Stránka 1 z 2

Zrychlení

PříspěvekNapsal: 24. 11. 2006, 10:15
od kober
Nebojte, nebudu se ptát, za kolik má letadlo z 0-100 :)
Ale jako cesťáka mě zaujalo, že stejný typ letadla někdy při startu pocitově zrychluje více, někdy méně. Je to dané jenom tím, jak moc je letadlo naložené nebo se někdy "zrychlení" uměle omezuje (aby se ušetřilo palivo, motory nebo úplně něco jiného)?

PříspěvekNapsal: 24. 11. 2006, 14:44
od PavelS
Omezuje. Ale nevím, jestli právě tento rozdíl lze "cítit", spíše myslím, že rozdíl ve zrychlení je dán různým naložením ( lidma, palivem ... ).

Jinak na dobré dráze lze skutečně použít jakýsi "omezovač" tahu, který nedovolí překročení nastavené hodnoty, kvuli hlavně spotřebě a opotřebení i během startu, kdy jinak se předpokládá "plný knedlík".

PříspěvekNapsal: 27. 11. 2006, 12:39
od FlightDetent
To je skutecne hodne subjektivni pocit, ale rozdil v akceleraci tam je. Vstupuje do toho hodne velicin a to zejmena delka a znecisteni VPD. Pokud mam drahu dlouhou a suchou, mohu akcelerovat pomaleji protoze se mam kde rozjizdet a pripadne brzdit. Pokud je draha kluzka a kratka tak si "omezovat" tah na vzlet nebudu abych dosahl potrebne rychlosti drive nez v predchozim pripade - vetsi akcelerace.

PříspěvekNapsal: 27. 11. 2006, 16:03
od kober
Teď jsem se podíval na poměry hmotnosti prázdného letadla a MTOW a říkám si, že jsem to měl udělat předtím než jsem se zeptal :)
Na druhou stranu mě k tomu vyprovokoval právě případ letadla které vypadalo prázdně (tak polovina pasažérů, do carga a paliva samozřejmě nevidím) a akcelerovalo až překvapivě pomalu...
V každém případě díky.

PříspěvekNapsal: 27. 11. 2006, 16:22
od JaM
Ale ona tahle diskuse taky nebyla jalová - já si myslel, že většinou se akceleruje "co to dá"... mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).

PříspěvekNapsal: 28. 11. 2006, 10:19
od PavelD
mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).


Máš na mysli obvyklou show Formule 1 x bojový letoun
pro platící diváky?

Myslím, že výsledky a průběh akceleraci si lze představit,
a to nejen u té stihačky a formule, ale také třeba u ATR/DHC8 a pod.
Přenos síly/točivého momentu bude vždy jiný a při začátku z 0 km/h lze vítěze dopředu vybrat v závislosti na délce porovnávané vzdálenosti.

PříspěvekNapsal: 28. 11. 2006, 10:40
od JaM
PavelD píše:Máš na mysli obvyklou show Formule 1 x bojový letoun
pro platící diváky?

Myslím, že výsledky a průběh akceleraci si lze představit,
a to nejen u té stihačky a formule, ale také třeba u ATR/DHC8 a pod.
Přenos síly/točivého momentu bude vždy jiný a při začátku z 0 km/h lze vítěze dopředu vybrat v závislosti na délce porovnávané vzdálenosti.


To zrovna ne - ale třeba BMW335i vs ATR42-500 na 400/1000m a 0-100/200km/h; pro NEPLATÍCÍ spottery, samozřejmě!!! :D
Spíš ten průběh (třeba graficky), protože auto bude mít na prvních pár metrech vždycky větší odpich z klidu. Ale kdo by se s tím nějak exaktně dělal, že...a kdo by to nějak exaktně platil... :D A mám na mysli dopravní letadla - stíhače apod. jsou trošku někde jinde... Ono by i srovnání jet/turboprop mohlo být zajímavý - počáteční zrychlení "rozzuřeného" ATR 42-500 po odbrždění mě docela přizdilo k sedačce...

PříspěvekNapsal: 28. 11. 2006, 11:37
od PavelD
Při závodech auto x letadlo jsou oba prostředky v podstatě prázdné. Domnívám se, že ATR bez pax. a rozumným množstvím paliva by předvádělo velice slušnou akceleraci.

V 1992 ( asi ) jsem byl na Aerosalonu, a předváděčka dvojice ATR 72/42 byla v podstatě skupinová akrobacie, a nebo co předvádějí Italové se Spartanem. To už se ale akcelerace dotýká jen okrajově.

PříspěvekNapsal: 28. 11. 2006, 12:43
od kober
JaM píše:Ale ona tahle diskuse taky nebyla jalová - já si myslel, že většinou se akceleruje "co to dá"... mimochodem, zrychlení 0-100 a na 200 km/h by taky bylo zajímavý (pro srovnání).

Myslím, že by se to dalo poměrně snadno spočítat, ne? :)

PříspěvekNapsal: 28. 11. 2006, 13:18
od JaM
kober píše:Myslím, že by se to dalo poměrně snadno spočítat, ne? :)



Go ahead... :idea:

brzdy před rozjezdem

PříspěvekNapsal: 29. 11. 2006, 21:44
od matus
Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?

PříspěvekNapsal: 30. 11. 2006, 8:02
od Michael
To nevím, ale při normálních podmínkách je při počátečním zvyšování tahu odbrzděno, ani nebyl dokázán žádný znatelný vliv při použití brzd během počátečního roztáčení motorů.

Re: brzdy před rozjezdem

PříspěvekNapsal: 30. 11. 2006, 12:09
od PV
matus píše:Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?


Udrzi. 8)

Re: brzdy před rozjezdem

PříspěvekNapsal: 30. 11. 2006, 16:12
od kober
matus píše:Jak je to vlastně s účinností brzd? Udrží letadlo na místě i ve chvíli, kdy už je tah motorů na "plný knedlík" (krásná definice), nebo ještě před maximem se musí odbrzdit a rozjet, jinak by to ty brzdy neudržely, nebo spíše by na dráze zůstaly černé čáry jak by se gumy bez odvalování sunuly po dráze?

To jsou přece dvě různé věci - buď to brzdy udrží a pneumatiky to udrží, pak letadlo stojí. Nebo to brzdy udrží a pneumatiky neudrží a pak ty černé čáry (což si dost dobře nedokážu představit). No a pak že to brzdy neudrží a pak se letadlo samozřejmě pomalu rozjede.

PříspěvekNapsal: 4. 12. 2006, 13:39
od FlightDetent
U nekterych letadel je to ale nedoporucene, nebo pripadne casove omezene.