Stránka 1 z 2

Navigace

PříspěvekNapsal: 17. 10. 2007, 19:57
od eif
Ve foru o řízení provozu je dnes krásně rozvětvená debata o principech řízení. Je tam taky jeden odbočující dotaz na navigaci.

Krásný studijní materiál je na http://www.navfltsm.addr.com/index.htm (občas ho za nějakou dobu přeslabikuju, a pak delší dobu z hlavy vypouštím, poněvadž nepoužívám :( ).

Rád bych se ale zeptal - u dopravního pilota se asi předpokládá znalost všech druhů navigace, ale co se tak v běžném lítacím životě používá nejvíc? Co dělá mašina a co musí často dělat pilot? Jsou všechny stroje u ČSA v tomto smyslu vybaveny "prakticky stejně" nebo se např. při přechodu z typu na typ mění i postupy navigace (nebo spíš práce s navigačními přístroji?)

Díky za odpovědi

Re: Navigace

PříspěvekNapsal: 17. 10. 2007, 23:25
od PavelS
eif píše:Rád bych se ale zeptal - u dopravního pilota se asi předpokládá znalost všech druhů navigace, ale co se tak v běžném lítacím životě používá nejvíc?


Krátce k tomuto tematu:
pilot - má-li kvalifikaci pro létání podle přístrojů = IFR (má vždycky u dopravy) - musí mít znalost základních navigačních postupů IFR, tj. principy navigace podle NDB, VOR, DME + různá přístrojová přiblížení. Tohle je "stejné" na Cessně i na Boeingu, jen přístroje ukazují trošku jinak, ale princip a ovládání letadla podle toho, co přístroj ukazuje je stejný. Tohle bych nazval "basic IFR" navigací, nebo "klasický IFR".

"Nad tím" je princip tzv. prostorové navigace, neboli technika, která umožňuje letadlu neustále vědět, kde je, s požadovanou přesností. Podstatné je, že dosažení této přesnosti není vázáno jen na letové cesty nebo polohu vůči majáků nebo dráze (při přiblížení), ale přesnost je dosažitelná kdekoliv v prostoru (odtud "prostorová navigace"). Prostředky, jak toho dosáhnout jsou v zásadě: inerce, GPS a radionavigace. Postorová navigace funguje na bázi buď jednoho nebo současným použitím a následně počítačovou korelací dat z několika těchto technik. Kombinace metod řízená počítačem je ono známé FMS, neboli systém dnes implantovaný do všech "lepších" letadel. Tento systém ve spojení s A/P umožňuje letadlu letět bez zásahu pilota.
Přesto však bezpodmínečným požadavkem na všechny piloty je znalost základních procedur na bázi "basic IFR".
Obsluha konkrétního FMC nebo GPS pilotem je věcí "typovky" a víceméně řeší obsluhu konkrétního přístroje v daném letadle, ne princip navigace.

Jasné ?

Co dělá mašina a co musí často dělat pilot? Jsou všechny stroje u ČSA v tomto smyslu vybaveny "prakticky stejně" nebo se např. při přechodu z typu na typ mění i postupy navigace (nebo spíš práce s navigačními přístroji?)


Vše se dnes létá NON-RNAV, neboli podle prostorové navigace - buď pomocí FMC nebo pomocí GPS, oboje je vestavěno napevno v kokpitu a certifikováno přímo pro dané letadlo a přímo spolupracující s A/P. Systémy nejsou typ od typu přesně shodné, ale jde jen o technické detaily, které musí pilot při přeškolení zvládnout. Tyto systémy "řídí letadlo- navigují". Pilot je na řadě v okamžiku, kdy dojde k jakékoliv nestandardní situaci - pak přijde ke slovu klasická navigace stejná jako třeba v C-172. Všechna letadla na světě jsou proto povinně vybavena základními budíky pro klasický IFR, často i na mechanickém principu, aby se dosáhlo co největší spolehlivosti (když vše selhalo, setrvačník se pořád točí ..).

Opět zde odkážu na web o simulaci toho, na co se ptáš a hlavně na forum, kde se toto řeší s viruálními piloty dnes a denně.

Re: Navigace

PříspěvekNapsal: 18. 10. 2007, 13:38
od Michael
PavelS píše:Vše se dnes létá NON-RNAV, neboli podle prostorové navigace

Spíš RNAV :)

PříspěvekNapsal: 19. 10. 2007, 8:01
od eif
Díky za obsáhlou odpověď.

U Cessny předpokládám, že pilot naviguje „denně“, tudíž tyto postupy zná. U větších letadel věřím, že to piloti taky mají v malíčku, zajímalo mne ale, zda (v krajním případě, pokud pilot není praštěn vrtulí a nelítá porád i malý) stačí to, co si zažije při výcviku IFR nebo je to potřeba občas nějak zopáknout, vrátit do krve, když v běžném životě třeba lítá v absolutní většině „na FMS“.

Díky

zopaknout

PříspěvekNapsal: 21. 10. 2007, 22:45
od doktor
na kazdom simulatore = kazdych 6 mesiacov dostanes minimalne jedno priblizenie VOR/DME, alebo 2NDB a vacsinou (obvyke), je to spojene s pocasim pod minima, t.j. G/A (opakovani) a na jedsen motor... :D :D Isttruktori z toho maji orgac :)
Teraz vazne: opakuje sa to pravidelne a je to tak spravne,lebo FMS+L/NAV+V/Nav+A/P...to vsetko strasne rozmaznava a nahoda je blbec a obcas to vsecko zhasne. A preto sa to trenuje.

PříspěvekNapsal: 25. 10. 2007, 13:47
od Fabo
Ostatne prax dokazala, ze piloti schopnosti samostatne pristat casom stracaju ak sa nechaju prilis rozmaznat, specialne to je pripad tusim Swissairu, ktory zaviedol povinne autolandy kdekolvek sa dalo, a potom sa taky automat-pilot dostal na VOR/DME alebo aj klasicke CAT I/II ILS a mal problem :?

PříspěvekNapsal: 25. 10. 2007, 13:53
od FlightDetent
Fabo píše:Ostatne prax dokazala, ze piloti schopnosti samostatne pristat casom stracaju ak sa nechaju prilis rozmaznat, specialne to je pripad tusim Swissairu, ktory zaviedol povinne autolandy kdekolvek sa dalo, a potom sa taky automat-pilot dostal na VOR/DME alebo aj klasicke CAT I/II ILS a mal problem :?
A obe je naprosty nesmysl. :roll:

PříspěvekNapsal: 25. 10. 2007, 20:15
od Fabo
Ako som dostal tak posuvam, a bolo to tusim prave tu kde som to cital. Osobne by som tomu aj veril... :roll:

PříspěvekNapsal: 25. 10. 2007, 23:19
od Michael

PříspěvekNapsal: 28. 10. 2007, 16:46
od Fabo
Dik Osi :)

PříspěvekNapsal: 28. 10. 2007, 22:28
od Michael
NZ :lol:

PříspěvekNapsal: 29. 10. 2007, 8:00
od eif
dík i za další info :-)

PříspěvekNapsal: 29. 10. 2007, 14:35
od FlightDetent
Nelze neodcitovat A.J.S:
Ale to mam z agnetury JPP, jedna paní povídala
8)

PříspěvekNapsal: 29. 10. 2007, 18:34
od Michael
Poctivý čtenář jistě čte až do konce :)

PříspěvekNapsal: 29. 10. 2007, 19:59
od Fabo
Osiris píše:Poctivý čtenář jistě čte až do konce :)


Ale nemusi si to vse pamatovat, zejo :) Kor ked to bolo skoro tri roky dozadu.