od jirka_s » 25. 12. 2006, 17:54
Kazdemu je jasne, ze takove Jumbo ve strovnani s osobnim autem vyprodukuje o dost vic emisi a hluku. Pokud se to srovna relativne, tak uz to tak jasne neni. Letecky motor z principu ma lepsi horeni paliva, protoze se jedna o prubezny tepelny cyklus, navic ma letecky motor spalovaci komoru, ktera umoznuje lepsi a hlavne kvalitnejsi horeni. Ve srovnani s autem ma take horeni pri vyssich teplotach a tlacich, coz take snizuje emise. Beze sporu maji ekologove vliv na kvalitu spalovaci komory, to beru trochu jako pozitivni fakt, tim to vsak pro me konci (zavhrhuji jejich snahy pro omezeni letecke dopravy, zavedeni spotrebni dane, atd.). Pokud se zamerime jen na moderni letadla (nebudem brat ohled na veterany typu B707 nebo dedecky typu TU154), tak lze jednoznacne rici, ze letadla jsou nejekologictejsi dopravni prostredek se spalovacim motorem.
Jak prede mnou pise kober, tak to nelze presne srovnat. Nelze srovnavat jeden typ letadla vuci jednomu typu dopravniho prostredku. Stejne jako letadel je i vice dopravnich prostredku. Dovolim si tipnout, ze emise vztazene na sedadlo jsou v letadle urcite nizsi, nez treba v osobnim aute. V porovnani s autobusem nebo spis s vlakem uz by to bylo diskutabilni.
No a k ekologii patri taky hluk. Jeden cas jsem bydlel kousek od nadrazi a radsi bych bydlel u letiste, alespon by bylo na co koukat. Zalezi jak fouka vitr a kterym smerem letadla litaji, takze i u letiste muze byt relativne klid. Kdezto vlak jezdi (+-) podle jizdniho radu, tak ma clovek pravidelnou davku hluku. Na letisti pracuju a radsi bych spal nekdy v praci nez zase u nadrazi.