naposledy, tak to bylo s nějakou Nouvelair, mají letadla A320 a A321, bohužel si nevzpomenu které to bylo, ale chci se zeptat, jestli je úplně normální, že motor ještě normálně běží (vrtule, nebo jak se ty lopatky jmenují ne) a vystupují cestující a do toho tam rychle běží borec a něco rychle lije z pár plechovek do motoru? Dokonce mám pocit že ke konci letu byl slyšet divný zvuk, nehledě na to, že letadlem jsem už letěl přes 10x (všechno Boeingy 737-400 nebo 800) a takový kravál od motorů jsem fakt nezažil...

díky za odpověď
happymaster23
 
Příspěvky: 5
Registrován: 20. 1. 2007, 14:43

Příspěvekod PV » 20. 1. 2007, 15:08

Motor při vystupování cestujících neběží - to mi můžeš věřit :D To se jenom fan (tak se jmenuje ta "vrtule" :D) otáčí větrem. No a mechanik s plechovkama kontroluje a doplňuje zásobu oleje v motoru.To je úplně normální rutina,která se dělá po každém příletu na domácí bázi.
A divných zvuků je během letu slyšet.....
PV
 
Příspěvky: 100
Registrován: 14. 10. 2006, 20:30

Příspěvekod happymaster23 » 20. 1. 2007, 15:14

tos mě uklidnil :)

ale stejně motor může běžet a fan se točit nemusí, něco jako spojka? ne? ...ptá se úplná laik.. :)) a nebo co teda dělá ten "kravál", když letadlo stojí?
happymaster23
 
Příspěvky: 5
Registrován: 20. 1. 2007, 14:43

Příspěvekod Pavel » 20. 1. 2007, 15:48

happymaster23 píše:tos mě uklidnil :)

ale stejně motor může běžet a fan se točit nemusí, něco jako spojka? ne? ...ptá se úplná laik.. :)) a nebo co teda dělá ten "kravál", když letadlo stojí?


motor spojku nemá,tudíž neběží.....to co je slyšet při vystupování je APU a puštěná klimatizace
Pavel
Pavel
 
Příspěvky: 101
Registrován: 13. 10. 2006, 19:46

Příspěvekod VictorK » 21. 1. 2007, 14:46

A jestli myslis takove rachtani z tociciho se fanu, jsou to jednotlive lopatky, jak se pri otaceni dostavaji do krajnich poloh. Odstrediva sila otaceni nevyvazi gravitaci. Lopatky totiz nejsou k hrideli pripevneny napevno.
VictorK
 
Příspěvky: 9
Registrován: 16. 1. 2007, 16:10

Příspěvekod FlightDetent » 22. 1. 2007, 16:05

hm23: pritomni gentlemani maji samozrejme pravdu.

Mluvis o motoru jako o zdroji energie a tusis nejake spojeni na hnaci ustroji letadla. Proudovy motor, ale nic takoveho nema, je fyzikalne docela jednoduchy.

obrazek:
http://www.boeing.com/companyoffices/ab ... ngine.html
link:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Proudov%C3%BD_motor
http://proudovy-motor.navajo.cz/

Clanky jsem necetl, ale jednoduse, motor vpredu nasaje vzduch, nejake mnozstvi za minutu/sekundu. Ten vzduch neco vazi. Stejne mnozstvi vzduchu z motoru vyleti vzadu ven, vazi stejne (tedy o neco malo vice + hmotnost paliva), podstatne je to, ze ven vyleti PODSTATNE rychleji.

Takze proudovy motor je "urychlovac" vzduchu. Newtonovy zakony rikaji, ze F(sila)=-a(kcelerace=zrychleni)*m(hmotnost).
Takze se da rict, ze motor na vzduch pusobi nejakou silou, pozna se to tak, ze vzduch zrychli, to neni samo od sebe.

Nejaky jiny Newtonuv zakon rika, ze akce=reakce. Nejlip se to predstavi kdyz se dva pretahuji o lano, ale nikdo nevyhrava. Pokud jeden bude tahat, a zacne ho bolet ruka, toho druheho bude bolet uplne stejne.

Takze pokud motor pusobi silou na vzduch a urychluje je ho dozadu, tak uplne stejne velka sila tlaci motor a s nim i letadlo dopredu, letadlo samozrejme nezrychli tak silene, jako vzduch, protoze je nekolikanasobne tezsi. Presne jako na rybnice na nafukovacce. Kdyz machnu rukou, rozvirm vodu a poslu ji za sebe dozadu, ale zaroven ja i s nafukovackou popojedu dopredu. I kdybych nechtel.

Proudovy motor je jedna roura, kde je spoustu lopatek, tem vpredu muzeme rikat treba kompresor (zenou vzduch za sebe a protoze se motor zuzuje, stlacuji jej, jako v aute pist) pak tam nekde hori palivo (jako v pistu u auta) a lopatkam vzadu zase turbina (unikajici spaliny na ne tlaci a roztaceji je). Ta turbina vzadu je na stejne tyci jako kompresor vpredu, a tim ze je roztacena plyny po zhoreni paliva, roztaci kompresor vpredu, ktery vhani dovnitr vzduch aby melo co horet. Efektem toho celeho je, ze vzduch vzadu tryska rychleji nez se dovnitr nasava a vysledek je popsan v predchozim odstavci.

Kdyz letadlo stoji na zemi a fouka do motoru trochu vitr, aprave protoze motor je konstrovany aby skrz protekal vzduch, tak se sam od sebe otaci. (palivo je samozrejme vypnute). Vsechny lopatky jsou konstruovany na provoz pri velice vysokych otackach s ohromnou odstredivou silou a ty zadni i za vysokych teplot (850°C). Kdyz se motor toci jen tak naprazdno a pomalu, zastudena, tak jsou v nem vule a jak lopatky prepadavaji jedna na druhou, tak to cinka.

Kazde velike letadlo ma vetsinou vzadu pomocny proudovy motorek, ktery slouzi na vyrobu elektricke energie a dodava vzduch do klimatizace lletadla, kdyz stoji na zemi (hlavni motory jsou vypnute). Ten dela docela kraval, stat pod nim bez chranicu sluchu je po chvilce fyzicky bolestive. Dalsi a ja bych rekl ze mozna jeste vetsi zdroj hluku je prave ta klimatizace. Jak je do letadla hnan vzduch (predstav si ten ohromny prostor, kolik jej asi musi byt) vypousti se dvema kanaly pod letadlem, uprostred, mezi kridly. Fici to strasne silne a huci uplne stejne. A aby toho nebylo malo, letadlo po pristani brzdi normalne brzdami na kolech a ty se zahreji. Jenze jak jsou teple (okolo 200°), tak uz nebrzdi tak dobre. Kdyz letadlo za 45 min opet vyrazi na draze dopredu, a nedejboze ze by se neco stalo a piloti chteli zastavit, spatne by jim to brzdilo. Takze treba prave Airbus 320 ma na kolech vetracky, ktere po pristani brzdy ofukuji aby se uchladily drive a opet to dela strasny kraval.

No a kdyz po schodes vystoupis z letadla, stojis pred motorem, ktery se pusobenim vetru docela rychle protaci, cvaka, drnci a zvoni to v nem. Vedle motoru, tak 1,5m jsou dve kola podvozku s dvema vetracky. O dalsi dva metry jsou vyfukove otvory klimatizace, dalsi zdroj hluku. A jakoby vzadu za motorem, na ocasu letadla bezi ten zminovany pomocny agregat.

Ziskat dojem, ze motor bezi, je velice jednoduche, ale skutecne to neni pravda.

FD.
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Michael » 22. 1. 2007, 17:41

Pěkný článeček :)

Sice v angličtině, ale vhodnější asi bude tenhle odkaz http://en.wikipedia.org/wiki/Turbofan. To, co je v české Wikipedii, je koncepčně velmi starý motor.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod JaM » 23. 1. 2007, 12:38

Mimochodem, navajo.cz je spolehlivé počteníčko... :)
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 81
Registrován: 30. 10. 2006, 8:31
Bydliště: Hradištko pod VOZ 3M SID :)

Příspěvekod Michael » 23. 1. 2007, 13:29

Jsem jeho fanoušek :D
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod happymaster23 » 23. 1. 2007, 16:55

Osiris: Díky za vyčerpávající vysvětlení. Tak nějak jsem si to vždycky představoval, k té spojce jsem došel tak, že mi připadlo docela nereálné že se motor při zpětném tahu dokáže takhle rychle točit naopak, nebo je to ještě jinak? a nebo je to tak prosté že se zastaví a začne se točit naopak? A nebo jsem se zpětným tahem úplně mimo? :D

