No, po pristani, pokud clovek vynecha obracece tahu, tak letadlo brzdi jako kterakoliv jina masinka, vagonek ci auticko. Cili nejen ze potrebuje "adhezni" hmotnost, coz tady je termin nesmysl, u lokomotivy to vetsinou znaci hmotnost, kterou muzu pouzit pro prenos vykonu a to vcetne zohledneni navyseni soucitele treni prislusnym modifikatorem, teda pokud si to pamatuji dobre. No a pak nastupuje prkotina, soucinitel treni, pokud si nejak pamatuji zbytky vedomosti, tak soucinitel treni f pro pneumatika/asfalt se uvadi 0.3, pro beton je to snad 0.32 - 0.35. Jenze to je za sucha a spol ...
Takze aplikace tohoto je asi vic nez zrejma. Jinak sila brzdici se vypocte jako F = f.G, kde G je tiha podle vzorce G = m.a. Cele.
co se tyce obracecu tahu, problem, symetricnost tahu motoru, nezda se to, ale nejde udelat 100% ronocene motory s ohledem na charakteristiky + jejich ovladani. smatla to sice jen o % a mensi, ale pri tech silach, to uz je dost znat.
Jinak tim nesymetrickym tahem se da i ridit smer, ale treba pri 50km/h dopredne rychlosti bych to radsi moc nezkousel ...
Co se tyce podvozku, rizeni muze byt dvoji smeru - pridove kolo nebo pomoci hlavniho podvozku + kombinace. V pripade hlavniho podvozku je to pres brzdy, ale to moc u dopravaku beznych rozmeru nehrozi, je to dost zahul pro prislusny "equipment on gear". Ale zase od jiste velikosti letadla, je to obcas jedinna moznost, jak jej donutit ke zmene smeru. A v pripade vojenskych stroju, to zjednodusuje zastavbu pridoveho podvozku a tam to zas neni tak "tragicke", byt zadna sranda to taky neni.
Co se tyce aerodynamiky, to je problem, protoze jak to udelat, aby to bylo primerene ucinne pri pojizdeni, ci lepe napsano vybehu a zaroven pri letu, prece jenom rychlosti se obcas i dost lisi. Dost veci se da vyresit diferenciaci, at uz na rychlosti, tak treba i na vysce, ale je to cosi navic a zase to generuje poruchy. Ale neni nutne proto fly-by-wire, jde to i mechanicky. U toho dratu je to ostatne jednodussi, protoze to je jen jakisi algoritmus v ridicim systemu. Dale je v tomto pripade problem s drakem, prece jenom, cim pomaleji, tim potrebuji zpravidla vetsi plochu abych s tim kramem aspon cuknul, coz sice staticka pevnost nejak problem nevidi (no, zavesy a spol), ale vetsinou nastupuji aeroelasticke jevy buzene. Zde viz vhodna literatura.
Co se tyce spoileru, tak tam pri nizsich rychlostech ucinost vcelku nezajimava, zas je to o plose a o umistneni na kridle.
No a dal uz me nic nenapada.
Jo, co jsem psal o nesymetrii tahu, tak to samozrejme plati i pro brzdy, kde krome vyrobnich nepresnosti do toho keca jeste stav oblozeni a stav pneumatiky + tlumice podvozku. Cili vcelku zadna sranda.
Pavel