Odpověď má kořeny ještě hluboko v historii kdy se po nebi proháněli akorát ptáci a mraky... a po mořích plachetnice. Jak velí námořnická hrdost- kapitán opouští loď jako poslední a tak musí mít k tomu rychlému opouštění volnou cestu. Problém tedy nastává u kapitána vrtulníku- když by měl v poslední chvíli překonávat překážku v podobě páky kolektivu který je vždy na levé straně pilota a který v případě havárie může být zaseknutý v nejvyšší poloze....
Proto je u vrtulníků dána pozice kapitána tím kudy má volnější cestu k evakuaci.
U vrtulníků, kde má každý pilot svoje plnohodnotné dveře pro nástup a výstup, sedí kapitán vpravo (Bell-412, Bo-105, EC-135..) U vrtulníků kde posádka nastupuje dveřmi cestujících (u většiny ruských vrtulníků Mi-2,8,26) se musí kapitán otočit na sedadle do prava, běžet dozadu do prostoru cestujících (nebo nákladu) a tudy pak dveřmi ven
Ale proč je to tak u letadel...že by podobnost s auty...nebo aby mohl pohlavkovat druhého pilota... většina je praváků