eif píše:Rád bych se ale zeptal - u dopravního pilota se asi předpokládá znalost všech druhů navigace, ale co se tak v běžném lítacím životě používá nejvíc?
Krátce k tomuto tematu:
pilot - má-li kvalifikaci pro létání podle přístrojů = IFR (má vždycky u dopravy) - musí mít znalost základních navigačních postupů IFR, tj. principy navigace podle NDB, VOR, DME + různá přístrojová přiblížení. Tohle je "stejné" na Cessně i na Boeingu, jen přístroje ukazují trošku jinak, ale princip a ovládání letadla podle toho, co přístroj ukazuje je stejný. Tohle bych nazval "basic IFR" navigací, nebo "klasický IFR".
"Nad tím" je princip tzv. prostorové navigace, neboli technika, která umožňuje letadlu neustále vědět, kde je, s požadovanou přesností. Podstatné je, že dosažení této přesnosti není vázáno jen na letové cesty nebo polohu vůči majáků nebo dráze (při přiblížení), ale přesnost je dosažitelná kdekoliv v prostoru (odtud "prostorová navigace"). Prostředky, jak toho dosáhnout jsou v zásadě: inerce, GPS a radionavigace. Postorová navigace funguje na bázi buď jednoho nebo současným použitím a následně počítačovou korelací dat z několika těchto technik. Kombinace metod řízená počítačem je ono známé FMS, neboli systém dnes implantovaný do všech "lepších" letadel. Tento systém ve spojení s A/P umožňuje letadlu letět bez zásahu pilota.
Přesto však bezpodmínečným požadavkem na všechny piloty je znalost základních procedur na bázi "basic IFR".
Obsluha konkrétního FMC nebo GPS pilotem je věcí "typovky" a víceméně řeší obsluhu konkrétního přístroje v daném letadle, ne princip navigace.
Jasné ?
Co dělá mašina a co musí často dělat pilot? Jsou všechny stroje u ČSA v tomto smyslu vybaveny "prakticky stejně" nebo se např. při přechodu z typu na typ mění i postupy navigace (nebo spíš práce s navigačními přístroji?)
Vše se dnes létá NON-RNAV, neboli podle prostorové navigace - buď pomocí FMC nebo pomocí GPS, oboje je vestavěno napevno v kokpitu a certifikováno přímo pro dané letadlo a přímo spolupracující s A/P. Systémy nejsou typ od typu přesně shodné, ale jde jen o technické detaily, které musí pilot při přeškolení zvládnout. Tyto systémy "řídí letadlo- navigují". Pilot je na řadě v okamžiku, kdy dojde k jakékoliv nestandardní situaci - pak přijde ke slovu klasická navigace stejná jako třeba v C-172. Všechna letadla na světě jsou proto povinně vybavena základními budíky pro klasický IFR, často i na mechanickém principu, aby se dosáhlo co největší spolehlivosti (když vše selhalo, setrvačník se pořád točí ..).
Opět zde odkážu na web o simulaci toho, na co se ptáš a hlavně na
forum, kde se toto řeší s viruálními piloty dnes a denně.