Stránka 1 z 1

Let v turbolenci

PříspěvekNapsal: 25. 2. 2007, 22:53
od Dan
A zase jeden laicky :wink: ... Pri letu v B757 jsme se dostali do turbolence, podle obrazovek v kabine cestujicich se rychlost snizila z 870 km/h na 666 km/h... Zajimalo by me, jestli se se v turbulenci snizuje rychlost nebo to byl dusledek zpomaleni pocasim ? Dik

PříspěvekNapsal: 26. 2. 2007, 7:33
od Michael
Jo, snižuje. 757 má turbulent air penetration speed 290 uzlů indikovaných nebo Mach 0,78. Zpomalení slouží k tomu, aby byla dostatečná rezerva k overspeedu a stallu. Normální rychlost je přibližně Mach 0,80, liší se podle hmotnosti letadla a Cost Indexu, který používá každá společnost jiný dokonce i na různé lety.

PříspěvekNapsal: 26. 2. 2007, 11:35
od FlightDetent
Je to tak. Ale ten pokles rychlosti je podezrele veliký. Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem. Jeho nahla zmena, treba z mirne zadniho na protivitr by takovy skok mohla vysvetlovat. V takovem pripade je ale rozhrani podobnych vzdusnych proudu velice turbulentni, takze to s letadlem haze. A to sedi, ne?

FD

PříspěvekNapsal: 26. 2. 2007, 15:49
od Dan
FlightDetent píše:Je to tak. Ale ten pokles rychlosti je podezrele veliký. Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem. Jeho nahla zmena, treba z mirne zadniho na protivitr by takovy skok mohla vysvetlovat. V takovem pripade je ale rozhrani podobnych vzdusnych proudu velice turbulentni, takze to s letadlem haze. A to sedi, ne?

FD


Hazelo to pekne :) Nebylo to naraz, z cestovni rychlosti to nejdrive kleslo asi na 750 a kdyz se ukazala obrazovka s rychlosti letu za par minut opet, bylo na ni 666...

Jinak diky za odpovedi.

PříspěvekNapsal: 26. 2. 2007, 17:23
od Switch
FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..

PříspěvekNapsal: 26. 2. 2007, 21:16
od Kamyl
Kdyz uz je tady zalozene to vlakno o turbulencich, tak by me zajimalo k tomuto tematu par dotazu. Da se nejak obecne rict, jestli se turbulence vyskytuji vic nad morem/oceanem - pevninou, pri jasnem pocasi - zatazenem, ve dne - noci, ve vyssich hladinach - nizsich, pri prechodu teple fronty - studene... apod. zavislosti? Nebo to je jev zcela nezavisly na mnou uvedenych prikladech (vyskytnout se muzou asi kdykoli a kdekoli, ale beru pravdepodobnejsi situace). A ovlivnuji nejak tubrulence planovanou trasu? Tzn. snazi se jim pilot vyhnout, nebo proste leti dle planu bez ohledu na turbulence (samozrejme ted nepocitam bourkove CB, tem se, predpokladam, vyhybaji)? A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?

PříspěvekNapsal: 28. 2. 2007, 9:14
od PavelD
Kamyl píše:A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?


Zkus si někde najít zprávu o tragedii Řeckého speciálu. Při letu někam na zasedání se letadlo propadlo asi o 6km. Potom museli nouzově přistát. Ministr zahraničních věcí Řecka v té době podával na palubě přítomným novinářům tiskovou konferenci a po přistání ho vynesli nohama napřed :(

PříspěvekNapsal: 28. 2. 2007, 10:37
od QS510
Switch píše:
FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..


Amatérský dotaz na ground speed ? Jaká se používá jiná rychlost a rychlost letadla je udávaná v které rychlosti tedy ?

PříspěvekNapsal: 28. 2. 2007, 11:22
od Kamyl
PavelD píše:
Kamyl píše:A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?


Zkus si někde najít zprávu o tragedii Řeckého speciálu. Při letu někam na zasedání se letadlo propadlo asi o 6km. Potom museli nouzově přistát. Ministr zahraničních věcí Řecka v té době podával na palubě přítomným novinářům tiskovou konferenci a po přistání ho vynesli nohama napřed :(

O 6 km? Wowww, mazec teda... :shock:

PříspěvekNapsal: 28. 2. 2007, 11:25
od Kamyl
QS510 píše:
Switch píše:
FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..


Amatérský dotaz na ground speed ? Jaká se používá jiná rychlost a rychlost letadla je udávaná v které rychlosti tedy ?

Pouzivaji se IAS (Indicated Air Speed) a TAS (True Air Speed), vysvetleni viz tento clanek, odstavec c. 3: http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/zaklpojm.htm

PříspěvekNapsal: 9. 3. 2007, 22:26
od AlesK
A nema to snizeni rychlosti v turbulenci neco spolecneho s "obalkou letadla". :?: :?: :?:

PříspěvekNapsal: 10. 3. 2007, 13:10
od warman
Má...ale prakticky tak, že vzhledem k možnostem turbulence nárazově zvýšit rychlost, tak se musíš pořád vejít do letový obálky, čili ti metodika k letadlu předepíše maximální rychlost pro let v turbulenci ( například blaník: 145km/h - turbulence, 253 - maximální Vne ), takže pro let v turbulenci ti výrobce předepíše rychlost takovou, aby vzhledem k možným typům a silám turbulence, byla ta rychlost, co nejbezpečnější ( čili dostatečně vzádlená od maximánlí i pádové rychlosti ), ovšem jak se stanovuje, to je otázka, s tím neporadím...
zatímV

PříspěvekNapsal: 10. 3. 2007, 14:23
od pjp
No, vono je to s obratovou a poryvovou obalkou sice mirne jinak, ale uz se to tu nekde probiralo. Kdyz ne zde na foru, tak urcite v nejake diskuzi u clanku.
Pavel

PříspěvekNapsal: 10. 3. 2007, 20:50
od warman
Jasně no, ono jsou tam ještě nějaký násobky bezpečtnostní a podobný věci, je fakt, že když si to zpětně čtu, tak je to takový trochu dost ze široka...pardon

PříspěvekNapsal: 12. 3. 2007, 11:00
od AlesK
A ja sem myslel ze to je tak ze max. rychlost v turbulenci je satanovena z duvodu namahani. Proste ze jde o max. bezpecnou rychlost v turbulenci. Pri ktery nerozlames letadlo max. vychylkama kormidel.

napr. Behem primeho letu je letadlo nejak namahane a v turbulenci [treba termika] je namahano vice. Takze se ti obalka zmensi. No a kdyby si v turbulenci letel rychleji tak se velkymi vychylkami muzes dostat za hranici obalky a letadlo rozlamat.