Když jsem si prohlížel ty odkazy na wikipedii a díval jsem si nejdříve co je to to APU (tedy ten "pomocný motorek") tak jsem narazil na zajímavou věc, že prý aby letadlo mohlo létat přes atlantik tak APU musí být nastartovatelné za letu, k čemu to je dobré?

díky moc za všechny vaše odpovědi
happymaster23
 
Příspěvky: 5
Registrován: 20. 1. 2007, 14:43

Příspěvekod Pavel » 23. 1. 2007, 17:26

happymaster23 píše:Osiris: Díky za vyčerpávající vysvětlení. Tak nějak jsem si to vždycky představoval, k té spojce jsem došel tak, že mi připadlo docela nereálné že se motor při zpětném tahu dokáže takhle rychle točit naopak, nebo je to ještě jinak? a nebo je to tak prosté že se zastaví a začne se točit naopak? A nebo jsem se zpětným tahem úplně mimo? :D

Když jsem si prohlížel ty odkazy na wikipedii a díval jsem si nejdříve co je to to APU (tedy ten "pomocný motorek") tak jsem narazil na zajímavou věc, že prý aby letadlo mohlo létat přes atlantik tak APU musí být nastartovatelné za letu, k čemu to je dobré?

díky moc za všechny vaše odpovědi


začnu tím APU, jeho hlavním posláním je výroba elektrické energie a stlačeného vzduchu, na zemi používaného ke klimatizování a hlavně spouštění motorů, během letu v některých situacích k nouzové dodávce elektřiny nebo udržení přetlaku a klimatizování (omezeno výškou)

a jinak motor se při zpětném tahu nezačne otáčet opačně,ale na výstupním ústrojí (mluvím o proudovém motoru) jsou mechanické obraceče tahu, zjednodušeně vysvětleno,jsou to klapky které změní proudění vzduchu za motor na proudění proti směru pohybu letadla.....hodně jednoduše vysvětleno....
Pavel
Pavel
 
Příspěvky: 101
Registrován: 13. 10. 2006, 19:46

Příspěvekod warman » 23. 1. 2007, 20:19

Pro lepší představu... typ "reversu", kdy je pěkně vidět, co se vlastně děje...
http://www.airliners.net/open.file/1030385/L/

http://www.airliners.net/open.file/0975772/L/ - zde je reversu použito pro pushback

http://www.airliners.net/open.file/1021036/L/ - nejčastější možnost spatřit revers v chodu :-)

Ještě bych dodal, že revers na turbovrtulových letounech se uvádí do chodu tak, že se "zreversuje" vrtule, což znamená, že se listy vrtule natočí tak, aby letoun brzdily - jakoby sály vzduch ze zadu do předu, a tím brzdily, princip je stejný, jenom technické provedení je mírně odlišné. Opravte mě někdo, jestli se pletu...
Zatím...
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod Michael » 23. 1. 2007, 22:18

happymaster23 píše:Osiris: Díky za vyčerpávající vysvětlení.

To asi nebylo na mě, moc vyčerpávající to nebylo :?.

happymaster23 píše:Když jsem si prohlížel ty odkazy na wikipedii a díval jsem si nejdříve co je to to APU (tedy ten "pomocný motorek") tak jsem narazil na zajímavou věc, že prý aby letadlo mohlo létat přes atlantik tak APU musí být nastartovatelné za letu, k čemu to je dobré?

Pro případ technické závady.

warman píše:zde je reversu použito pro pushback

Správně se to jmenuje power back, na Ruzyni ho používají ATRa.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod pjp » 23. 1. 2007, 22:34

No, nevim, ale o APU pri bezicich motorech v letu bych krapet pochyboval a tak by me zajimalo, zda to je pravda, ci ne.
Ostatne pro pripad vypadku hlavnich motoru pri "problemech" se dotcene systemy zalohuji uplne jinym zpusobem, nez zrovna APU, aspon teda podle mych znalosti. A dovolim si tvrdit, ze daleko spolehliveji + dostatecnym zpusobem. Teda nesmi tam byt nekde krpa ve schematech a v navaznych logikach.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod warman » 23. 1. 2007, 22:42

Osiris píše:
warman píše:zde je reversu použito pro pushback

Správně se to jmenuje power back, na Ruzyni ho používají ATRa.


aha...dík, tenhle termín jsem neznal. Z ATRů to znám, a poprvý, když jsme vycouvali ze stojánky jsem byl docela překvapenej, protože jsem měl za to, že je nějak "zakázáno" používat revers k couvání po zemi...
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Další

Zpět na Bezpečnost letecké dopravy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron