Stránka 1 z 1

Místo kapitána a druhého pilota

PříspěvekNapsal: 23. 9. 2007, 17:16
od Tacco
Zdravím všechny příznivce zdejšího fóra. Rád bych se zeptal, jestli je v pilotní kabině nějaký rozdíl mezi vybavením míst kapitána a druhého pilota.

A pokud je z obou míst stejný přístup ke všem ovladačům, zajímalo by mne, zda sedí kapitán vždy vlevo, nebo je-li tomu tak někde ve světě jinak. Jestli třeba existuje společnost, kde by to bylo obráceně - podobně, jako se třeba v Anglii jezdí na levé straně.

A poslední věc - vzhledem k tomu, že jsem zubař a že pro všechny mé kolegy leváky byl vždycky problém pracovat na starých křeslech, které se nedaly stranově přestavět - existuje v letectví podobný problém? Má z tohoto pohledu levák potíže? Co třeba sidesticky v nových Airbusech? Není nějaký problém v tom, že pro druhého pilota je na pravou ruku a pro kapitána na levou? Nemůže to způsobit, že pravák zůstane nadosmrti druhým pilotem a levák je se svou levačkou předurčen k výkonu funkce kapitána? :D :D :D

Díky za odpovědi.

PříspěvekNapsal: 23. 9. 2007, 17:55
od pjp
Nevim jak v kokpitu dopravaku, ale co se tyce ovladani kniplu, tak je to sumac.
Ostatne staci kluzak versus motorizovany kluzak (L 13S..), kdy normalne kluzaci jsou na pravou ruku, leva ovlada dalsi veci (no, obcas az na podvozek), ale L 13S pilot/zak ma knipl na levou ruku a instruktor to ma zase na pravou ruku a ta druha rejdi po stredu, kde jsou dalsi ovladace. Nevim o tom, ze by mel nekdo problem. U sportovnich letadel pri posedu vedle sebe je to podobne.
A tak nejak i predpokladam, ze to s ohledu na stredni pult bude podobne i u dopravaku. Co se tyce budiku, dulezite budiky jsou povinne zdvojene, nektere i ztrojene (zejmena u "sklenenych" kokpitu) a ten zbytek se necha i kouknout k sousedovy. U dulezitych ovladacu je ta povinnost podobna ...
Pavel

PříspěvekNapsal: 23. 9. 2007, 19:27
od eif
Než odpoví odborník, přispěju drobnůstkou - pokud vím, na Boeingu má řízení přední nohy na zemi jen kapitán, jinak je vše důležité dostupné z obou míst. Kapitán sedí vždy poněkud vlevo od středu (runwaye, kokpitu). A stejně oba pracují oběma rukama, takže levák nelevák... ale zajímalo by mne, kolik tak leváků je třeba v aerolince...

PříspěvekNapsal: 24. 9. 2007, 16:12
od Tacco
Děkuju za zajímavé odpovědi! Co se týče počtu leváků u letectva, myslím, že bude stejný, jako ve zbytku populace.

A nevíte tedy ještě někdo, zda by člověk někde ve světě našel letadlo, nebo společnost..., kde by kapitán seděl vpravo a druhý pilot vlevo? (A měli by k tomu naležitě přestavěné kokpity - např. co se týče toho zmiňovaného řízení předního podvozku na zemi...)

Asi nic takového neexistuje, že?

PříspěvekNapsal: 25. 9. 2007, 13:41
od FlightDetent
Pokud nebudeme zabihat do detailu jako jsou ruzne kapitanske vycviky tak u LETOUNU (cili ne vrtulniky) vzdy sedi capt vlevo a kopilot vpravo.

Levak pravak neni problem, stejne tak jako v anglii nejezdi jen pravaci a u nas v autech zase levaci. :P

Nektere ovladace jsou zdvojene (kazdy z pilotu ma svuj) a ty pak byvaji rozlozeny symetricky - typicky rizeni a navigace. Jine jsou nainstalovany jen jednou a ty proste maji nejake misto, vetsinou na stredovem panelu - typicky kola, klapky a ovladace jednotlivych systemu letadla.

Pri rucnim leteni http://www.airliners.net/open.file/1259133/M/ http://www.airliners.net/open.file/0765023/M/ http://www.airliners.net/open.file/0669568/M/ ma pilot stejne jednu ruku na ovladani tahu motoru a druhou na rizeni. Takze presun rizeni z "mezi nozi" http://www.airliners.net/open.file/1032862/M/ na bocni stranu http://www.airliners.net/open.file/0169468/M/ ergonomicky nepredstavuje zadny problem.

PříspěvekNapsal: 25. 9. 2007, 20:17
od Tacco
Hezké obrázky...nikdy jsem si nevšiml, že i řízení umístěné mezi nohama je u cpt. konstruováno na levou ruku. To je pak tedy skutečně jasné, že se sidesticky nebude žádný problém...

Díky za jasné vysvětlení !

Misto kapitana a F/O

PříspěvekNapsal: 25. 9. 2007, 20:34
od doktor
Zaslal som vam odpoved, ale omylom na SZ. dufam, ze si to tam najdete.

stred drahy

PříspěvekNapsal: 26. 9. 2007, 22:20
od doktor
eif,
nijako nemozem suhlasit s tvrdenim, ze kapitan je blizsie k stredu drahy. To akoze blizsie z pravej polovicky? Ked potom startuje druhy pilot z pravej sedacky, mal by byt blizsie k stredu drahy z jej lavej polovicky...
Lietadlo je vzdy v strede, jak pri taxovani, tak pri vzlete. Akurat aby stredova ciara bola naozaj v strede, musi si ju kapitan nechat opticky "prechadzat popd prave koleno" a F/O zas zrkadlovo popod lave. Lietadlo ma predsa nejaku pozdlznu os sumernosti, ktora pomyslne prechadza medzi nimi.
V skutocnosti presnym stredom drahy startuje len bezcitny blbec- pokial ma stred drahy nainstalovane stredove osvetlenie ( centerline ). Nieco podobne, ako zapustene odrazka na niektorych usekoch dialnice. Iked tieto svetielka vycnievaju nad povrch drahy len velmi malo, pri rychlosti 140-150 Mph su to dost velke rany a predna podvozkova noha tym trpi.

PříspěvekNapsal: 26. 9. 2007, 22:35
od doktor
OSPRAVEDLNUJEM SA!!!! NEVIEM CITAT!!!! taze kapitan nesedi bliz k stredu, ale ponekud vlevo od stredu drahy. Presne tolik, kolik sedi F/O ponekud vpravo :D
Niektore typy lietadiel, napr. Fokker 100, aj to len niektore serie, maju ovladanie prednej povozkovej nohy aj po pravej ruke druheho pilota. Zalezi potom od kapitana a prevadzkovej prirucky spolocnosti, ci F/O moze s erom taxovat po zemi. Viem, ze napr. v spolocnosti Montenegro Airlines sa to velmi neosvedcilo a spolocnost nakoniec tuto moznost zo svojej prirucky vylucila.

PříspěvekNapsal: 27. 9. 2007, 6:43
od eif
fpoho :-)

PříspěvekNapsal: 4. 10. 2007, 12:45
od Fabo
Ale zas u takej KLM to je na všetkých 737NG zdvojené a môže taxovať aj ko. U Boeinga to závisí od požiaavok spoločnosti.

PříspěvekNapsal: 12. 10. 2007, 19:35
od VictorK
Osvetleni na RWY je asi stopu ci dve od centerline, proto je pres den vetsinou „bezcitnych” pilotu zanedbatelne malo. V noci uz zalezi na individualnich schopnostech.
Letouny cele Airbus family / u A-300 nevim / maji rizeni predni podvozkove nohy na obou stranach.