Let v turbolenci

Garantem fóra je uživatel FlightDetent

Moderátor: FlightDetent

Let v turbolenci

Příspěvekod Dan » 25. 2. 2007, 22:53

A zase jeden laicky :wink: ... Pri letu v B757 jsme se dostali do turbolence, podle obrazovek v kabine cestujicich se rychlost snizila z 870 km/h na 666 km/h... Zajimalo by me, jestli se se v turbulenci snizuje rychlost nebo to byl dusledek zpomaleni pocasim ? Dik
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod Michael » 26. 2. 2007, 7:33

Jo, snižuje. 757 má turbulent air penetration speed 290 uzlů indikovaných nebo Mach 0,78. Zpomalení slouží k tomu, aby byla dostatečná rezerva k overspeedu a stallu. Normální rychlost je přibližně Mach 0,80, liší se podle hmotnosti letadla a Cost Indexu, který používá každá společnost jiný dokonce i na různé lety.
Michael
 
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 10. 2006, 16:41

Příspěvekod FlightDetent » 26. 2. 2007, 11:35

Je to tak. Ale ten pokles rychlosti je podezrele veliký. Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem. Jeho nahla zmena, treba z mirne zadniho na protivitr by takovy skok mohla vysvetlovat. V takovem pripade je ale rozhrani podobnych vzdusnych proudu velice turbulentni, takze to s letadlem haze. A to sedi, ne?

FD
FlightDetent
 
Příspěvky: 208
Registrován: 14. 10. 2006, 20:35

Příspěvekod Dan » 26. 2. 2007, 15:49

FlightDetent píše:Je to tak. Ale ten pokles rychlosti je podezrele veliký. Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem. Jeho nahla zmena, treba z mirne zadniho na protivitr by takovy skok mohla vysvetlovat. V takovem pripade je ale rozhrani podobnych vzdusnych proudu velice turbulentni, takze to s letadlem haze. A to sedi, ne?

FD


Hazelo to pekne :) Nebylo to naraz, z cestovni rychlosti to nejdrive kleslo asi na 750 a kdyz se ukazala obrazovka s rychlosti letu za par minut opet, bylo na ni 666...

Jinak diky za odpovedi.
Dan
 
Příspěvky: 389
Registrován: 14. 10. 2006, 20:12

Příspěvekod Switch » 26. 2. 2007, 17:23

FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..
Uživatelský avatar
Switch
 
Příspěvky: 40
Registrován: 15. 10. 2006, 16:03

Příspěvekod Kamyl » 26. 2. 2007, 21:16

Kdyz uz je tady zalozene to vlakno o turbulencich, tak by me zajimalo k tomuto tematu par dotazu. Da se nejak obecne rict, jestli se turbulence vyskytuji vic nad morem/oceanem - pevninou, pri jasnem pocasi - zatazenem, ve dne - noci, ve vyssich hladinach - nizsich, pri prechodu teple fronty - studene... apod. zavislosti? Nebo to je jev zcela nezavisly na mnou uvedenych prikladech (vyskytnout se muzou asi kdykoli a kdekoli, ale beru pravdepodobnejsi situace). A ovlivnuji nejak tubrulence planovanou trasu? Tzn. snazi se jim pilot vyhnout, nebo proste leti dle planu bez ohledu na turbulence (samozrejme ted nepocitam bourkove CB, tem se, predpokladam, vyhybaji)? A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?
Kamyl
 
Příspěvky: 109
Registrován: 15. 10. 2006, 16:22
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod PavelD » 28. 2. 2007, 9:14

Kamyl píše:A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?


Zkus si někde najít zprávu o tragedii Řeckého speciálu. Při letu někam na zasedání se letadlo propadlo asi o 6km. Potom museli nouzově přistát. Ministr zahraničních věcí Řecka v té době podával na palubě přítomným novinářům tiskovou konferenci a po přistání ho vynesli nohama napřed :(
PavelD
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24. 10. 2006, 10:04

Příspěvekod QS510 » 28. 2. 2007, 10:37

Switch píše:
FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..


Amatérský dotaz na ground speed ? Jaká se používá jiná rychlost a rychlost letadla je udávaná v které rychlosti tedy ?
QS510
 
Příspěvky: 12
Registrován: 15. 10. 2006, 10:29
Bydliště: n/a

Příspěvekod Kamyl » 28. 2. 2007, 11:22

PavelD píše:
Kamyl píše:A posledni dotaz - jak dalece muzou byt turbulence nebezpecne (ted nemyslim to, ze se poliju kafem :) )?


Zkus si někde najít zprávu o tragedii Řeckého speciálu. Při letu někam na zasedání se letadlo propadlo asi o 6km. Potom museli nouzově přistát. Ministr zahraničních věcí Řecka v té době podával na palubě přítomným novinářům tiskovou konferenci a po přistání ho vynesli nohama napřed :(

O 6 km? Wowww, mazec teda... :shock:
Kamyl
 
Příspěvky: 109
Registrován: 15. 10. 2006, 16:22
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Kamyl » 28. 2. 2007, 11:25

QS510 píše:
Switch píše:
FlightDetent píše:Coz by mohlo znamenat, ze cestující vidí rychlost vuci zemi, ktera je samozrejme ovlivnena vyskovym vetrem.


Jojo, také bych řekl, že to ukazuje ground speed, což v případě v náhlé změny počasí opravdu může dělat ten velký rozdíl..


Amatérský dotaz na ground speed ? Jaká se používá jiná rychlost a rychlost letadla je udávaná v které rychlosti tedy ?

Pouzivaji se IAS (Indicated Air Speed) a TAS (True Air Speed), vysvetleni viz tento clanek, odstavec c. 3: http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/zaklpojm.htm
Kamyl
 
Příspěvky: 109
Registrován: 15. 10. 2006, 16:22
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod AlesK » 9. 3. 2007, 22:26

A nema to snizeni rychlosti v turbulenci neco spolecneho s "obalkou letadla". :?: :?: :?:
AlesK
 
Příspěvky: 34
Registrován: 7. 3. 2007, 20:26

Příspěvekod warman » 10. 3. 2007, 13:10

Má...ale prakticky tak, že vzhledem k možnostem turbulence nárazově zvýšit rychlost, tak se musíš pořád vejít do letový obálky, čili ti metodika k letadlu předepíše maximální rychlost pro let v turbulenci ( například blaník: 145km/h - turbulence, 253 - maximální Vne ), takže pro let v turbulenci ti výrobce předepíše rychlost takovou, aby vzhledem k možným typům a silám turbulence, byla ta rychlost, co nejbezpečnější ( čili dostatečně vzádlená od maximánlí i pádové rychlosti ), ovšem jak se stanovuje, to je otázka, s tím neporadím...
zatímV
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod pjp » 10. 3. 2007, 14:23

No, vono je to s obratovou a poryvovou obalkou sice mirne jinak, ale uz se to tu nekde probiralo. Kdyz ne zde na foru, tak urcite v nejake diskuzi u clanku.
Pavel
pjp
 
Příspěvky: 140
Registrován: 17. 10. 2006, 8:30
Bydliště: Vsade a nikde

Příspěvekod warman » 10. 3. 2007, 20:50

Jasně no, ono jsou tam ještě nějaký násobky bezpečtnostní a podobný věci, je fakt, že když si to zpětně čtu, tak je to takový trochu dost ze široka...pardon
warman
 
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 1. 2007, 9:19

Příspěvekod AlesK » 12. 3. 2007, 11:00

A ja sem myslel ze to je tak ze max. rychlost v turbulenci je satanovena z duvodu namahani. Proste ze jde o max. bezpecnou rychlost v turbulenci. Pri ktery nerozlames letadlo max. vychylkama kormidel.

napr. Behem primeho letu je letadlo nejak namahane a v turbulenci [treba termika] je namahano vice. Takze se ti obalka zmensi. No a kdyby si v turbulenci letel rychleji tak se velkymi vychylkami muzes dostat za hranici obalky a letadlo rozlamat.
AlesK
 
Příspěvky: 34
Registrován: 7. 3. 2007, 20:26


Zpět na Pilotování dopravních letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron