hm23: pritomni gentlemani maji samozrejme pravdu.
Mluvis o motoru jako o zdroji energie a tusis nejake spojeni na hnaci ustroji letadla. Proudovy motor, ale nic takoveho nema, je fyzikalne docela jednoduchy.
obrazek:
http://www.boeing.com/companyoffices/ab ... ngine.html
link:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Proudov%C3%BD_motor
http://proudovy-motor.navajo.cz/
Clanky jsem necetl, ale jednoduse, motor vpredu nasaje vzduch, nejake mnozstvi za minutu/sekundu. Ten vzduch neco vazi. Stejne mnozstvi vzduchu z motoru vyleti vzadu ven, vazi stejne (tedy o neco malo vice + hmotnost paliva), podstatne je to, ze ven vyleti PODSTATNE rychleji.
Takze proudovy motor je "urychlovac" vzduchu. Newtonovy zakony rikaji, ze F(sila)=-a(kcelerace=zrychleni)*m(hmotnost).
Takze se da rict, ze motor na vzduch pusobi nejakou silou, pozna se to tak, ze vzduch zrychli, to neni samo od sebe.
Nejaky jiny Newtonuv zakon rika, ze akce=reakce. Nejlip se to predstavi kdyz se dva pretahuji o lano, ale nikdo nevyhrava. Pokud jeden bude tahat, a zacne ho bolet ruka, toho druheho bude bolet uplne stejne.
Takze pokud motor pusobi silou na vzduch a urychluje je ho dozadu, tak uplne stejne velka sila tlaci motor a s nim i letadlo dopredu, letadlo samozrejme nezrychli tak silene, jako vzduch, protoze je nekolikanasobne tezsi. Presne jako na rybnice na nafukovacce. Kdyz machnu rukou, rozvirm vodu a poslu ji za sebe dozadu, ale zaroven ja i s nafukovackou popojedu dopredu. I kdybych nechtel.
Proudovy motor je jedna roura, kde je spoustu lopatek, tem vpredu muzeme rikat treba kompresor (zenou vzduch za sebe a protoze se motor zuzuje, stlacuji jej, jako v aute pist) pak tam nekde hori palivo (jako v pistu u auta) a lopatkam vzadu zase turbina (unikajici spaliny na ne tlaci a roztaceji je). Ta turbina vzadu je na stejne tyci jako kompresor vpredu, a tim ze je roztacena plyny po zhoreni paliva, roztaci kompresor vpredu, ktery vhani dovnitr vzduch aby melo co horet. Efektem toho celeho je, ze vzduch vzadu tryska rychleji nez se dovnitr nasava a vysledek je popsan v predchozim odstavci.
Kdyz letadlo stoji na zemi a fouka do motoru trochu vitr, aprave protoze motor je konstrovany aby skrz protekal vzduch, tak se sam od sebe otaci. (palivo je samozrejme vypnute). Vsechny lopatky jsou konstruovany na provoz pri velice vysokych otackach s ohromnou odstredivou silou a ty zadni i za vysokych teplot (850°C). Kdyz se motor toci jen tak naprazdno a pomalu, zastudena, tak jsou v nem vule a jak lopatky prepadavaji jedna na druhou, tak to cinka.
Kazde velike letadlo ma vetsinou vzadu pomocny proudovy motorek, ktery slouzi na vyrobu elektricke energie a dodava vzduch do klimatizace lletadla, kdyz stoji na zemi (hlavni motory jsou vypnute). Ten dela docela kraval, stat pod nim bez chranicu sluchu je po chvilce fyzicky bolestive. Dalsi a ja bych rekl ze mozna jeste vetsi zdroj hluku je prave ta klimatizace. Jak je do letadla hnan vzduch (predstav si ten ohromny prostor, kolik jej asi musi byt) vypousti se dvema kanaly pod letadlem, uprostred, mezi kridly. Fici to strasne silne a huci uplne stejne. A aby toho nebylo malo, letadlo po pristani brzdi normalne brzdami na kolech a ty se zahreji. Jenze jak jsou teple (okolo 200°), tak uz nebrzdi tak dobre. Kdyz letadlo za 45 min opet vyrazi na draze dopredu, a nedejboze ze by se neco stalo a piloti chteli zastavit, spatne by jim to brzdilo. Takze treba prave Airbus 320 ma na kolech vetracky, ktere po pristani brzdy ofukuji aby se uchladily drive a opet to dela strasny kraval.
No a kdyz po schodes vystoupis z letadla, stojis pred motorem, ktery se pusobenim vetru docela rychle protaci, cvaka, drnci a zvoni to v nem. Vedle motoru, tak 1,5m jsou dve kola podvozku s dvema vetracky. O dalsi dva metry jsou vyfukove otvory klimatizace, dalsi zdroj hluku. A jakoby vzadu za motorem, na ocasu letadla bezi ten zminovany pomocny agregat.
Ziskat dojem, ze motor bezi, je velice jednoduche, ale skutecne to neni pravda.
FD.